În Epoca de Aur a comunismului, sâmbăta era zi de lucru pentru toată lumea. Elevii studiau în şcoli despre grija cu care tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu le îndrumau destinele într-o lume a prosperităţii şi a păcii între popoare.
Drept răsplată pentru această neîntreruptă activitate, elevilor li se cereau, în schimb, "nimicuri": câteva săptămâni de practică agricolă în livezile, viile sau pe câmpurile atât de bogate ale patriei, participarea la sărbătorirea zilei de 23 august, atunci când elevii uitau de casă şi de părinţi şi veneau în Bucureşti pentru a exersa cu ochii în lacrimi, dar cu zâmbetul pe buze, prinosul de recunoştinţă adus marelui conducător. Oamenii muncii mulţumeau şi ei, în fabrici şi uzine, partidului, depăşind cu suspectă lejeritate planurile de muncă şi propunând obiective din ce în ce mai curajoase; ele erau atinse cu rapiditate, căci, nu-i aşa?, România era o ţară de oameni vrednici, conduşi de un supraom (aceasta era versiunea oficială, de partid).
Iar în timp ce mâinile roboteau de zor, urechile ascultau programele radioului naţional. La ora 12:00, românii porneau cu toţii, în pas de defilare, pe "Drumuri de inimă şi ţară". Ca de fiecare dată, reporterul emisiunii, Elisabeta Iosif, scormonea în căutarea unor subiecte şi teme care să fie înălţătoare şi mobilizatoare, fiindcă educaţia patriotică trebuia înfăptuită prin toate mijloacele. Punctul de interes al uneia dintre emisiuni (11 martie) l-a constituit reportajul realizat la Şantierul Municipal al Tineretului. Unde? În Bucureşti, inima României. Un reportaj viu, cu personaje desprinse din realitatea românească retuşată: generic, un grup de tineri din Bucureşti. Aleşi însă pe sprânceană: comandantul adjunct al şantierului, inginerul Paul Lapoviţă, şi sudorul Drăgan Badea.
Iată în ce cadru aşază inginerul Paul Lapoviţă activitatea pe care o depune împreună cu tinerii muncitori ai patriei: "Înscriindu-ne activitatea în spiritul indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Congresul al XIII-lea, şi noi, tinerii din Capitală, ne-am înscris faptele de muncă în marele program privind participarea tinerei generaţii la realizarea sarcinilor de dezvoltare economică şi socială a României socialiste.
Comitetul muncitoresc Bucureşti al Uniunii Tineretului Comunist, împreună cu Centrala de Antrepriză Generală Construcţii Montaj Bucureşti a organizat, încă din noiembrie 1984, activitatea şantierului." Cu alte cuvinte, brigadierii, muncitorii, organizaţi în echipe şi lucrând în schimburi, puneau umărul pentru îndeplinirea obiectivelor trasate generos de conducător: ridicarea complexului agroalimentar din Piaţa Unirii (denumire elaborată pentru un spaţiu căruia îi lipsea mai degrabă rostul - de unde bogăţie de alimente în "iarna" veşnică pe care o traversa cu încrâncenare România?!), ansamblul de locuinţe şi magazine de pe Strada 13 Septembrie, Complexul Aviaţiei şi Floreasca (de fapt, apartamentele, acele cutii de beton cu ochi şi urechi, nu puteau proteja intimitatea personală, devenită o utopie), pasajul subteran Mărăşeşti. Cu lopata şi cazmaua, brigadierii creau - şi nu doar construiau - însemnele României moderne.
Fiind o emisiune educativă, autorii ei accentuează latura creatoare a muncitorului. El nu mai este cel care îndeplineşte instrucţiunile arhitecţilor, maiştrilor sau şefilor de şantier, ci oferă soluţii noi, depăşind probleme insurmontabile pentru cei care s-au trudit pe băncile şcolii. Cu ochii ageri şi mintea trează muncitorii înalţă blocuri din panouri prefabricate, conform sloganului, "muncitorul de azi - creatorul constructor". Un destin însemnat, înveşmântat însă, aşa cum trebuie, de altfel, în modestie: "Oricare tânăr de pe şantierul nostru poate fi considerat un creator în ceea ce construieşte, deşi modest, dorind să arate că nu a dat întreaga măsură a posibilităţilor sale". O fi muncitorul un creator, dar tot nu se poate ridica la nivelul creaţiei depline, a geniului constructiv, a agerimii minţii celui care se intitula, "pe drept cuvânt", după cum era formula, "geniul din Carpaţi". Proporţiile trebuiau păstrate!
