SUFLETUL COMERTULUI
Satira la adresa vietii politice se poarta, mai nou, si-n reclame. Devenit un fel de barometru al realitatii autohone, Zapp isi vara codita acolo unde diverse categorii ale vietii sociale nasc aprinse controverse.
ALEX ANGHEL, CRISTIAN PASARICA
|
|
CICLU. Ultimele doua spoturi Zapp semnate Gavrila si Asociatii au umor si continuitate |
Dupa manechinele afurisite, decoratorii cu morga si, prin preluarea de la Gazeta Sporturilor, dupa sportivii zurlii, urmeaza ironiilor "Grupul politicienilor pasionati de SF". Cum alegerile tocmai s-au racit, dar politica pare sa acapareze inca atentia micilor ecrane si a paginilor de ziar, era cazul ca Zapp sa devina exponent al opiniei publice. Promisiunile desarte ale clasei politice nu mai conving de mult pe nimeni, asa ca romanului nu-i ramane decat alternativa hazului de necaz. Ca si-n situatiile anterioare, marca de telefonie mobila pare sa simta pulsul national si sa-i ridice mingea la fileu.
In vreme ce Connex a revenit la viziunea de acum cativa ani, detaliind, cu spoturi bune (McCann), o schimbare neizbutita a familiei de fonturi si a logo-ului, Zapp pare sa fie consecvent coerentei cu care-si comunica valorile identitare.
PINOCCHIO. Spotul "Politicienii", semnat de Gavrila si Asociatii, merge pe acelasi concept creativ pe care l-au avut si celelalte spoturi din aceasta serie. Spre deosebire de celelalte creatii, spotul "Politicienii" e o satira la adresa vietii politice de la noi. Promisiunile oamenilor din aparatele Puterii, care de obicei sunt fictiune pura, fara science, devin pretext de conversatie fara fond. Planurile fantasmagorice, lipsite de continut, ii aduna in "Grupul politicienilor pasionati de SF". Tronsonul Tulcea-Baia Mare, metrou in toata tara in timp-record sunt cele mai "curajoase" fantezii ale politicienilor. Frumusetea spotului consta in faptul ca discutiile politicienilor nu te trimit la scenariile celebrului Isaac Asimov, ci mai degraba la gogosile inghitite de opinia publica timp de 15 ani din partea clasei politice romanesti.
TICHIE DE MARGARITAR. Celalalt spot ne face cunostinta cu "Grupul hairstilistilor lezati de titlul de frizer". Protagonistii sunt cativa tineri hairstilisti care pun prea multa pasiune in munca lor. La curent cu ultimele tendinte din domeniu, la fel ca fotomodelele bautoare de apa plata, tinerii sunt niste personaje cu totul aparte, sunt niste artisti neintelesi, sunt genul de persoane care fac arta pentru arta. In ei nu mai regasim nimic din ceea ce ar putea fi un frizer. Amintirea frizerului de la "Ciufulici" nu are nimic de-a face cu ei. Atmosfera pe care o regasim in orice frizerie, "cearceaful" cu care frizerul ne invelea si masina de tuns cu un design invechit sunt elemente ce nu fac parte din viata hairstilistului si ce-i provoaca acestuia repulsie. Tinerii sunt in pas cu moda si se imbraca extravagant, asa cum ii sta bine unui artist, unui hairstilist. Ei sunt sensibili, asemenea unor domnisoare, la "ignoranta" clientului care spune: "Ia-ma «pierdut» la spate".