x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Mangalia ar putea fabrica eoliene în loc de vapoare. Acționarul Damen ar putea fi înlocuit cu unul din Norvegia sau din Italia

Mangalia ar putea fabrica eoliene în loc de vapoare. Acționarul Damen ar putea fi înlocuit cu unul din Norvegia sau din Italia

de Diana Scarlat    |    03 Sep 2024   •   08:00
Mangalia ar putea fabrica eoliene în loc de vapoare. Acționarul Damen ar putea fi înlocuit cu unul din Norvegia sau din Italia

Discuțiile dintre statul român și acționarul minoritar de la șantierul naval din Mangalia - firma olandeză Damen - au rămas secrete, chiar și pentru angajații și membrii de sindicat ai șantierului. Pe 15 septembrie se termină perioada de șomaj tehnic, iar muncitorii trimiși acasă, după retragerea parțială a firmei olandeze, nu și-au primit nici măcar salariile integral, pentru că statul a contestat administratorul judiciar, în situația de insolvență, adus de olandezi.

 În ultimele 6 luni, statul ar fi trebuit să ia o decizie pentru a salva șantierul și să anunțe ceva concret, până la finalul perioadei de șomaj tehnic, dar nu a făcut niciun pas în negocieri, nici nu a stabilit legături cu alte firme care ar putea veni în locul companiei Damen. Premierul Marcel Ciolacu s-a întâlnit cu reprezentanții firmei olandeze, recent, dar nu a transmis niciun comunicat oficial, în legătură cu discuțiile care au avut loc. Surse din șantierul naval spun că ar urma negocieri între stat și trei potențiali investitori, din Norvegia și Italia, dacă Damen se va retrage definitiv.

Șantierul Naval Mangalia plutește în derivă, ca o navă eșuată, într-o zonă maritimă care are toate avantajele economice și geopolitice pe care mulți și le-ar dori. Este un activ extrem de important și din perspectiva dimensiunii docurilor - are cele mai lungi docuri din sud-estul Europei, care ar permite inclusiv mentenanța unor nave de mare tonaj și portavioane. 

Când acționarul minoritar era compania coreeană Daewoo, înaintea companiei Damen, șantierul era lider pe segmentul de nave de mare tonaj pe sud-estul Europei, în 2014. Coreenii au plecat pentru că Organizația Mondială a Comerțului le-a pus în vedere să se retragă din mai multe zone ale lumii, pentru că primeau ajutoare de stat din partea Coreei de Sud și s-a considerat că distorsionau concurența. Dar când compania s-a retras, șantierul naval avea un miliard de dolari datorii. În cei 18 ani în care au fost acționari coreenii, 13 ani s-au înregistrat pierderi. 

Au existat și suspiciuni legate de afacerile pe care compania le-ar fi făcut cu alte firme coreene și cu statul coreean, din care au rezultat pierderile foarte mari. S-a descoperit că erau situații în care tabla pentru șantier era adusă din Coreea, până în portul Agigea, iar de acolo era purtată cu trailere, foaie cu foaie, până la Mangalia, ceea ce a generat costuri enorme, nejustificate pentru companie. Daewoo a făcut, însă, și investiții care au rămas în șantier, cele mai importante fiind macaralele.

După plecarea companiei coreene, șantierul a mai stat o perioadă în derivă, până când pachetul de acțiuni minoritar, de 49%, a fost preluat de compania olandeză Damen, după o perioadă de criză care a durat mai mult de un an. 

 

Olandezii încă nu au plecat

Damen încă deține procentul de 49% din acțiuni și un contract de management, deși a anunțat din vara anului trecut că se retrage și a dat statul român în judecată, cerând 500 de milioane de euro despăgubiri. 

Marea supărare a companiei olandeze a fost schimbarea legislației din țara noastră, pe fondul unei directive europene, prin care compania nu mai poate deține managementul șantierului. Dar nici negocieri nu a mai purtat cu statul. 

