Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Răgetul dinozaurilor, doar în filme

Răgetul dinozaurilor, doar în filme

25 Aug 2016   •   20:20
Răgetul dinozaurilor, doar în filme

Imaginea pe care ne-o oferă filmele de la Hollywood despre dinozauri continuă să fie infirmată de studiile ştiinţifice. Dacă studiile recente fac din ce în ce mai plauzibilă ideea că majoritatea dinozaurilor erau acoperiţi cu pene, o nouă cercetare mai spulberă un mit.

Este foarte probabil ca dinozaurii să nu fi emis răgetele care dau fiori spectatorilor în filme precum "Jurassic Park". În schimb, arată o cercetare comună a universităţilor din Texas, Arizona, Newfoundland şi Utah, este plauzibil ca străvechile animale să fi emis un gângurit asemănător cu cel scos de păsări precum porumbeii sau turturelele. Este vorba de sunete care nu necesită expirarea, aşa cum se întâmplă în cazul mamiferelor, şi care pot fi emise fără deschiderea gurii. Astfel de sunete sunt mai puţin puternice şi sunt emise pe o frecvenţă mai joasă decât cele ale mamiferelor. Oamenii de ştiinţă au ajuns la această concluzie, publicată într-un studiu din revista ştiinţifică "Evolution", cercetând întregul grup de animale Archosaurus, care include păsările şi crocodilii moderni, dar şi dinozaurii care au dispărut acum 65 de milioane de ani (păsările sunt considerate unicul grup de dinozauri care a supravieţuit). Studiul a arătat că în cadrul marelui grup Archosaurus, vocalizările cu gura închisă au evoluat de mai multe ori în mod independent, trăgând concluzia că, dacă acest lucru este valabil în cazul speciilor grupului care trăiesc în ziua de azi, ar putea fi valabil şi pentru speciile de acum peste 65 de milioane de ani. “Uitându-ne la distribuţia vocalizărilor realizate fără deschiderea gurii la păsările care trăiesc astăzi, putem determina felul în care ar fi arătat vocalizările dinozaurilor", spune Chad Eliason, cercetător la Universitatea din Texas. Rezultatele arată că vocalizarea cu gura închisă a evoluat de 16 ori la grupul Archosaurus, care include păsările, dinozaurii şi crocodilii. „Pentru a putea determina felul în care vocalizau dinozaurii trebuie să înţelegem cum o fac păsările moderne", spune şi Julia Clarke, co-autoare a studiului. "Rezultatele ne arată o imagine diferită de ceea ce credeam despre epoca Jurassicului. Nu doar că dinozaurii aveau pene, dar probabil aveau şi gâturi care se umflau şi care emiteau gângurituri", spune aceasta.

Vocalizările cu gura închisă sunt făcute de păsări, de regulă, pentru a atrage parteneri sau a ameninţa rivalii. Cercetătorii cred că dinozaurii le foloseau în circumstanţe similare

Până în prezent se ştie că 30 de specii de dinozauri carnivori aveau corpul acoperit de pene. Noi fosile descoperite în China şi în Siberia arată că şi speciile care se hrăneau cu plante aveau astfel de înveliş exterior. Acest lucru face ca tot mai mulţi cercetători să creadă că penele erau normale în lumea dinozaurilor. Noile cercetări privind felul în care străvechile animale vocalizau arată că dinozaurii se asemănau mult mai mult decât se credea cu păsările moderne.