Una dintre cele mai recente astfel de achiziții aparține chiar instituției care a lucrat cel mai mult la planul de austeritate pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în fața Parlamentului, lege care, pe 18 octombrie, își va afla soarta la Curtea Constituțională. Este vorba despre Ministerul Finanțelor, instituție condusă de Marcel Boloș, care, încă din 17 august, publica pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin intermediul căruia își făcea cunoscută intenția de a contracta servicii de închiriere a unor autoturisme, cu șofer, mai exact a unor autoturisme personale.
Conform anunțului citat, durata acestui contract trebuia să fie de maximum patru luni de la data semnării lui, dar nu mai târziu decât până la data de 21 decembrie 2023, Ministerul Finanțelor punând la bătaie pentru această afacere un buget estimat de 45.612 lei fără TVA. Închirierea mașinii a fost supusă, în prealabil, unei proceduri simplificate de selecție de oferte, procedură la care s-a înscris un singur agent economic cu care, la data de 29 septembrie 2023, a și fost parafat contractul nr. 68242/2023, în valoare finală negociată de 34.200 de lei fără TVA, respectiv de 40.898 de lei cu TVA inclusă. Ofertantul care și-a adjudecat acest contract se numește SC Select Diplomatic Group SRL.
Justificarea contractului
Potrivit caietului de sarcini care a stat la baza acestei achiziții, închirierea mașinilor este destinată Direcției Generale Autoritatea de Certificare și Plată (ACP), structură a Ministerului Finanțelor care este responsabilă de asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor externe nerambursabile primite de la Uniunea Europeană, precum și de la alte organisme internaționale donatoare. ACP are atribuții în ceea ce privește fondurile de preaderare, fondurile structurale și de coeziune, fondul european pentru pescuit și fondurile primite în cadrul Mecanismului Financiar al Spațiului Economic European.
Ei bine, „în vederea bunei desfășurări a activităților care fac parte din aria sa de competențe, reprezentanții Ministerului Finanțelor – Autoritatea de Certificare și Plată participă la numeroase comitete, întâlniri, vizite de monitorizare, în special în București, dar și în țară. Astfel, mașinile ce urmează a fi închiriate vor trebui să acopere întregul teritoriu al României. Prestatorul trebuie să ia în calcul solicitări din partea ACP pentru prestarea serviciilor în anumite cazuri și până la 12 ore pe zi”, se arată în documentația de atribuire.
Contractul încheiat vizează servicii de închiriere de autoturisme cu șofer, servicii care „vor contribui la sprijinirea ACP în realizarea activităților aferente obiectului de activitate prin prestarea de servicii de transport al angajaților și conducerii ACP, pentru deplasările pe care le efectuează în interes de serviciu”.
Autoturismul închiriat trebuie să fie pus la dispoziția beneficiarului de luni până vineri, în zilele lucrătoare și, în mod excepțional, în weekend și în sărbătorile legale. Pentru că se estimează efectuarea a patru deplasări în țară pe trimestru, autoritatea contractantă atrage atenția asupra faptului că „costul cazării și al mesei pentru șofer va fi suportat de către prestator”.
Nu se acceptă tatuații sau cei cu piercinguri
Există și câteva rigori impuse atât vehiculelor, cât și șoferilor care vor conduce aceste mașini închiriate. Astfel, se solicită autoturism tip berlină cu 4 sau cu 5 uși, cu motor cu puterea minimă de 100 Cai Putere, clasa de poluare Euro 6, fabricație maxim 2018 cu un număr de kilometri parcurși de până la 50.000. Mașinile trebuie să fie fie albe, fie de culori închise.
Șoferii vor trebui să aibă permis cel puțin categoria B, de cel puțin 5 ani, să fie apți din punct de vedere medical și psihologic, să nu aibă antecedente grave în circulația rutieră în ultimii doi ani „raportate la consumul de alcool, de droguri sau de accidente grave”.
De asemenea, conducătorii auto trebuie să fie îmbrăcați decent, să aibă un comportament respectuos, nefiind acceptați șoferi cu tatuaje vizibile, cu piercinguri, expendere sau flesh tunnel, cu bijuteri sau accesorii stridente și de dimensiuni mari.
SC Select Diplomatic Group SRL, compania care și-a adjudecat acest contract, nu se află la prima afacere de acest gen încheiată cu Ministerul Finanțelor. Există încă două contracte identice ca și servicii prestate, primite în anii anteriori.
Astfel, descoperim că, la data de 31 decembrie 2019, SC Select Diplomatic Group SRL, companie deținută, conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) de către un anume Mihai Iorga și de către societatea de pază Compact Guard SRL (reprezentată de același Mihai Iorga), a primit de la Ministerul Finanțelor un contract în valoare de 128.505,72 de lei cu TVA pentru închirierea de mașini cu șofer. Apoi, la data de 10 noiembrie 2022, între cele două entități a mai fost încheiat un contract, cu durata de 8 luni, în valoare de 101.921.12 lei cu TVA inclusă.