Sindicatul din șantierul naval s-a revoltat, de mai multe ori, arătând că și compania olandeză a ajuns la datorii intragrup sau către alte companii olandeze, care ar rezulta din cel mai recent raport al ANAF. Sindicatul a cerut documente în legătură cu subcontractorii, după ce s-a aflat că unul dintre subcontractorii olandezi ar fi preluat o parte foarte importantă din producție și din resursa umană. Nu au primit niciun răspuns, din partea companiei.

Muncitorii sunt acum supărați pe ambii acționari - atât pe Damen, cât  și pe statul român -, pentru că au fost abandonați. Sindicaliștii spun că bănuiala lor a fost că Damen ar fi așteptat să preia contractul pentru fregate, de la statul român, dar după ce s-a pierdut această oportunitate, ar fi renunțat la Mangalia, retrăgându-se la Galați.

În acest moment este în declin piața construcțiilor de nave maritime, la nivel european, mai ales din cauza noilor norme de protecție a mediului, ceea ce ar putea face o astfel de afacere mai puțin profitabilă și ar fi un motiv de retragere a companiei, pe lângă contextul legat de schimbarea legislației. Totuși, la nivel global, piața americană și piața asiatică a construcțiilor de nave sunt în ușoară creștere.

 

Suspiciuni legate de Consiliul de Supraveghere 

Din partea statului român au fost mai multe nereguli legate de desemnarea membrilor Consiliului de Supraveghere și a managementului, despre care sindicaliștii au spus mereu că nu au competențele necesare pentru a gestiona o asemenea afacere. Anul trecut a fost și un scandal legat de o bibliotecară din Călărași care a fost numită politic directoare peste șantier, fără să fie măcar anunțată. Fiind membră PSD, femeia a declarat presei că i s-a cerut CV-ul și a aflat apoi că urmează să conducă șantierul naval de la Mangalia.

Sindicatul a depus plângeri penale, pe vremea când șantierul era gestionat de coreenii de la Daewoo, iar acum se pregătește să depună altele, pentru perioada în care acționar minoritar a fost Damen. Muncitorii spun că a existat întotdeauna și o puternică implicare politică, atât de la nivel de guvern, cât și de la nivel local, iar unii dintre cei care au negociat din partea statului român cu investitorul s-au mutat apoi la compania Damen. 

Există o suspiciune, în rândul angajaților, în legătură cu faptul că niciunul dintre cei doi acționari nu și-ar fi respectat angajamentele inițiale. Relația dintre șantierul Damen Galați și cel de la Mangalia s-a consolidat, în ultimii ani, iar o parte din producție și din forța de muncă s-a putut muta la Galați, unde compania olandeză deține pachetul de acțiuni majoritar.

Sindicatul a protestat, astă-iarnă, când Damen a vrut să privatizeze secția de vopsitorie, pentru că șantierul ar fi devenit dependent de un subcontractor. Sindicaliștii au cerut tragerea la răspundere a membrilor Consiliului de Supraveghere, dar până acum nu au depus plângeri, pentru a nu pune în pericol eventualele negocieri cu viitorul acționar, însă în această toamnă ar putea începe noi acțiuni de protest și se pregătesc plângeri.

 

Au scos la vânzare case și terenuri

Până la soluții, compania a scos la vânzare câteva active, din care s-a vândut doar un teren. Ar mai fi căminele muncitorilor și câteva vile de protocol, dar e puțin probabil să se acopere prea mult din datoriile acumulate. Din toate declarațiile publice, Damen se retrage definitiv din acționariat, dar sunt suspiciuni că tot ce a făcut compania în ultimul an ar fi doar o tactică de negociere. 

Săptămâna trecută, pe 30 august, Marcel Ciolacu s-a întâlnit cu reprezentanții companiei Damen, dar nu se știe ce anume s-a discutat. Dacă muncitorii pleacă, scade inclusiv valoarea șantierului, pentru că este nevoie de forță de muncă specializată.

