x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Mica publicitate, la bani marunti

Mica publicitate, la bani marunti

06 Sep 2004   •   00:00

SUFLETUL COMERTULUI

Mica publicitate este adesea haina pe care o imbraca realitatea. Dincolo de aparente lumea din micile anunturi e mai spectaculoasa decat cea a publicitatii de anvergura.

Marea mica publicitate

Anunturi care mai de care mai amuzante, de angajare, matrimoniale, imobiliare si chiar de moravuri lejere, dar cu o virginala perdea in exprimare, umplu paginile ziarelor de la noi. Anunturile din ziare sunt, intr-un chip sau altul, oglinda a realitatii romanesti.
ALEX ANGHEL

Spune-mi ce anunt tiparesti, ca sa-ti spun cine esti! Aranjamente financiare dubioase, camata prin procura, servicii de tot chipul, pagini intregi cu oferte de munca in strainatate (mai bine sau mai prost scrise) sunt toate o fotografie mult mai precisa a realitatii economiei romanului anonim decat orice emisiune de profil. Milioanele de patroni care au esuat in tenebroasa tentativa de a construi o afacere cinstita se multumesc cu ultima zbatere a unui instinct capitalist care indeamna la valorificarea oricarei resurse: "Vand firma fara activitate, 100 euro".

STILISTICA MICILOR AFACERI. In "Anuntul telefonic" se aude strigatul de ajutor al unui investitor in pana de idei: "Dispun de o suma derizorie(?!) de o suta milioane lei. Astept propuneri pentru o afacere". Cand nu someaza, imaginatia romanului in termeni de marunte "aranjamente" financiare nu cunoaste limite: "Fundatie, cautam asociat pentru tamplarie aluminiu si geam termopan. Ofer spatiu". E delicioasa aici alternanta intre pluralul autoritatii si rezolvarea lui intr-o subliminala tutuiala. Sau "Inchiriez balcon, ideal banner publicitar, Tineretului." ori "Cautam tinere pentru activitatea de videochat. Conditii foarte avantajoase. Limba engleza constituie un avantaj. Daca nu o cunoasteti, gasim noi o solutie". Mai e loc de comentat? "Un nou job secundar sau de ce nu primar? Suna-ma acum, minimum 100 de euro pe luna". Alt exemplu, cutremurator de asta data: "Pensionar poliglot conduc masina, 50.000 lei/zi". Ajungem la rubrica de oferte serviciu: "ELEGANCE, Boutique angajeaza assist manager, aparitie carismatica, cunostinte: limba engleza avansat si Ms Office". Iata, exigentele angajatorilor au evoluat cu vremea si doar secretara decorativa nu mai e de ajuns. Dincolo de competentele dobandite la scoala, e nevoie si de carisma, lucru pe care nu-l mai inveti la facultate, desi, uite cat e de necesara!

HILAR. Ar mai fi o sansa la rubrica oferte serviciul tehnic, unde se iteste urmatorul anunt: "A aparut seriozitate urgent! Zidari, dulgheri, fierar-betonisti, rigipsari, muncitori necalificati". Daca a aparut asa, urgent seriozitatea asta, vreau si eu! Si inteleg ca tot ce trebuie sa fac este sa fiu muncitor necalificat. Acum sa va tineti oameni buni ca intram la sectiunea diverse si aici e concurenta mare.

O anume doamna Mihaela impreuneaza si ea familii despartite, dar nu are plantele Rodicai din India si asta face ca mesajul ei sa fie mai slab. Amandoua insa isi legitimeaza notorietatea prin doua emisiuni de televiziune: "Babilonia" si "Teo". Dar si dragoste, si cafea, si impacare dintr-un alt anunt? Ce ziceti? Chiar ca merita o-ncercare!

Cum isi comunica voalat o femeie de moravuri usoare pretul pentru serviciile sale? Foarte simplu: "Absolut apetisanta, 1,75/62, blonda, 19 ani, 500.000 clipe deosebite". Nu-i chiar asa de greu sa ne dam seama ca nu-i vorba de 500.000 de clipe deosebite, ci de lei.

VRAJITOARELE IN SECOLUL XXI

Candva arse pe rug, in ziua de astazi vrajitoarele isi vand serviciile la mica publicitate. Modul in care acestea actioneaza in mileniul tehnologiei s-a dezvoltat direct proportional cu inflatia de pseudoprobleme aparute intr-o societate tot mai pervertita.

"Ghicesc in tarot, cafea fac pentru dragoste si impacare", anunta cult o terapeuta pentru vieti zdruncinate, care n-are simtul virgulei si nici pe-al cacofoniei.

"Rodica vrajitoarea ghiceste leaga dezleaga cununii, farmece, vindeca impotenta, boli, impreuneaza familii despartite, iubit cu iubita, scoate argintul viu din om, a fost la Babilonia, Teo, are plante de pe malurile Indiei pentru toate bolile. Pentru orice problema apelati la cea mai puternica vrajitoare Doamna Rodica. Rezolva orice problema in 24 de ore. Apelati numai la Doamna Rodica din Bucuresti."

×
Subiecte în articol: sufletul comertului