Cum isi disputa Rusia si Republica Moldova suprematia pe piata de media din Republica Moldova? Care sunt adevaratele probleme ale unei piete bilingve intr-un interviu cu Iurie Salaru, director Public Media Group.
Jurnalul National: Cum este influentata piata mediatica din Republica Moldova de limbile de larga circulatie?
Iurie Salaru: In afara de brosuri sau traduceri ale unor materiale de sinteza sau amumite publicatii interne, nu exista publicatii tiparite in Moldova care sa fie intr-o limba de larga circulatie (cum ar fi Moscow Times la Moscova). A existat o revista tiparita pentru vizitatorii tarii, "Welcome", care deja nu mai este (probabil tot din considerente de rentabilitate), care se distribuia la turisti: in avioane, hoteluri...
Care sunt particularitatile pietei de media din Republica Moldova?
Principala particularitate fiind ca este o piata bilingva. Si mai este un mic detaliu, uneori nu merg anumite proiecte care in alte tari au mare succes (nu cunosc imprejurarile afacerii, stiu sigur ca a existat cateva luni Jurnalul National in Moldova, dar, cu parere de rau, a disparut).
Institutia care se ocupa cu monitorizarea si evaluarea cotelor de popularitate a canalelor tv in Moldova este AGB. Aceasta institutie a fost constituita pe o filiera rusa, iar gradul de subiectivitate apropo de canalele cu emisie in limba romana este evident. Care sunt celelalte institutii care monitorizeaza rating-ul canalelor tv in Republica Moldova? Exista vreo diferenta intre rezultatele prezentate de AGB si celelalte institutii?
Pana in 2005, Centrul Independent de Jurnalism facea in fiecare an un sondaj cu privire la piata media din Moldova si existau anumite divergente in ceea ce priveste audienta canalelor situate pe locul trei-patru, si anume PRO TV si STS (RTR - canalul de stat din Rusia), pana in 2005, pe frecventa actuala STS emitea RTR . In cercetarile IMAS si cele ale TNS, Romania Pro TV era situat pe locul trei, pe cand la AGB, pe locul patru. In afara de IMAS si AGB, cercetari cu privire la audienta mai efectueaza anual, la comanda Procter&Gamble, Efes Vitarnta Brewery, Grey, Pro TV - TNS Romania, toamna sau primavara.
Este publicitatea cea mai importanta sursa de venit a unui post de radio sau televiziune in Republica Moldova?
Dat fiind faptul ca nu prea se produc emisiuni locale, sigur publicitatea este sursa principala de venit pentru radiourile si televiziunile private. Adica, toate cu exceptia celor publice si municipale. Ceea ce nu se poate spune despre presa scrisa.
Ce locuri poți să vizitezi în Maramureș dacă mergi de Crăciun sau Revelion în 2024. Cele mai frumoase obiective turistice iarna
Citește pe Antena3.ro
Prime time la preturi accesibile
Care este costul pe secunda practicat de televiziunile din Republica Moldova, in prime time?
Pretul pentru o secunda de publicitate in prime time variaza de la un canal la altul.
De exemplu: la canalul Pervii canal v Moldove rate, cardul pentru o secunda este de 23,33$. STS - 6,66 $, Pro TV - 8 $, Moldova 1 - 4,17 $. Dar acesta ar fi pretul standard, fiind folosite adaosuri pentru marci internationale si bauturi alcoolice. In Republica Moldova este interzisa publicitatea la tutun in majoritatea suporturilor media, cu exceptia presei si a locurilor de vanzare.
Cum a afectat dezvoltarea presei scrise destramarea Uniunii Jurnalistilor si formarea Uniunii Jurnalistilor de limba romana si a Uniunii Jurnalistilor de limba rusa in Republica Moldova?
De fapt, nu a afectat in nici un mod dezvoltarea ulterioara a presei. Si asa era presa divizata in cea proguvernare si cea de opozitie. Pur si simplu, s-a creat o organizatie neguvernamentala noua ca sa se arate ca exista dialog intre guvernare si societatea civila.
Care este cea mai bine vanduta publicatie din Republica Moldova?
