15:53 • Procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata, probabil, si prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a impiedica proprietarii de masini sa solicite restituirea unei parti din sumele achitate, a declarat seful DAE, Adrian Ciocanea.
Procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata, probabil, si prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a impiedica proprietarii de masini sa solicite restituirea unei parti din sumele achitate, a declarat seful DAE, Adrian Ciocanea.
"Statul roman nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in senul negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul", a afirmat seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE), intr-o conferinta de presa sustinuta, duminica, la Palatul Victoria.
Intrebat, la randul sau, daca va fi rambursata o parte din taxa auto si in cazul in care, de exemplu, o masina este cumparata in Romania si revanduta peste trei ani in Bulgaria, ministrul Mediului, Attila Korodi, a aratat ca "e un principiu care trebuie aplicat".
Adrian Ciocanea a insistat in continuare asupra importantei taxei auto in combaterea poluarii autovehiculelor si aplicarea programelor de protectie a mediului.
"Avem de discutat doua lucruri, importanta unei taxe de mediu, tinand cont ca in Romania mai exista 1,2 milioane de Dacii care vor trebui in mod natural sa dispara intr-un interval de timp, poate 10-12 ani, si apoi va trebui sa discutam in termeni de investitii de mediu. Dumneavoastra, cand discutati despre aceste lucruri, trebuie sa aveti in vedere si un capat, si celalalt - exista necesitatea de conformare pentru instalatii de ardere, pentru constructia si refacerea gropilor, iar aceste investitii, daca vor fi sustinute din imprumuturi externe, vor merge pe deficit. Ca urmare, tot dumneavoastra veti intreba daca nu vom depasi deficitul", s-a adresat Ciocanea presei.
El a aratat ca investitiile de mediu sunt sustinute in unanimitate, dar problemele apar atunci cand se discuta despre sursa de finantare.
"Uneori se discuta in termenii acestia - suntem pentru investitiile de mediu, nimeni nu va spune nu, numai ca atunci cand se va propune o solutie, discutia revine la urmatoarele: faceti investitii de mediu, dar nu din banii acestia. Alti bani sunt tot de la cetateni si cand statul isi exercita dreptul si obligatia de a face redistribuirea, ia si decizii care nu intotdeauna sunt in favoarea tuturor", a spus Ciocanea.
Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua - trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile vechi Euro 1, conform modificarilor care vor intra in vigoare la 1 iulie.
Incasarile vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autoritatilor, la derularea unor prooecte de protejare a mediului si reducere a poluarii.
Taxa se calculeaza printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.
Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia.
Atunci cand persoana care solicita inmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei inmatriculari a autovehiculului, taxa se calculeaza pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de pana la o luna.
Plata taxei este obligatorie in momentul primei inmatriculari a autovehiculului in Romania, la inregistrarea modificarii autovehiculului in evidentele Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative sau cand masina este repusa in circulatie dupa ce a fost utilizata intr-un domeniu care dadea drept de scutire.
Suma de plata poate fi contestata atunci cand persoana care urmeaza sa inmatriculeze autovehiculul rulat poate face dovada ca masina s-a depreciat intr-o masura mai mare decat cea indicata de grila fixa. Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute in vedere la stabilirea cotei de reducere.
Persoana nemultumita de raspunsul primit la contestatie se poate adresa instantelor de judecata.
Atunci cand masina pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior exportata in afara teritoriului comunitar sau este transferata si inmatriculata pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduala a taxei. Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa calculata pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si norma de poluare, si cu o vechime determinata incepand cu data primei inmatriculari pana la data exportului sau a transferului intr-un alt stat membru.
Din incasarile obtinute din taxa de poluare pentru autovehicule vor fi finantate programe si proiecte pentru protectia mediului, respectiv programul de stimulare a innoirii parcului auto national, programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, energie geotermala si energie eoliana, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile, trespectiv eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale, proiecte privind impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural si de realizare a pistelor pentru biciclisti.
Mediafax
"Statul roman nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in senul negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul", a afirmat seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE), intr-o conferinta de presa sustinuta, duminica, la Palatul Victoria.
Intrebat, la randul sau, daca va fi rambursata o parte din taxa auto si in cazul in care, de exemplu, o masina este cumparata in Romania si revanduta peste trei ani in Bulgaria, ministrul Mediului, Attila Korodi, a aratat ca "e un principiu care trebuie aplicat".
Adrian Ciocanea a insistat in continuare asupra importantei taxei auto in combaterea poluarii autovehiculelor si aplicarea programelor de protectie a mediului.
"Avem de discutat doua lucruri, importanta unei taxe de mediu, tinand cont ca in Romania mai exista 1,2 milioane de Dacii care vor trebui in mod natural sa dispara intr-un interval de timp, poate 10-12 ani, si apoi va trebui sa discutam in termeni de investitii de mediu. Dumneavoastra, cand discutati despre aceste lucruri, trebuie sa aveti in vedere si un capat, si celalalt - exista necesitatea de conformare pentru instalatii de ardere, pentru constructia si refacerea gropilor, iar aceste investitii, daca vor fi sustinute din imprumuturi externe, vor merge pe deficit. Ca urmare, tot dumneavoastra veti intreba daca nu vom depasi deficitul", s-a adresat Ciocanea presei.
El a aratat ca investitiile de mediu sunt sustinute in unanimitate, dar problemele apar atunci cand se discuta despre sursa de finantare.
"Uneori se discuta in termenii acestia - suntem pentru investitiile de mediu, nimeni nu va spune nu, numai ca atunci cand se va propune o solutie, discutia revine la urmatoarele: faceti investitii de mediu, dar nu din banii acestia. Alti bani sunt tot de la cetateni si cand statul isi exercita dreptul si obligatia de a face redistribuirea, ia si decizii care nu intotdeauna sunt in favoarea tuturor", a spus Ciocanea.
Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua - trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile vechi Euro 1, conform modificarilor care vor intra in vigoare la 1 iulie.
Incasarile vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autoritatilor, la derularea unor prooecte de protejare a mediului si reducere a poluarii.
Taxa se calculeaza printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.
Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia.
Atunci cand persoana care solicita inmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei inmatriculari a autovehiculului, taxa se calculeaza pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de pana la o luna.
Plata taxei este obligatorie in momentul primei inmatriculari a autovehiculului in Romania, la inregistrarea modificarii autovehiculului in evidentele Directiei regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative sau cand masina este repusa in circulatie dupa ce a fost utilizata intr-un domeniu care dadea drept de scutire.
Suma de plata poate fi contestata atunci cand persoana care urmeaza sa inmatriculeze autovehiculul rulat poate face dovada ca masina s-a depreciat intr-o masura mai mare decat cea indicata de grila fixa. Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute in vedere la stabilirea cotei de reducere.
Persoana nemultumita de raspunsul primit la contestatie se poate adresa instantelor de judecata.
Atunci cand masina pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior exportata in afara teritoriului comunitar sau este transferata si inmatriculata pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduala a taxei. Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa calculata pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si norma de poluare, si cu o vechime determinata incepand cu data primei inmatriculari pana la data exportului sau a transferului intr-un alt stat membru.
Din incasarile obtinute din taxa de poluare pentru autovehicule vor fi finantate programe si proiecte pentru protectia mediului, respectiv programul de stimulare a innoirii parcului auto national, programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, energie geotermala si energie eoliana, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile, trespectiv eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale, proiecte privind impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural si de realizare a pistelor pentru biciclisti.
Mediafax
Citește pe Antena3.ro