Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Noi detalii despre mini-sateliții dintre inelele lui Saturn

Noi detalii despre mini-sateliții dintre inelele lui Saturn

29 Mar 2019   •   11:18
Noi detalii despre mini-sateliții dintre inelele lui Saturn

În interiorul inelelor lui Saturn se găsesc mici sateliţi pe care legendara sondă americană Cassini i-a explorat în 2017 şi cărora o echipă de astronomi şi oameni de ştiinţă le-au dedicat, pentru prima dată, un studiu detaliat publicat joi în revista Science, potrivit AFP.

Pan, Daphnis, Atlas, Pandora et Epimetheus au diametre cuprinse între 8 şi 100 de kilometri, formă rotundă, de farfurie zburătoare sau asemănătoare unui cartof şi sunt situate în spaţiul sau ''diviziunile'' care separă inelele planetei.

Sonda Cassini, care a petrecut 13 ani pe orbita lui Saturn, s-a inserat între inele, în ultimul an al misiunii, 2016-2017, trimiţând informaţii către Terra până în ultima zi de funcţionare, 13 septembrie 2017, la 20 de ani de la lansarea sa.

În urma informaţiilor livrate de Cassini, au fost publicate 4.000 de articole ştiinţifice, iar cercetările nu par să se oprească aici.

"Vreau să lucrez la asta încă un deceniu", a declarat pentru AFP astronomul planetar Bonnie Buratti, din cadrul Jet Propulsion Laboratory în California, cercetătoare care a petrecut deja mai mult de 33 de ani la NASA.

Datele înregistrate de instrumentele sondei Cassini sunt departe de a fi fost analizate în totalitate. Articolul publicat joi nu este decât o avanpremieră a descoperirilor care urmează.

Articolul vine în sprijinul teoriei dominante, care spune că inelele şi sateliţii provin din acelaşi corp, fragmentat în urma unei coliziuni.

"Fragmentele cu cele mai mari dimensiuni au devenit nucleele acestor sateliţi, care au continuat să acumuleze particule din inele, acesta este fenomenul pe care l-am observat îndeaproape", a explicat Bonnie Buratti. În urma lor, lunile au măturat particulele şi aşa se explică vidul format după trecerea acestora.

La studiu au participat nu mai puţin de 38 de coautori de la centre de cercetare din Statele Unite, Germania, Italia sau Marea Britanie, un fapt remarcabil, potrivit cercetătoarei americane.

"Totul este în flux constant, ştiinţa se hrăneşte din neînţelegeri", a spus Bonnie Buratti.

Problema care îi pune pe gânduri pe astronomi este stabilirea vârstei inelelor. Un studiu apărut în ianuarie, pe baza datelor furnizate de Cassini, a ajuns la concluzia că acestea sunt tinere (cu o vârstă cuprinsă între 100 de milioane şi 1 miliard de ani).

Alte modele şi metode ar putea ajunge la o concluzie diferită. "Ştiinţa nu tranşează niciodată complet, Nu avem niciodată răspunsul final", susţine cercetătoarea.

AGERPRES