Răstignit pe o masă lungă cu blatul gros cioplit din trunchiul unui arbore bătrân, eroul filmului "Hanul dintre dealuri" suporta cu greu rugăciunile călugărilor în sutane negre care înconjurau masa cu lumânările aprinse, pasă-mi-te să alunge diavolul ce se strecurase în sufletul său.
Logic, efectul plastic pe care îl obişnuisem în cadru larg trebuia sugerat şi în planul apropiat, atunci când spectatorului i se dezvăluie adevărata dramă pe care o trăia eroul, când i se putea citi în ochi toată ura şi umilinţa la care era supus.
I-am explicat maistrului de lumină Călin Constantin, altă personalitate din lumea anonimilor, ce voiam să fac, mi-a cerut un răgaz de cinci minute, a schimbat legăturile la trei proiectoare, eu, el şi Iliuţă, alt personaj special, am îmbrăcat sutanele a trei călugări şi, cu proiectoarele în mâini ţinute deasupra capului, am repetat mersul călugărilor, având grijă ca efectul să pună în valoare vibraţia flăcărilor de lumânări, să umbrească, din când în când, trăsăturile, mai îndurerat, mai revoltat. Pe ecran, efectul a fost surprinzător.
Ştiam despre Călin numai lucruri bune. Că este un excelent organizator, că are grijă să-şi alcătuiască echipe numai din oameni bine pregătiţi, că este parolist, politicos, cultivat, profesionist de înaltă clasă. Ce nu ştiam?!... Cât de uşor poate veni către mine, cât de sensibil înţelege intenţiile pe care, uneori, nici nu ai timp să le explici, cât de repede decodifică starea pe care vrei s-o obţii într-o scenă, punând în valoare planurile de umbră şi lumină care dau misterul unei secvenţe...
Se întunecase bine când am terminat de filmat. Dibuiam drumul către autobuz şi eram fericit. Găsisem maistrul de lumină de care aveam nevoie. Poate la filmarea aceea, între noi se sudaseră iţele misterioase care duceau către o viziune plastică pe care o sugeram filmului. Din nefericire, colaborarea a fost prea scurtă. Am reluat-o după 10 luni şi nu mă înşelasem:
Călin s-a dovedit aşa cum intuisem. Un mare maistru de lumină, un sensibil la frumos, un om drept şi cinstit, unul dintre maiştrii care alcătuiesc elita "marilor anonimi" ai cinematografiei noastre şi fără de care noi, operatorii, nu ne-am putea tălmăci gândurile pe ecran sau, mai direct spus, chinurile noastre nu s-ar transforma niciodată în emoţii.
Nicu STAN - Cinema, nr. 3/1989
Citește pe Antena3.ro