x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Test - Cu GPS prin Bucuresti

Test - Cu GPS prin Bucuresti

de Cristian Ionita    |    07 Ian 2006   •   00:00
Test - Cu GPS prin Bucuresti

Am testat iGo, primul sistem de navigatie GPS complet functional disponibil pe piata romaneasca. "Poligonul de incercare" a fost Bucurestiul, inainte si dupa Sarbatorile de iarna si, pret de doua drumuri, cateva localitati aflate la distanta de maximum 25 de kilometri de oras.

Este extrem de usor de folosit, chiar si pentru cei care nu au mai pus niciodata mana pe un sistem GPS. Nu ai nevoie de nici o dotare speciala la masina. Il lipesti de parbriz cu o ventuza si gata, e functional. Apesi butonul "cautare", scrii adresa si te duce exact acolo, chiar daca nu ai nici un fel de idee unde vine cladirea pe care o cauti. Vorbeste in limba romana si iti spune sa faci dreapta sau stanga si tot asa pana ajungi la destinatie. In caz ca esti curios, iti spune si cati kilometri sunt pana acolo si ora la care ajungi (daca mergi cu viteza legala si ai norocul sa nu dai peste un blocaj). Daca ai uitat sa faci dreapta pe unde trebuia, recalculeaza traseul si iti spune cum ajungi pe drumul cel bun.

STRADUTE. Partea frumoasa este ca te poate scapa de aglomeratia din Bucuresti. Daca umbli putin prin setari, poti alege cel mai scurt drum pana la destinatie. De cele mai multe ori, asta inseamna ca va desena pe harta un traseu care trece printre blocuri, pe stradute de care habar nu aveai ca exista. Partea proasta este ca stradutele dintre blocuri nu au mai fost asfaltate de foarte multa vreme. Oricum, in saptamana dinaintea Craciunului, eu am preferat aleile bombardate, in locul bulevardelor blocate.

SCURTATURA SCURTATURII. Poti alege sa ocolesti intersectiile sau strazile despre care stii ca sunt blocate la o anumita ora. Pentru asta trebuie sa citesti manualul, dar merita. In caz ca nu esti taximetrist de 20 de ani, iGo te poate ajuta sa economisesti o gramada de timp, chiar si pe drumul dintre casa si serviciu.

INTERSECTII. Iti poti face traseul inainte sa te urci in masina si alege drumul cel mai scurt (pe sosea, evident) dintre plecare si destinatie. Inevitabil va trece prin cateva intersectii aglomerate la ora cand pleci de la serviciu, dar ii poti spune sa le ocoleasca. Daca traseul merge pe bulevarde aglomerate, te uiti pe harta dupa stradute paralele cu bulevardul blocat. Ii spui ca vrei sa treaca pe stradutele x, y si z, si din cateva incercari gasesi o ruta ocolitoare acceptabila. La fata locului iti dai seama care strada e plina de gropi si care e rezonabila. In felul acesta am reusit sa economisesc un sfert de ora pe drumul dintre casa si serviciu, la ora de varf (si stiam destule scurtaturi, inainte sa folosesc GPS-ul). Cand ma gandesc ca economisesc o jumatate de ora pe zi, uit ca amortizorul dreapta fata bate ceva mai tare, de cand cu noile scurtaturi.

MODEL. Mio DigiWalker 168 e mai potrivit pentru pietoni

PRECIZIA. Pe stradutele foarte inguste, intre blocuri, este posibil sa nu mai "vada" suficient de multi sateliti. Din cauza asta, sistemul aproximeaza pozitia cu o eroare de 10 metri sau mai mult, are impresia ca esti pe o alta strada din apropiere si da instructiuni gresite. Nu e foarte grav, pentru ca atunci cand iesi de pe straduta cu pricina isi va face singur corectiile si te duce pe drumul cel bun. Alta problema apare cand strada pe care te afli este pozitionata gresit pe harta digitala (mutata cativa metri mai la stanga, spre exemplu). Rezultatul e acelasi: GPS-ul arata ca esti pe o strada paralela, aflata la 10-15 metri distanta.

