Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Natura este mereu surprinzătoare. Au fost descoperite încă şase specii de broaşte

17 Dec 2015   •   20:36

Oamenii de ştiinţă au descoperit şase specii de broaşte, numărul speciilor cunoscute din genul xenopus crescând astfel cu 30%, susţine un studiu publicat miercuri în revista PLOS ONE şi preluat de AFP.

De acum se cunosc 28 de specii în loc de 22 în genul xenopus. Noile specii nu au fost descoperite în cadrul unor expediţii pe teren, ci de oameni de ştiinţă care au analizat broaşte existente în colecţiile a 168 de muzee, "cu ajutorul unor noi tehnici analitice ce recurg la ADN, înregistrarea vocii, scanarea organelor interne, analiza cromozomilor, etc", arată studiul.

Cea mai cunoscută specie este xenopus leavis, numită în mod curent broasca africană cu gheare, care are o evoluţie apropiată de cea a fiinţei umane, motiv pentru care este adesea utilizată în cercetări biomedicale, inclusiv în studii genetice şi referitoare la cancerului. Particularitatea acestor amfibieni, care trăiesc în zone mlăştinoase din Africa occidentală şi centrală, este că au gheare la trei degete. Corpul lor este mai plat decât al altor broaşte, nu au limbă, nici dinţi, în schimb au organe vocale ce le permit să emită sunete sub apă.

"Fiindcă acest tip de broaşte este utilizat ca organism model pentru cercetarea biologică ar fi logic să ne gândim că oamenii de ştiinţă au identificat deja numărul de specii şi alte aspecte ce ţin de diversitatea lor, cum ar fi locul în care trăiesc şi legăturile dintre ele", spune Ben Evans, autorul principal al studiului. "Şi totuşi nu este aşa", adaugă profesorul asociat la Universitatea McMaster din Canada. Noile specii au fost numite X. allofraseri, X. eysoole, X. fischbergi, X. kobeli, X. mellotropicalis, and X. parafraseri.

Studierea acestor specii ar putea să-i ajute pe oamenii de ştiinţă să-şi îmbunătăţească cunoştinţele în privinţa unor "aspecte legate de duplicarea genomului, extincţia genei şi evoluţia combinată a gazdei şi a paraziţilor", se mai arată în studiul menţionat de AFP.