Apariţia monitorului de calculator echipat cu tuner TV a pus în real pericol “bătrânul” televizor, aflat în pragul trecerii de la tubul catodic la LCD. Cu sau fără campanii dirijate de marketing, texte cu titlul “moartea televizorului” umpluseră presa tipărită, publicaţiile specializate, dar şi spaţiul virtual cu prefixul “www”.
Industria TV a dat semnalul (clar) că nu se mută la muzeu odată cu campania deschisă pe toate fronturile: Full HD/ecrane care începeau să urce în diagonală, pe graficul 60/80/100 inci. Pentru cei mai sceptici, această mişcare părea doar un moft al unei industrii care “în mod clar pierduse războiul cu internetul şi cablul găzduite pe acelaşi şi unic monitor de computer”.
În ultimii doi-trei ani însă am făcut cunoştinţă cu o nouă expresie din lumea producătorilor de televizoare: Smart TV. Televizoarele capabile să se conecteze la internet, WiFi (reţeaua wireless din casă), deschizându-se astfel la întregul univers WWW, cu reţele sociale, canale TV online, apeluri VoIP-Skype, jocuri video etc.
IFA 2013- viitorul (tot mai) Smart TV
Ediţia IFA-Berlin din acest an, cea mai mare expoziţie de electronice şi electrocasnice din lume (6-11 septembrie), ne-a introdus în vocabular o nouă suită de expresii precum TV 3.0, Cloud TV. Cu alte cuvinte, tendinţa “absolutistă” a televizorului în mediul familial al locuinţei, dominând pratic noul ecosistem electro-IT&C, acela al convergenţei, al interoperabilităţii şi “ubicuităţii” conţinutului multimedia.
Albert Mombarg, şeful diviziei Smart TV în cadrul Philips-TP Vison şi membru în board-ul internaţional Smart TV Alliance a explicat pentru Jurnalul Naţional care sunt noile puncte forte ale ofensivei TV 3.0:
“Prin Cloud TV, utilizatorii noilor televizoare Philips au acces la sute de canale locale, naţionale sau specializate, în funcţie şi de disponibilitatea pe o piaţă sau alta, precum şi la peste 1800 de aplicaţii software, 250 fiind premium. Oferim, gratuit, 2GB spaţiu de stocare online prin serviciul DropBox (www.dropbox.com), încurajându-ne clienţii să încarce, prin intermediul echipamentelor TV, fotografii, fişiere audio şi video, pentru a le putea urmări oricând la rezoluţia Full HD/4K asigurată de display, dar şi pentru a le putea prezenta mai uşor prietenilor, rudelor de la distanţă, prin intermediul conturilor de Facebook preinstalate pe TV. Sau via email, de pe televizor, putând acum să controlăm tastatura virtuală sau browser-ul prin intermediul telecomenzii smart.”
Şi pentru a nu ne rătăci în multidinea de conţinut oferit sau găzduit de noile platforme Smart TV, inginerii Philips au pus la punct şi “Cloud Explorer”. Practic, simplificarea în meniuri şi funcţii pe care au adus-o sisteme precum iOS sau Android, este acum facilitată şi pe Smart TV-urile Philips (vârful fiind reprezentat acum de seria 9700 Ultra HD, 65/84 inci) totul fiind clar, intuitiv separat între canale, jocuri, aplicaţii, fişiere găzduite în cloud-ul dropbox. Nu lipseşte nici funcţia de căutare prin meniuri şi conţinutul găzduit pe serverele externe.
Convergenţă gadget-TV
Obligatoriu pentru industria TV a momentului este şi posibilitatea de a urmări conţinutul de pe TV pe smartphone (cu procesor grafic tot mai puternic şi ecrane şi de peste 6 inci) şi tablete, cu utilizatorii aflându-se în aceeaşi locuin
ţă sau aceeaşi încăpere care găzduieşte şi Smart TV-ul.
De altfel, aceste trei echipamente sunt şi în acest an vedetele pieţei. Conform studiilor prezentate la IFA-Berlin, creşterea pieţei pentru Smart TV-uri este estimată de la 54 milioane unităţi, în 2012, 220 de milioane în 2017 şi un plus 75% în partea a doua anului în curs. Pentru smartphone-uri, cresterea în acest an este prognozată la 37%, până la aproximativ 940 milioane unităţi iar pentru tablet PC-uri, creşterea e estimată la peste 40% comparativ cu anul trecut.
Nu lipseşte din această schemă nici posibilitatea de a controla Smart TV-ul din smartphone (sau tabletă) iar Philips, dar şi alţi jucători de pe piaţă, oferă aplicaţii gratuite care se pot descărca din ecosistemul Android/iOS.
Alte variante, în interacţiunea cu Smart TV-urile: webcam-ul şi senzorii care “citesc” mişcările mâinilor glisând prin funcţii şi meniuri, în faze incipiente (Samsung) sau Magic Remote de LG cu funcţii de joystick pentru o mai uşoară interacţiune cu jocurile video de pe platformă, în primul rând.