In cele cateva zeci de ore petrecute impreuna la volan, iGo a aratat pozitia corecta in proportie de 90% din timp. Suficient de mult ca sa nu gresesc drumul, chiar daca nu il stiam. Pe drumurile comunale sau judetene apar erori de harta mai mari, de cateva zeci de metri. Nu pare o problema prea mare, pentru ca sansele sa existe un drum paralel la cateva zeci de metri distanta sunt destul de mici. Oricum, la tara a "gasit" drumuri despre care nu credeam ca exista pe vreo harta.

SATELITII. Cel mai neplacut este atunci cand GPS-ul pare sa innebuneasca in oras. Pleci cu masina si incepe sa-ti dea indicatii contradictorii. Dupa fiecare cateva secunde te pozitioneaza pe strazi aflate la 50 de metri distanta, de fiecare data altele. Mi s-a intamplat de doua ori. De fiecare data era innorat si am pornit la drum inainte ca dispozitivul sa "vada" toti cei noua sateliti. Da eroare 50 de metri. Dupa ce am oprit cateva minute sa ma scarpin in cap si sa umblu prin meniu, si-a revenit: eroare sub doi metri, apoi nici o problema. Pana la urma, am ajuns la concluzia ca trebuie sa stai locului cateva minute pana se "impaca" GPS-ul cu satelitii, ori sa repornesti programul.

PARBRIZ. Alta problema apare daca automobilul are parbriz atermic. E foarte practic, pentru ca tine iarna cald si vara racoare in masina, dar ecraneaza si semnalul satelitilor. In cazul acesta trebuie sa montati o antena GPS externa pe masina. Antena vine la pachet cu modelul GPS Mio DigiWalker169, iar diferenta de pret este de 100 de lei noi, fata de modelul fara antena.

VARIANTE. Daca ai un PDA compatibil, poti folosi doar softul iGo cu harta Romaniei, pe care il primesti pe un card SD. In mare, PDA compatibil inseamna un computer de buzunar cu sistem de operare Windows Mobile 2003 sau mai recent si slot pentru card SD (nu miniSD).

AMENDA
Sistemul stie strazile unice, sensurile giratorii si scuarurile de pe bulevarde. Prin urmare, riscul sa va indrume pe sens interzis sau sa va puna sa faceti manevre interzise este destul de mic, dar nu inexistent. Mi s-a intamplat de doua ori. Procentul este infim, raportat la miile de intoarceri, viraje si alte manevre indicate corect, dar pagubele pot fi semnificative. La Piata Romana m-a pus sa "tai" sensul giratoriu, in loc sa fac rondul pentru a intra pe Dacia - daca l-as fi ascultat ramaneam fara jumatate de masina in cel mai fericit caz. La Piata Charles de Gaule, traseul te duce prin parcarea care inconjoara sensul giratoriu - daca faci rondul pe acolo, ai sanse mari sa iei amenda, dar economisesti timp, pentru ca scapi de semafoare. Eu am scapat doar cu economia de timp.
Ideea este ca iGo este foarte bun pentru orientare, dar nu te invata sa conduci. Nu trebuie sa-i asculti orbeste indicatiile, pentru ca risti sa te ia Politia sau sa nu dai prioritate camionului care vine din dreapta. Cand iti spune sa iesi din sensul giratoriu pe a treia banda, are in 99% din cazuri dreptate, dar daca te pune sa calci linia continua, trebuie sa stii singur ca e o manevra interzisa. "Semnele de circulatie, configuratia drumului si evenimentele din trafic sunt prioritare instructiunilor date de programul iGO".

NUMELE STRAZILOR
Dispozitivul va stabileste pozitia pe harta cu o eroare mai mica de doi metri. Daca harta digitala este bine calibrata si antena receptorului GPS are "vedere" directa catre cer, iGo stie pe ce straduta, drum national sau sosea comunala va aflati si va da instructiuni corecte. Din cele cateva sute de adrese cautate in memoria dispozitivului, o singura strada nu a gasit-o: Nicolae Golescu, pe langa Piata Romana. De fapt, strada este la locul ei, numai ca i-a fost trecut numele gresit pe harta. In loc de "strada Nicolae Golescu", apare ca "strada Nicolae Grigorescu". Harta recunoaste in detaliu cele mai mari 150 de localitati din Romania. Cele mai mici (sate) sunt prezente pe harta, dar fara denumirea si numerele strazilor.
×
Subiecte în articol: IT metri căteva strada harta