Sindicatul din Șantierul Naval Damen Mangalia a purtat discuții cu Guvernul României și cu reprezentanții companiei Damen, dar nu au primit niciun răspuns de la niciuna dintre părți, deși șomajul tehnic se termină peste două săptămâni și ar fi trebuit să existe deja soluții. „De la Guvern avem niște așteptări și au fost niște promisiuni pe care le-au făcut, dar docurile sunt goale și nu avem o direcție, o strategie, ceva concret din partea Guvernului. Ceea ce reproșăm statului român este că nu s-a îngrijit să păstreze forța de muncă în șantier. Am discutat și cu Damen, dar avem o situație în care se pasează vina de la un acționar la altul. Statul român spune că el trebuie să-și reprezinte interesele și de aceea a contestat administratorul judiciar, iar Damen spune că din cauza contestației nu poate plăti integral salariile”, a explicat, pentru Jurnalul, Florian Marin, liderul sindicatului din șantierul naval.

În acest moment, nici șomajul tehnic nu este plătit în totalitate, pentru că statul român a contestat administratorul judiciar și până la soluționarea de către instanță, nu se pot face plățile din Fondul de Garantare. Salariile sunt plătite în continuare de companie, adică de ambii acționari. Sindicaliștii nu înțeleg de ce statul român a renunțat la acest șantier, exact în contextul războiului actual, când ar fi putut avea foarte mult de câștigat din reparația navelor.

Dacă Damen se retrage peste o lună, statul român ar fi trebuit să găsească deja un înlocuitor și să poarte negocieri, pentru că 6 luni durează negocierile și încă 6 luni ar mai dura pregătirea producției. În această perioadă, se pierde forța de muncă, pentru că oamenii nu vor sta să aștepte un an, fără bani, să se redeschidă producția. 

 

Afacerea cu eoliene offshore ar fi cheia problemei

Surse din șantierul naval spun că există deja cel puțin trei firme care ar putea fi cooptate de stat, pentru a prelua pachetul de acțiuni pe care acum îl deține Damen. Una ar fi pentru producția de infrastructuri pentru energia eoliană offshore. Un astfel de contract a existat deja, în șantierul naval de la Mangalia. Afacerea este foarte profitabilă, pentru că există investiții foarte mari, în acest moment, în producția de structuri metalice pentru energia eoliană offshore.

Sursele noastre spun că anul trecut, compania norvegiană Aker Solutions începuse negocierile pentru a prelua 25% din acționariatul șantierului naval de la Mangalia, pentru producția de eoliene offshore. Damen Mangalia anunțase, în luna aprilie 2023, că intenționează să se extindă pe această piață, iar la Mangalia se executau două proiecte de transmisie offshore HVDC (High-Voltage Direct Current) la DSMa, ambele fiind construite în cadrul unor contracte cu Aker Solutions, în calitate de contractor principal EPCI. Discuțiile dintre Damen și Aker Solutions ar fi rămas fără o finalizare în privința preluării acționariatului de către norvegieni, la Mangalia, însă acum se așteaptă o revenire la aceste negocieri și compania Damen sau statul român ar urma să cedeze 25% din acțiunile de la șantierul naval în favoarea norvegienilor.

Alte două companii ar fi din Norvegia și din Italia, tot dintre foștii colaboratori ai companiei Damen, lideri de piață atât din producția de nave maritime, cât și din cea a eolienelor. Una dintre acestea ar fi Fincantieri - unul dintre cele mai mari grupuri de construcții navale din lume și numărul unu pentru diversificare și inovare. Statul român ar fi trebuit să înceapă deja negocieri cu aceste companii, pentru a putea avea continuitate în producția de la Șantierul Naval Mangalia, după plecarea companiei Damen, dar până acum fie nu au existat, fie nu s-a comunicat nimic oficial, fie încă se negociază cu Damen să rămână acționar.

×