x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Spiritul Noii Europe imbatraneste incet

0
20 Oct 2004 - 00:00

Calitatea executiei in print, acuratetea post productiei la spot. Idei interesante. Idei amuzante. Reclame bunicele. Asa arata fotografia multora dintre lucrarile care n-au intrat pe lista scurta sau pe podium la Golden Drum. Publicitatea est-europeana evolueaza.

TEODORA MIGDALOVICI

MUZEUL COMUNISMULUI. Brejnev, Gorbaciov, secera si ciocanul, steaua rosie, chipiul, forta armata, marile figuri sunt inca locuri comune
In urma cu doar un cincinal era foarte usor pentru oricare dintre privitorii din sala de proiectie sau pentru oricare dintre vizitatorii expozitiei de print ai festivalului de publicitate al Noii Europe sa spuna cu exactitate cine va fi posesorul unui Silver sau Golden Drumstick sau al unui ceas Movado. Cu alte cuvinte, lucrarile bune ieseau instant din masa de inscrieri. Pentru ca acestea din urma cel mai adesea schiopatau la executie. Erau fie fara idee, fie aveau un concept extrem de complicat. Fie - in cazul printurilor - aveau vizualuri care atrageau, dar, vai, un copy incalcit si rau sau, si mai grav, netradus. La formarea listei scurte, unde juriul, de fata cu publicul, alege acele piese care vor intra in competitia finala, sala putea marca cu usurinta cine avea sa treaca de la faza de sector la faza pe municipiu si cine avea sa fie lasat la vatra.

ACUM… Lucrurile nu mai stau deloc asa. Si nu neaparat din cauza juriului, care in ultimii ani, datorita componentei sale, a inclinat adesea balanta in favoarea anumitor agentii, respectiv retele. Ci multumita calitatii inscrierilor. Exigentele au crescut, publicitarii fostelor tari comuniste s-au scolit, au maruntit din scoarta in scoarta revistele de specialitate, au mancat pe paine seminariile de profil. Au tras cu ochiul la modul in care se face publicitate in Vestul harsit intr-ale mestesugului comunicarii. Uneori nepermis de mult, cu riscul de a-si pierde aroma locala. Cert este ca oferta cu care s-au prezentat retinei participantilor la 11 ani de la prima editie a festivalului face ca delimitarea intre invingatori si invinsi sa fie pe alocuri o chestiune delicata. Daca respinsii anilor ’90 se intorceau in banca cu nota 3 in carnet, azi cei de sub linie pica examenul cu note de 8 si 9.

CINE ARE DE CASTIGAT? Daca lucrurile stau la festival asa cum stau si-n tarile de origine, in sensul in care (altfel decat au facut romanii inscriind in majoritate printuri si spoturi necunoscute publicului autohton) lucrarile aduse la Golden Drum au stat mai intai, indelung, sub ochii consumatorilor, acestia sunt primii care beneficiaza. De cativa ani incoace, multi dintre aspirantii conationalilor nostri la laurii din Slovenia uita un lucru atat de simplu: publicitatea savuroasa, care merita aplauze, e in primul rand pentru consumator si beneficiul clientului, abia pe urma, drept consecinta, iar nu ca scop, pentru gloria agentiei. In aceasta linie merita aplaudate Next Cap si McCann ale caror lucrari de podium au fost "Rachiu aprig de Calnau", campania pentru FHM, respectiv MTV Romania si Sprite - "Fiare pentru fiara din tine", vazute si razvazute de publicul autohton. La McCann e de comentat totusi si strecurarea unui print pe care doar la Ad’Or l-au mai vazut conationalii: e vorba de Saint Michel, Maximum Chic.

SPIRITUL NOII EUROPE. Mai bantuie fantoma comunismului mintile si sufletele publicitarilor din fostul bloc, eliberand sub pretextul machetelor de presa sau spoturilor la masini de spalat o tensiune sociala acumulata vreme de aproape jumatate de secol? Pe alocuri da. Muzeul comunismului, muzeul terorii - sunt clienti ai agentiilor. Brejnev, Gorbaciov, secera si ciocanul, steaua rosie, chipiul, forta armata sunt inca locuri comune. Dar incep, incet si sigur, sa aiba concurenta. Suflul UE si briza NATO fac un cocktail spulberator. Cozile nesfarsite si manifestatiile stradale (locuri comune in mentalul estic, folosite cu succes de Ikea in trecut la lansarea unuia dintre magazinele sale) incep sa-si piarda forta. Noile teme recurente in publicitatea estica sunt supermarket-urile si viata lor, bancile generoase si asigurarile ametitoare, masinile clasei de mijloc din vest, lux pentru inca multi dintre estici, viata buna ca in filmele "de dincolo".

RUSIA & SUA

DIMENSIUNI. Umorul a fost mereu arma Estului
Pe alocuri se exploateaza cu umor o anume rezistenta apriorica la "visul american" care, de cand cu razboiul din Irak, are si o motivatie actuala. Exemplu? O agentie rusa si-a construit campania pentru un produs care indeparteaza tantarii fara sa-i omoare, in jurul ideii ca spre deosebire de produsul competitiei, originar din SUA, al lor nu e fatal insectelor. "Caci americanilor, cum stim, le place sa extermine, in vreme ce noi vedem lucrurile altfel", a sunat prezentarea rusului.

E limpede, dincolo de plusul in educatie pe care-l ofera seminariile sale, Golden Drum ramane un reper pentru oricine vrea sa citeasca istoria recenta prin ochii publicitarilor.

Cazuistica sa e un document de invidiat.
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului

 



Mai multe titluri din categorie

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...
Serviciul de email marketing furnizat de