Drăgan Badea, sudor de înaltă calificare, nu se sfieşte să-şi arate recunoştinţa pentru viaţa minunată pe care are şansa să o trăiască alături de semenii lui: "Îmi place munca de brigadier şi am cerut de multe ori prelungirea detaşării mele din Întreprinderea Vulcan. Am fost prezent la realizarea construcţiilor din comunele Bragadiru şi Cornetu, din Sectorul Agricol Ilfov, la Complexul Agroindustrial Aviaţiei, precum şi la ansamblul de locuinţe Căuzaşi. Noi, tinerii de pe acest şantier, dorim să construim durabil pentru că ştim că înălţăm ctitorii pentru prezent, dar şi pentru mileniul viitor. (...) Peste ani, copiii noştri, plimbându-se printr-un Bucureşti în haină nouă, vor zice cu mândrie: «La aceste construcţii au participat şi părinţii noştri». Aceste construcţii vor rămâne mărturii pentru viitoarele milenii". Oare chiar aşa era?
De pe şantierele patriei, facem, cu ajutorul radioului naţional, o plimbare pe uliţele - pardon, străzile - asfaltate şi electrificate, ale satului românesc. Sub genericul "Satul românesc -, spaţiu al permanentei deveniri", în a doua parte a emisiunii, reporterii propun ascultătorilor aflaţi în permanentă fascinaţie un periplu prin localitatea Miloşeşti, judeţul Ialomiţa. Ion Andreiţă, autorul reportajului, trasează cu "penelul cuvintelor" imaginea unui sat idilic: "Îmi ridic privirea pe cerul limpede al locului şi pe acest cer se decupează conturul de azi al comunei Miloşeşti, cu noile case încărcate de verdeaţă, pomi fructiferi şi flori, cu cele câteva edificii ale sale moderne, între care grădiniţa, şcoala, Centrul de creaţie şi cultură socialistă Cântarea României, cu panglica aceasta de asfalt, spre deosebire de vechiul, prăfuitul, răstignitul drum pe uliţe, pe care rulează diferite maşini, căruţe brăilene, biciclete". Aşadar, un petic de asfalt cât să străbată de la un capăt la altul centrul comunei şi un Centru de creaţie şi cultură socialistă "Cântarea României"... Iată reperele satului modern comunist. Aici standardele nu erau chiar atât de ridicate.
Şi cum apelul la istorie şi la date certe asigură credibilitatea (de parcă mai era nevoie de aşa ceva), ascultătorii sunt invitaţi la o mică lecţie de istorie a comunei. Ei bine, rădăcinile ei nu trebuie căutate foarte departe în timp, punctul de reper fiind anul 1952, mai precis data de 30 martie. Ce s-a întâmplat la această dată însrisă pentru totdeauna, adică 47 de ani, în cartea de aur a Miloşeştiului? Evident, ceva cu adevărat măreţ: 46 de familii din sat şi-au unit pământurile şi puterile, adică au purces la colectivizare, cu directive de la conducerea de partid. "Între cuceririle muncii unite, oamenii de la Miloşeşti aşază la loc de frunte în fiecare inimă, în fiecare casă, propria lor bunăstare. Ei au astăzi o avere de 86 milioane de lei, anual o producţie de 38 milioane lei. Muncind cu dăruire, pricepere şi abnegaţie, cooperatorii din Miloşeşti au fos distinşi cu înaltul tilul de Erou al Muncii Socialiste. Brevetul l-au aşezat în muzeu să-l vadă toată lumea". Cea mai de preţ comoară, brevetul cu pricina, a atras interesul tuturor şi ne putem închipui că Miloşeştiul ar fi devenit în scurt timp loc de pelerinaj, dacă... n-ar fi izbucnit revoluţia din '89...
Citește pe Antena3.ro