Una dintre cele mai importante probleme cu care se confruntă publisherii pe Internet este prezentarea informației într-un mod cât mai interesant pentru utilizatori. Potrivit unui studiu al companiei de consultanță Nielsen Norman Group, utilizatorii citesc cel mult 28% din conținutul unei pagini web în timpul unei vizite (studiu efectuat in anul 2008).
De fapt, cel mai probabil este ca utilizatorii să citească doar 20% din conținutul unei pagini web, potrivit aceluiași studiu. Studiile folosind urmărirea mișcărilor ochilor – eyetracking – au arătat deja că scanningu-ul, modul în care utilizatorii parcurg o pagină web fără să se concentreze prea mult timp asupra conținutului, este un comportament obișnuit al utilizatorilor online. De aceea, cei care creează conținut online încearcă în ultimii ani noi metode de a prezenta paginile web cât mai atractiv pentru utilizatori, pentru a livra conținutul util și relevant într-un mod cat mai ușor de parcurs.
Desigur, una din primele probleme cu care se confruntă utilizatorii este faptul că pentru a găsi conținut interesant și util, este nevoie să parcurgă un drum lung și anevoios, frunzărind pagini neinteresante sau indicate în mod eronat de motoarele de căutare ca fiind pagini cu conținutul căutat. Acest aspect tinde să fie rezolvat de motoarele de tip Discovery, care prezintă utilizatorilor informațiile relevante, în mod real și actualizat, învățând în mod activ preferințele utilizatorilor.
Specialiștii au căutat însă să definească în mod matematic cât de mult conținut citesc utilizatorii, chiar și atunci când au dat peste o pagină cu conținut interesant.
Grupul Nielsen Norman a încercat să cuatifice matematic acest indicator, folosind un grup de test. Printre aspectele interesante descoperite de studiu, folosind mai multe tipuri de web browsere, a fost că butonul de BACK este folosit mai puțin decât se credea. Utilizatorii tind să dea click pe linkuri, decât să se întoarcă de unde au pornit folosind butonul de BACK.
După procesarea datelor rezultate din studiu, a reieșit că utilizatorii petrec 4.4 secunde pe o pagină, pentru fiecare 100 de cuvinte din acea pagină. Cu o rată de citire de 250 de cuvinte pe minut, utilizatorii pot citi 18 cuvinte în 4,4 secunde. Deci este clar că utilizatorii citesc, de fapt, doar 18% din conținut.
Testele au dovedit și faptul că utilizatorii tind să citească tot mai puțin conținut, pe măsură ce numărul de cuvinte de pe o pagină web crește. Utilizatorii citesc jumătate din informație pe o pagină cu 111 de cuvinte, la 1200 de cuvinte utilizatorii citind sub 20% din conținut. A fost dovedit că este important și modul în care este formatat textul, cuvinte îngroșate (bold) fiind citite mai des, la fel și titlurile care conțin clasamente (“Top 10 cele mai nostime filme”), dar și textul care conține abrevieri.
Rezolvarea aceastei probleme este facilitarea parcurgeri mai ușoare a textului din paginile web. Una dintre modalități este posibilitatea de a genera automat un rezumat pentru un text, indiferent cât de lung este. Această operațiune necesită tehnologii de procesare naturală de limbaj, care prelucrează automat textul și generează în mod inteligent un rezumat al său. O altă opțiune este curățarea paginii web de orice informație irelevantă, cum ar fi meniurile, reclamele sau legăturile web, păstrând doar textul util.
Acest facilități sunt puse la dispoziția utilizatorilor și de către platforma web MediaServista – www.mediaservista.com, o aplicație dezvoltată de compania clujeană ZA Cloud, care urmărește livrarea de conținut personalizat către utilizatori, împreună cu o serie de opțiuni care facilitează parcurgerea mai facilă a textului.
Platforma inteligentă de media – MediaServista – a fost creată folosind algoritmi de inteligență artificială, cum ar fi procesarea naturală de limbaj, învățarea automată și analiza predictivă, pentru procesarea automată de conținut web și învățarea preferințelor utilizatorilor. Scopul este fidelizarea utilizatorilor, prin servirea de conținut interesant, relevant și personalizat, de către publish-erii din conținut web.