Piaţa telecomunicaţiilor a crescut cu 3,5%, graţie veniturilor din internet, telefonie mobilă şI retransmisie programe media.
Veniturile din furnizarea de reţele şi servicii de comunicaţii electronice obţinute în prima parte a acestui an au însumat 7,48 miliarde RON, în creştere cu 3,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Potrivit Raportului întocmit de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), doar serviciile de telefonie fixă şi cele de linii închiriate au înregistrat o scădere, aproximativ 11%, până la 745 de milioane de RON şi, respectiv, 133 milioane RON.
Cel mai puternic avans l-au înregistrat serviciile de acces la internet (+16,2% până la 1,1 miliarde RON). Serviciile de telefonie mobilă au reuşit o uşoară crestere (+0,1% până la 2,7 miliarde RON), în timp ce serviciile de retransmisie a programelor media audiovizuale se prezintă cu un +2,6% până la 796 milioane RON).
Statistica ANCOM remarcă şi o crestere a pachetelor de servicii electronice (integrate), un plus de 68,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Astfel, 3,77 milioane sunt utilizatori de pachete formate din două servicii de comunicaţii electronice (2-play), în creştere cu 105,5%, în timp ce numărul de utilizatori de pachete formate din cel puţin trei servicii de comunicaţii electronice a crescut cu 21,5%, înregistrând 1,73 milioane de utilizatori.
Linie vs abonat
Conform datelor raportate de furnizorii de telefonie fixă, în primele şase luni ale anului 2012, numărul de linii de acces a înregistrat un plus faţă de 30 iunie 2011 - 0,3%, ajungând la 4,68 milioane, în timp ce numărul de abonaţi a crescut cu 0,3% până la 4,05 milioane. O linie de acces este aşa numitul “post telefonic”, în timp ce un abonat este persoana fizică sau juridică ce a încheiat un contract cu furnizorul de servicii. Un singur abonat poate avea instalate mai multe linii de acces, fiecare cu numărul său de telefon. Din cele 4,68 de milioane de linii de acces la telefonia fixă, 3,84 milioane sunt instalate abonaţilor persoane fizice, reprezentând 82% din total, în timp ce 0,84 milioane de linii de acces sunt instalate abonaţilor persoane juridice.
Rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de locuitori (calculată ca raport între numărul total de linii de acces şi numărul de locuitori ai României) s-a menţinut la 24,6%, în timp ce rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării (calculată ca raport între numărul de linii de acces furnizate persoanelor fizice şi numărul de gospodării din România) era de 54,2%.
112
Traficul către numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 realizat din reţelele de telefonie fixă a crescut anual cu 17,3%, până la valoarea de 1,1 milioane minute, în timp ce traficul originat în reţelele de telefonie mobilă către acest număr a ajuns 6,2 milioane minute, înregistrând o creştere de 12,8%. În ceea ce priveşte serviciile cu valoare adăugată se remarcă creşterea cu 25,4% (până la 19,3 milioane de minute) a traficului din reţelele de telefonie fixă către numere naţionale nongeografice din domeniul 0Z = 08, din care 17 milioane minute sunt efectuate către numerele cu acces gratuit de tipul 0800.
Mai puţine “poveşti” la telefonul fix
Traficul realizat de către utilizatorii finali prin intermediul reţelelor publice fixe de telefonie continuă să scadă şi în prima parte a acestui an faţă de sfârşitul anului 2011 cu 0,7% şi, respectiv, cu 8,7% anual, ajungând la 2,8 miliarde minute. Din punct de vedere al structurii traficului, traficul de voce în reţelele fixe proprii a înregistrat o scădere anuală de 17% (până la 1,57 miliarde de minute), în timp ce traficul către alte reţele fixe şi către reţelele mobile a înregistrat creşteri cu 4% (până la 527 milioane de
minute), respectiv cu 7% (până la 600 milioane de minute). De asemenea, traficul de voce către destinaţii internaţionale a înregistrat o scădere la nivel anual de 0,7% (până la 138 milioane de minute).
În prima parte a acestui an, la nivelul unei linii de telefonie fixă, s-a vorbit în medie, pe lună, o oră şi 41 de minute la telefonul fix, mai puţin cu 10 minute faţă de acceaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care un apel a durat în medie 3 minute şi 16 secunde, în scădere, de asemenea, cu 2 secunde.