x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Publicitate şi artă

0
Autor: Eliza Dumitrescu 21 Iul 2007 - 00:00
Publicitate şi artă


Relaţia mărcilor cu fotografii, regizorii şi actorii nu mai surprinde de mult pe nimeni. Absolut are o tradiţie de decenii in acest sens.

Francis Ford Copolla a pictat ceşcuţe in ediţie limitată pentru colecţia itinerantă de ceşcuţe Illy Cafe, Mountain Dew le dă de lucru in cadrul unor evenimente ce frizează instituţionalizarea grafferilor frustraţi de titlul de "vandali" de pretutindeni; de prin anii ’60, brandurile cu viziune merg pe măna artiştilor.

Relaţia mărcilor cu fotografii, regizorii şi actorii nu mai surprinde de mult pe nimeni. Absolut are o tradiţie de decenii in acest sens. Expoziţia itinerantă, semnată de fotografi romăni de top şi expusă la TNB, este pe cale să-şi inceapă periplul prin cluburile şi barurile trendy.

Mirela Rădulescu, muzeograf la MNAR şi curator al expoziţiei Absolut, ne-a vorbit despre relaţia dintre arta contemporană şi publicitate.

Jurnalul Naţional: Există o relaţie evidentă intre arta contemporană din Romănia şi producţiile vizuale din zona publicităţii?

M.R.: Este normal să existe o relaţie intre artă şi publicitate, pentru că trăim intr-o societate care abundă de publicitate, dar nu mi se pare a fi atăt de evidentă. Ca artist este aproape imposibil să nu reacţionezi la boom-ul vizual din domeniul publicitar. La nivel internaţional, intr-un fel retrăim incă o dată curentul pop art doar că inversat, artistul colaborănd cu brandul şi brandul transformăndu-se in mecena, dacă privim cazul Absolut.

Referinţe

Jurnalul Naţional: Puteţi să ne daţi căteva exemple?

M.R.:Numele care imi vine acum in minte este Vlad Nancă. El a conceput un proiect artistic pornind de la imaginea şi designul Renault 12, devenite Dacia 1300 in Romănia. L-aş mai menţiona pe Ciprian Mureşan cu lucrarea video "Alege" in care un copil toarnă in acelaşi pahar din două doze, atăt Coca-Cola, căt şi Pepsi ilustrănd astfel o simulare a potenţialei alegeri in societatea de consum. Tot legat de societatea de consum mai este şi lucrarea "David" a lui Szabo Andras, in care un fotbalist zvelt, aflat pe un teren aclamat de mii de fani, poartă un tricou Bulgari.

Jurnalul Naţional: Cum se explică această circulaţie de teme şi motive vizuale?

M.R.:Istoria legăturii dintre artă şi publicitate este lungă ca şi cooperarea dintre artişti şi brand. Artistul este ca un barometru vizual relatănd ceea ce se intămplă in jurul lui, reacţionănd la evenimentele sociale, politice. Iar reacţiile lui nu trebuie mereu interpretate in alb şi negru, pozitive sau negative, pro sau contra. Producţiile vizuale din zona publicităţii subliniază vizual şi scris un mesaj care trebuie să fie clar, concis şi să atragă atenţia. Estetica imaginii publicitare şi a imaginii brandurilor existau deja in operele de artă ale artiştilor din perioada modernă, in special in lucrările artiştilor cubişti. Mai tărziu, in anii ‘50, ‘60 artiştii incep să includă şi să adopte estetica publicitară in lucrările lor. Cutiile de supă Campell manufacturate ale lui Andy Warhol păstrează designul produsului, dar au statutul unor lucrări de artă in sine.

Jurnalul Naţional: Brandul Absolut a avut cel mai recent eveniment de coloratură artistică in Romănia. Ce părere aveţi despre proiectul Absolut, atăt in realizările lui internaţionale, căt şi in ceea ce priveşte experienţa artiştilor romăni cu acest brand?

M.R.:Proiectul Absolut Art, după părerea mea a transformat brandul Absolut intr-un reprezentant al artei contemporane in sine. Pornind de la colaborarea cu Andy Warhol, continuănd apoi cu alte nume mari, precum Keith Harring, Douglas Gordon, Helmut Newton, Pierre&Gilles, Nam June Paik, Damien Hirst şi mulţi alţii, Absolut Vodka a inceput să fie recunoscut ca un brand promotor al artei contemporane. Absolut Generations a fost primul proiect al unui brand comercial care participa la Bienala de la Veneţia in anul 2003. Faptul că Absolut deţine o colecţie de artă care este itinerantă in multe muzee transformă deja brandul intr-un mecena al artei.

Concursul de fotografie "Find the Absolut Shape", primul de acest gen organizat in Romănia de acest brand, a fost un concurs pentru tineri fotografi, nu neapărat profesionişti şi s-a bazat pe ideea asocierii unora dintre formele pe care le vedem zilnic cu forma sticlei acestei băuturi. Mai mult decăt atăt, Absolut a invitat şapte fotografi profesionişti să realizeze fotografii pe aceeaşi temă ca şi participaţii la concurs.

Absolut a mai colaborat cu alţi artişti romani ca Iuliana Vălsan in cadrul proiectului Absolut Vanilla, impreună cu fotograful Gabriel Hennessey şi Venera Arapu. Celelalte colaborări ale acestui brand de păna acum au vizat doar zona fashion-design.

Jurnalul Naţional: Ce părere aveţi despre cultivarea de către branduri a artelor vizuale? Ce beneficii ii poate aduce unui brand asocierea cu nume din artă?

M.R.:Colaborarea şi cultivarea artelor vizuale de către branduri se pare că devine din ce in ce mai benefică pentru brand/companii. Alte exemple de acest gen sunt colaborările fotografului Terry Richardson cu Sisley sau a fotografului Juergen Teller cu Marc Jacobs.

Jurnalul Naţional: Care a fost ideea competiţiei?

M.R.: "Find The Absolut Shape" a cerut de la participanţi şi de la fotografii profesionişti inventivitate, creativitate şi spontaneitate in asocierea dintre forma sticlei Absolut şi formele pe care le vedem in fiecare zi.

Inspiraţie

"Ca artist este aproape imposibil să nu reacţionezi la boom-ul vizual din domeniul publicitar. La nivel internaţional, intr-un fel retrăim incă o dată curentul pop art doar că inversat, artistul colaborănd cu brandul şi brandul transformăndu-se in mecena,

dacă privim cazul Absolut"

Mirela Rădulescu

Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   artă,   brand,   brandul

 



Mai multe titluri din categorie

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...
Serviciul de email marketing furnizat de