O altă entitate de stat care a avut ca prestator SC Select Diplomatic Group SRL este Compania Națională de Aeroporturi București care, la data de 13 octombrie 2018, semnat cu operatorul privat un contract de 805.334,88 lei cu TVA pentru servicii de ridicare a autoturismelor. Un alt contract, de 1.996.304,73 lei cu TVA, a fost parafat între cele două părți în 12 noiembrie 2019, în vederea operării autospecialei de ridicări auto aferentă asigurării activităților de ridicare și tractare a vehiculelor parcate și staționate neregulamentar în proximitatea facilităților aeroportuare din incinta Aeroportului Internațional Henri Coandă București și a Aeroportului Internațional București Băneasa „Aurel Vlaicu”.
Programul Rabla PLUS bate OUG 34/2023
Tot în sfera auto se înscrie o altă achiziție, făcută, de data aceasta, de o instituție aflată în subordinea Ministerului Mediului, achiziție care, însă, încalcă prevederile unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului aflată în vigoare. Administrația Fondului pentru Mediu a publicat, tot pe SEAP, la data de 21 iulie 2023, un anunț conform căruia intenționa să încheie un contract având ca obiect furnizarea de autoturisme electrice.
Este vorba despre cumpărarea a patru autoturisme noi, prin intermediul programului Rabla PLUS, deoarece, așa cum se precizează în cuprinsul caietului de sarcini care a stat la baza acestei achiziții, „trebuie dotat parcul auto, întrucât autoturismele din cadrul Administrației Fondului pentru mediu sunt într-o stare tehnică precară, necesitând cheltuieli foarte mari de întreținere și reparare pentru a putea fi menținute la un nivel minim de funcționare”. În acest sens, autoritatea contractantă a solicitat mașini cu motor electric, cu o autonomie de minimum 220 de kilometri, cu o putere de 96 Kw, cu cutie automată de viteze, pentru care a pus la bătaie un buget estimat inițial la 578.151,24 lei fără TVA. La licitația deschisă organizată, a fost depusă o singură ofertă, iar, la data de 29 septembrie 2023, Administrația Fondului pentru Mediu a încheiat, cu SC Renault Commercial Roumanie SRL, un contract în valoare finală de 686.392 de lei cu TVA.
Problema, în cazul acestei cumpărături, este că, în data de 11 mai 2023, Guvernul României a adoptat celebra Ordonanță de Urgență 34/2023, cunoscută și sub numele de „Ordonanța Austerității”. Conform articolului 3, litera „a”, al acestui act normativ, „în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și de subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de: (…) autoturisme”. Ordonanța a intrat în vigoare odată cu publicarea ei în Monitorul Oficial al României, mai exact din data de 15 mai 2023, ea regăsindu-se în Monitorul Oficial nr. 415/2023.
Ministerul de Interne nu se lasă mai prejos. 12 milioane pe etilometre și pe înlocuirea taloanelor de pensii
Lista cumpărăturilor făcute la stat într-o perioadă în care Guvernul pregătește o serie de măsuri de austeritate pentru români continuă, însă. O instituție importantă a statului care a făcut cumpărăturile în cauză este chiar Ministerul Afacerilor Interne.
Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a atribuit, la începutul acestei luni, un contract subsecvent aferent unui acord-cadru parafat în 2021, având ca obiect livrarea de etilometre. Și nu tocmai puține, deoarece, la data de 3 octombrie, Poliția a încheiat cu SC Draeger România SRL, un contract în valoare de 9.800.000 de lei fără TVA, adică de 11.662.000 de lei cu TVA.
Achiziția subsecventă vizează până la 600 de etilometre și, așa cum am arătat mai sus, este a șasea aferentă unui acord-cadru încheiat de IGPR la data de 18 februarie 2021, cu aceeași companie, la o valoare totală de 36.750.000 de lei fără TVA.
În 26 noiembrie 2021, IGPR a atribuit două contracte subsecvente, în valoare de 551.250 de lei fără TVA, respectiv de 1.898.750 de lei fără TVA. Apoi, în 22 decembrie 2021, au mai fost atribuite alte două contracte subsecvente, primul în valoare de 245.000 de lei fără TVA, iar al doilea în valoare de 122.500 de lei fără TVA. Penultimul astfel de contract subsecvent a fost parafat la data de 28 martie 2022, în valoare de 6.125.000 de lei fără TVA, pentru ca afacerea din 3 octombrie 2023, de 9,8 milioane de lei fără TVA, să fie ultima din acest șir. În total, Poliția a achiziționat, din cele 3.000 de etilometre aferente acordului-cadru, produse în cuantum de 22.303.657 de lei cu TVA inclusă.