Pot sigur sa mentionez ca cea mai rentabila publicatie din Moldova este Makler (classified). Dar, daca va referiti la cel mai mare tiraj, atunci pe primul loc este Komsomolskaia Pravda v Moldove.
Publicitatea pe internet, fara control mediatic
In ceea ce priveste presa electronica, banner-ele publicitare nu sunt supuse nici unui control mediatic sau de evaluare a eficientei, astfel ca acestea inunda site-urile si uneori sunt foarte agasante, vizitatorii renuntand sa mai acceseze paginile respective. Care sunt
atunci criteriile dupa care agentiile de media cumpara spatiu publicitar pe site-uri, avand in vedere lipsa unor studii sau sondaje si a unor sisteme clare de evaluare?
In privinta bannerelor publicitare pe net nu exista o evaluare a eficientei si, desigur, se plaseaza intuitiv anumite bannere. Agentiile de media nu se prea ocupa de bannere, deoarece nu sunt bugetele lor (adica sumele sunt mici). Se folosesc doar de statistica site-urilor in cazul amplasarii bannerelor.
Ce parere aveti in privinta amplorii deosebite pe care a luat-o publicitatea outdoor in Chisinau? S-a pus la un moment dat problema suprasaturarii si a distrugerii imaginii istorice a capitalei. Care este situatia in prezent?
In privinta outdoor-ului, de doi sau trei ani se discuta elaborarea unui nou regulament municipal cu privire la amplasarea panourilor stradale, si nu s-a sfarsit aceasta discutie. In Chisinau, la momentul acesta exista peste 1.000 de panouri clasice 3x6m autorizate si inca vreo 30% sunt neautorizate. In aceasta perioada, in care nu era clar dupa ce criterii se amplaseaza publicitatea in oras, agentiile deja existente nu puteau primi permisiunea de amplasare, pe cand alti agenti s-au transformat peste noapte in agentii de publicitate.
Exista in Republica Moldova exemple de media creativa, de
publicitate neconventionala? Daca da, ne puteti da cateva exemple?
Recent a aparut pe strazile Chisinaului asa-numitul brand mobil. Este vorba despre un panou amplasat pe caroseria masinii. Am vazut astfel de panouri in Romania, dar erau amplasate pe remorci. La noi s-au importat din Rusia. In rest, sunt preluate tehnologiile de peste hotare .
MONOPOL
"In 2006 a aparut o filiera a agentiei media Video International din Rusia. Este vorba de agentia care a pus monopol in domeniul vanzarii spatiului publicitar din Rusia, care a preluat din start canalul de televiziune Pervii Canal v Moldove, iar recent a preluat si spatiul publicitar al canalului STS v Moldove. Dar se planifica achizitionarea spatiului publicitar pentru alte cateva canale". HAOS
"In Chisinau, la momentul acesta, exista peste 1000 de panouri clasice 3x6m autorizare si inca vreo 30% sunt neautorizate. In aceasta perioada, in care nu era clar dupa ce criterii se amplaseaza publicitatea in oras, agentiile deja existente nu puteau primi permisiunea de amplasare, pe cand alti agenti s-au transformat peste noapte in agentii de publicitate" - Iurie Salaru, director public Media Group
"In 2006 a aparut o filiera a agentiei media Video International din Rusia. Este vorba de agentia care a pus monopol in domeniul vanzarii spatiului publicitar din Rusia, care a preluat din start canalul de televiziune Pervii Canal v Moldove, iar recent a preluat si spatiul publicitar al canalului STS v Moldove. Dar se planifica achizitionarea spatiului publicitar pentru alte cateva canale". HAOS
"In Chisinau, la momentul acesta, exista peste 1000 de panouri clasice 3x6m autorizare si inca vreo 30% sunt neautorizate. In aceasta perioada, in care nu era clar dupa ce criterii se amplaseaza publicitatea in oras, agentiile deja existente nu puteau primi permisiunea de amplasare, pe cand alti agenti s-au transformat peste noapte in agentii de publicitate" - Iurie Salaru, director public Media Group