Orice bun gospodar cunoaşte proverbul "Ziua bună se cunoaşte de dimineaţă" şi îşi ia toate măsurile pentru a-l aplica în practică.
Poate mai mult ca în alte domenii - ne spunea unul dintre responsabilii cu vechi state de serviciu în reţeaua comercială, Ion Mavrodin, (magazinul ICL "Textila" de pe Str. Domniţa Anastasia) -, în sectorul nostru de activitate începe ziua de muncă fără nici un minut de întârziere, şi nu oricum, ci având unitatea bine pregătită, din toate punctele de vedere, nu este doar o chestiune de disciplină internă, ci şi de respect faţă de cetăţeni. Magazinului trebuie să i se asigure de cu seară o înfăţişare îngrijită, mărfurile să fie scoase din magazie şi aranjate în rafturi, să se asigure moneda divizionară, iar dimineaţa orarul să fie respectat de toţi lucrătorii, fără nici o concesie. A proceda astfel înseamnă să respecţi cumpărătorii, propria profesie, "firma" unităţii.
Aceste exigenţe sunt, desigur, cunoscute de toţi lucrătorii din comerţ şi aplicate ca atare de majoritate. Numai procedându-se astfel, unităţi cum sunt "Bucur-Obor", "Electrolux", "Scala" şi Librăria "Mihail Sadoveanu", farmaciile nr. 1 şi 3, "Pâine" de pe Bd. Dimitrie Cantemir nr. 22, multe altele şi-au câştigat şi consolidat un binemeritat prestigiu.
Asemenea exigenţe - pe care le impun normele unui comerţ modern, civilizat, la nivelul dotărilor, al condiţiilor materiale asigurate - trebuie să-şi găsească cuvenita generalizare, acţionându-se cu fermitate faţă de orice acte de indisciplină, de comoditate, care, aşa cum a demonstrat şi testul întreprins, la sugestia cititorilor, se manifestă încă în unele unităţi. Să vedem deci cum (nu) înţeleg unii responsabili să-şi organizeze activitatea.
Mai întâi, despre respectarea programului. O primă constatare vizează, să-i spunem aşa, practica "discreţiei": nici nu se anunţă, cel puţin, orele de funcţionare a unităţii. De exemplu, la magazinul cu profil de produse zaharoase de la intersecţia căii Dorobanţilor cu Str. Mihai Eminescu, la unitatea cooperativei "Prestarea" de la intersecţia străzilor Stanislav Cihoschi şi Mihai Eminescu, la "Marochinăria" de pe calea Victoriei nr. 118 sau la florăria "Codlea" de pe Bd. Nicolae Bălcescu nr. 5, locul clasicului orar era luat de un anunţ care nu dădea nici o indicaţie, măcar "de perspectivă": "Închis" şi atât. În această situaţie, nu ştii dacă poţi reveni şi la ce oră (eşti tentat să concediezi că avizele clasice: "Sunt la centrală", "Vin imediat", "Sunt la şedinţă" sunt oricum mai promiţătoare). Dar, apropo de această ultimă justificare, după cum se ştie, nu este permisă închiderea unităţii sub pretextul şedinţelor, care trebuie organizate în afara programului. Şi totuşi obiceiul persistă...
Bineînţeles, afişarea orarului nu reprezintă decât un prim pas; el trebuie să fie şi respectat. În faţa uşilor închise de la unitatea cooperativei "Radioprogres" de pe Strada Mendeleev şi de la altele două aparţinând cooperativei "Prestarea", de pe aceeaşi stradă, de la centrul "Foto Studio" de pe Strada Bărăţiei nr. 52, a "Şepcăriei" - expoziţie cu vânzare, aparţinând cooperativei "Drum Nou", de pe Strada Buzeşti nr. 14, clienţii se uitau nedumeriţi la ceas.
Programul trebuia să înceapă de o oră-două şi unităţile erau încă închise, fără nici o explicaţie. Să mai amintim că astfel se iroseşte timpul cetăţeanului care este pus pe drumuri, iar încasările respectivelor magazine sunt, de asemenea, afectate? De bună seamă, aceleaşi consecinţe le are şi deschiderea unităţii la ora fixată, dar fără o pregătire corespunzătoare.
În comerţ primul minut de lucru trebuie să însemne şi servirea primului client. Or, l-am aşteptat aproape un sfert de ceas, alături de alţi cumpărători, pe Gheorghe Orăşanu, de la magazinul "Confecţii" (ICL "Universal") de pe Strada Bărăţiei nr. 37, sperând să înceapă vânzarea. Nici vorbă, nu se măturase, mărfurile, umeraşele erau aruncate vraişte. Pe Nicolae Cristescu, gestionarul de la unitatea nr. 74 a cooperativei "Sporul", l-am aşteptat aproape două ore, dar nici când a venit nu a început lucrul: a descuiat uşa, a lăsat o plasă şi a plecat pe la nişte vecini.
Până la urmă am reuşit să stăm de vorbă. Susţinea că fusese la "centrală" pentru a ridica nişte acte. Inexact - căci am verificat -, dar oricum această deplasare nu era permisă în timpul programului. Cum de nepermis este starea de dezordine din unitate. Timp pierdut de cumpărători şi la magazinul "Mercerie-Galanterie" de pe Bd. Dimitrie Cantemir nr. 22, unde vânzarea decurgea greoi pentru simplul motiv că gestionara Maria Stanciu "uitase" să-şi asigure moneda divizionară necesară.
Fără îndoială, evitarea unor asemenea neajunsuri în activitatea unităţilor este condiţionată, în primul rând, de spiritul de răspundere, de autodisciplina de care trebuie să dea dovadă fiecare responsabil, fiecare lucrător în parte.
Deopotrivă însă este imperios necesară întărirea controlului intern al întreprinderilor şi cooperativelor tutelare. Or, cu prilejul acestui test, am putut observa că în rare cazuri merceologii, alţi factori de îndrumare şi control, îşi fac simţită prezenţa de la prima oră a programului de funcţionare, adică atunci când pot şi trebuie să intervină activ spre a determina, încă de la început, desfăşurarea în cele mai bune condiţii a activităţii.
Marian Cioba, Horia Tabacu
Informaţia Bucureştiului, nr. 10951 din 1989
Citește pe Antena3.ro