MAI nu-și uită foștii salariați
La finalul lunii trecute, mai exact în data de 25 septembrie 2023, Ministerul Afacerilor Interne a semnat, la rândul său, o afacere la fel de interesantă pentru perioada de austeritate în care România se află. Este vorba despre un contract subsecvent, în valoare de 120.000 de lei cu TVA, având ca obiect servicii împlicuire a taloanelor de plată și a taloanelor speciale de călătorie, cu plic inclus, la domiciliul beneficiarilor.
Operațiunea este înscrisă și ea într-un acord-cadru scos la mezat de MAI în 6 aprilie 2023, când era anunțat un contract pentru 4 ani. Justificarea achiziției constă în aceea că, potrivit Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, casele de pensii sectoriale transmit lunar, la domiciliul beneficiarilor din România, prin Poșta Română, taloanele de plată a drepturilor de pensii, indiferent de modalitatea de plată pentru care au optat beneficiarii acestora. Transmiterea este suportată de la bugetul de stat, prin calcularea unor procente și tarife. Mai mult, conform HG 144/2016 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea caselor de pensii sectoriale ale MAI și SRI, pentru instituțiile din subordinea cărora se află și pentru instituțiile care le asigură stabilirea și plata pensiilor sau a altor drepturi, casele de pensii sectoriale transmit lunar la domiciliul beneficiarilor din România, prin Poșta Română, taloanele de plată a acestor drepturi. Iar Oficiul Responsabil cu Protecția Datelor cu Caracter Personal specifică faptul că, pentru respectarea confidențialității datelor cu caracter personal, transmiterea taloanelor de pensie și a celor de transport trebuie să se realizeze în plic închis, fapt ce necesită și o operațiune de împlicuire.
Conform MAI, la momentul încheierii acestui acord-cadru, era estimată transmiterea a nu mai puțin de 7.680.000 de plicuri, adică 160.000 de plicuri pe lună. Acordul-cadru a fost atribuit la data de 26 iunie 2023, pentru 3.838.464 de lei fără TVA, companiilor SC Inform Lykos SRL, SC Absolut SRL și SC Letter Lionpost SRL. Primul contract subsecvent a fost adjudecat, în 10 iulie 2023, de către Letter Lionpost SRL, pentru 80.000 de lei cu TVA, iar al doilea a fost adjudecat de aceeași companie, la 25 septembrie 2023, pentru 120.000 de lei cu TVA.
Bazin de înot olimpic, marca Clotilde Armand, de 9 milioane de euro
Cea mai costisitoare investiție de pe această listă, însă, este făcută de Primăria Sectorului 1, la conducerea căreia se află celebra Clotilde Armand. În 28 august 2023, respectiva autoritate locală publica, pe SEAP, un anunț conform căruia dorea să contracteze servicii de proiectare, asistență tehnică și execuția lucrărilor pentru realizarea obiectivului de investiții „Bazin olimpic acoperit, anexe pentru sportivi, public și personal educativ la Liceul Tehnic Media, din str. Jiului nr. 163, Sector 1”.
Din documentația de atribuire aflăm că amplasamentul pe care va fi edificat acest obiectiv se află în administrarea Consiliului Local al Sectorului 1, pe un teren intravilan al Municipiului București, având la Nord Liceul Tehnic Media, la Sud calea ferată din Bulevardul Poligrafiei, la Est cantina și căminele Poligrafiei (din cadrul Universității București), iar la Vest Bulevardul Poligrafiei și calea ferată. Terenul se află liber de sarcini și de construcții.
Aici, va fi construită o clădire cu subsol tehnic, parter și etaj. La subsol va exista un bazin olimpic, un bazin de compensare un spațiu de depozitare, o cameră pentru filme, o cameră de preparare a apei calde, o cameră de dozare a substanțelor chimice, ateliere, o cameră de pompe incendiu și un hol.
La parter, va exista bazinul olimpic cu zece culoare pentru întreceri, birouri, vestiare, saune, WC-uri și holuri de acces. Iar, la etaj, vor exista tribune, birouri, grupuri sanitare și holuri de acces.
Pentru această investiție, primăria condusă de Clotilde Armand a pus la bătaie un buget estimat la 37.528.363,44 lei fără TVA, organizând o licitație deschisă la care s-au înscris doi ofertanți. Iar, la 12 septembrie 2023, contractul a fost adjudecat de SC Palex Construcții Instalații SRL și Axa Trans Construct SRL, pentru 44.163.045.06 lei cu TVA inclusă.