Utilizatorii care doresc păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie sunt sfătuiţi să fie atenţi inclusiv la contractul pe care îl au cu furnizorul de la care pleacă, pentru a beneficia pe deplin de avantajele portabilităţii. Problemele întâlnite în procesul de portare constituie una dintre temele recurente în reclamaţiile primite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii.
Potrivit datelor ANCOM, de la data lansării serviciului de portabilitate a numerelor în România, 21 octombrie 2008, au fost portate peste 1.320.000 de numere de telefon, aproape 70% dintre acestea reprezentând numere de telefonie mobilă.
În momentul în care aleg să îşi porteze numărul de telefon, utilizatorii completează o cerere de portare prin care solicită transferul numărului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc să se porteze. Odată cu depunerea cererii și acceptarea acesteia de către noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) încetează automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor.
De aceea, utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc. În caz contrar, cel mai probabil vor trebui să plătească penalităţi de reziliere anticipată a contractului, deoarece transferul numărului la un alt furnizor nu anulează datoriile faţă de vechiul furnizor.
În plus, sesizările primite de ANCOM arată că există cazuri în care utilizatorii solicită rezilierea contractului cu furnizorul donor înainte de iniţierea procesului de portare. Acest lucru este greșit, din această cauză unii utilizatori ajungând în situaţia neplăcută de a nu mai avea numărul activ în reţeaua la care voiau să renunţe, ceea ce face imposibilă realizarea portării, numărul de telefon fiind în acest caz pierdut.