x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Primăria condusă de Clotilde Armand externalizează „gospodărirea” piețelor din sectorul 1, pentru un milion de lei

Primăria condusă de Clotilde Armand externalizează „gospodărirea” piețelor din sectorul 1, pentru un milion de lei

de Ion Alexandru    |    22 Mar 2024   •   07:00
Primăria condusă de Clotilde Armand externalizează „gospodărirea” piețelor din sectorul 1, pentru un milion de lei

Cele mai importante piețe agroalimentare din sectorul 1 al Capitalei, aflate în „parohia” primăriei conduse de Clotilde Armand, urmează să fie administrate de o companie privată, care să preia, practic, atribuțiile șefilor de piețe. Printre activitățile pe care va trebui să le presteze se numără inclusiv atribuirea, verificarea și avizarea închirierii tarabelor, colectarea tarifelor și punerea la dispoziție a spațiilor de utilități pentru comercianți.

Totul, pentru un milion de lei, sumă pe care autoritatea contractantă a anunțat deja că este dispusă să o pună la bătaie pentru această afacere. Un alt contract, de data aceasta scos la licitație, în valoare de peste o jumătate de milion de euro, se referă la servicii de curățenie a piețelor în cauză, dar și a sediului Primăriei Sectorului 1.

Potrivit unui anunț de participare publicat, la data de 18 martie 2024, pe portalul SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), Primăria Sectorului 1, la conducerea căreia se află edilul USR Clotilde Armand, candidata USR-PMP-Forța Dreptei pentru un al doilea mandat, precizează că intenționează să încheie un contract de servicii „de administrare imobile (gospodărire) care aparțin Sectorului 1 al Municipiului București”. Este vorba despre imobile din 11 locații, care reprezintă, de fapt, cele mai cunoscute piețe din sector.

Astfel, anunțul citat se referă la Piața agroalimentară Matache, la Piața agroalimentară 1 Mai, la Piața agroalimentară Domenii, la Piața agroalimentară Dorobanți, la Piața agroalimentară Amzei, la Piața agroalimentară Aurel  Vlaicu, la Piața agroalimentară Pajura, la Piața agroalimentară Aviației, la Piața agroalimentară 3 Februarie, la Piața agroalimentară 16 Februarie și la Complexul multifuncțional Piața agroalimentară Mureș. 

Valoarea estimată a contractului scos la mezat de Primăria Sectorului 1, calculată la nivelul Referatului de necesitate din 21 februarie 2023, întocmit de Serviciul Autorizații de Funcționare și Servicii Publice, este de 840.000 de lei fără TVA, respectiv de 999.600 de lei cu TVA inclusă. Mai exact, câte 83.300 de lei cu TVA pe lună este tariful pentru opt luni, la care se mai adaugă un tarif de 83.300 de lei cu TVA pe lună, pentru următoarele patru luni, din perioada 1 ianuarie – 1 aprilie 2025.

Procedură simplificată de selecție de oferte

Din documentația de atribuire întocmită de autoritatea contractantă, rezultă că Primăria Sectorului 1 urmărește, prin acest contract, „asigurarea serviciilor de administrare – gospodărire a imobilelor”, cu câte o persoană, la un program de 8 ore pe zi, de marți până sâmbătă, iar duminică și luni, de la ora 8.00 la 16.00.

Primăria Sectorului 1 nu organizează, în vederea atribuirii acestui contract, nicio licitație deschisă sau vreo licitație restrânsă, ci a preferat calea procedurii simplificate de selecție de oferte, impunând, ca și criteriu de atribuire, prețul cel mai scăzut. Ofertele urmează să fie deschise la data de 1 aprilie 2024, contractul fiind coordonat de Clotilde Marie Brigitte Armand, în calitate de primar, fiind ajutată de Oliver Păiuși, viceprimarul de la USR.

Conform caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, Primăria Sectorului 1 așteaptă „creșterea continuității piețelor de pe raza Sectorului 1 al municipiului București, aflate în administrarea primăriei, precum și asigurarea unui cadru optim pentru buna desfășurare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor în piață, cu respectarea principiilor concurenței loiale, de protejare a vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorului și a mediului”.

Cu ce se va ocupa prestatorul angajat de primărie

Astfel, compania care ar urma să-și adjudece acest contract va avea atribuțiile șefilor de piețe, numai că va fi unul privat. Respectiv, va trebui să asigure desfășurarea comerțului cu amănuntul sau prestarea de servicii în piețe. Mai mult, se ocupă de orice persoană juridică care desfășoară activitate de comercializare cu amănuntul a produselor, asociațiile familiale, persoanele fizice autorizate, inclusiv meșteșugari, producători individuali care își comercializează produsele agricole și agroalimentare. Prestatorul trebuie să sprijine obținerea autorizațiilor de funcționare, a autorizațiilor sanitare de funcționare și a celorlalte autorizații speciale sau avize. Va administra spațiile și dotările din cadrul fiecărei piețe, fără a avea dreptul de a închiria sau da în folosință spații comerciale, locuri de vânzare și tarabe, „cu excepția producătorilor agricoli, cărora le poate asigura folosirea tarabelor”. 

Prestatorul participă la controlul punctelor de lucru privind respectarea normelor de securitate și de sănătate în muncă și pune la dispoziția utilizatorilor spațiile pentru depozitarea mărfurilor și ambalajelor, spațiile pentru păstrarea și închirierea cântarelor și a echipamentelor de protecție, locuri pentru amplasarea cântarelor de control, bazine pentru spălarea legumelor și fructelor, punctele de colectare a deșeurilor, punctele PSI, WC-urile și alte spații utilitare.

Însă administratorul privat al acestor piețe va închiria cântare în stare de funcționare, va asigura că structurile de vânzare specializată din incinta piețelor respectă condițiile igienico-sanitare și de protecție a mediului și sănătății, va informa utilizatorii pieței cu privire la tarifele practicate, va atribui locurile de vânzare în ordinea solicitărilor, va pune viza pe cererile de închiriere a tarabelor sau va asigura verificarea periodică, din punct de vedere metrologic, a cântarelor. De asemenea, va verifica dacă punctele de lucru ale comercianților sunt dotate cu case de marcat și dacă acestea eliberează bon fiscal, dar se va asigura și că nu se vând în piață sau în proximitatea acesteia substanțe toxice, inflamabile și explozive, precum arme de foc și muniții.

Administrația USR mai contractează și servicii de curățenie de peste o jumătate de milion de euro

Nu doar administrarea piețelor este scoasă la mezat, ci și curățenia în acestea. Tot pe 18 martie 2024, Primăria Sectorului 1 a mai publicat, pe SEAP, un al doilea anunț de participare, conform căruia instituția condusă de Clotilde Armand intenționează să contracteze servicii de curățenie pentru imobilele administrate de Primăria Sectorului 1. 

De această dată, este vorba despre „activități specifice de curățenie și igienizare” în clădiri de birouri și piețe agroalimentare, suprafața totală desfășurată vizată fiind de 37.129 de metri pătrați. Printre obiective, intră și sediul Primăriei Sectorului 1, cu o suprafață de 9.200 de metri pătrați.

Contractul va avea o durată de opt luni, urmează a fi organizată o licitație deschisă, iar pentru aceasta, instituția este dispusă să pună la bătaie un buget de 2.094.075,6 lei fără TVA, respectiv de 2.491.950 de lei cu TVA inclusă (508.561,2 euro). Ofertele urmează a fi deschise în data de 24 aprilie 2024.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×