x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete „Desecretizarea gunoaielor”, ultimul scandal de la Primăria Timișoara

„Desecretizarea gunoaielor”, ultimul scandal de la Primăria Timișoara

de Dragos Bota    |    01 Sep 2016   •   09:26
„Desecretizarea gunoaielor”, ultimul scandal de la Primăria Timișoara

Situație fără precedent la Timișoara, unde firma de salubritate a orașului, în care municipalitatea este acționar cu 50%, a lansat un atac împotriva aleșilor care nu au păstrat legea tăcerii: doi consilieri locali și un deputat s-au trezit cu plângeri penale pe motiv că ar fi divulgat informații secrete. Acți­unea companiei Retim Ecologic Service SA vine după ce au fost dezvăluite ilegalități comise în serie de administrația condusă de liberalul Nicolae Robu în favoarea companiei care este condusă de facto de acționariatul german, care are controlul în Consiliul de Administrație. De altfel, primarul Robu se plimbă cu un Mercedes clasa E, cumpărat de Retim și pentru care societatea plătește toate costurile, de la benzină până la asigurări.

Cei împotriva cărora firma de salubritate a făcut plângere penală sunt consilierii locali PSD Alfred Simonis și Dan Idolu, dar și deputatul PSD Cătălin Tiuch. Simonis a dezvăluit faptul că, deși compania este pe profit, în loc să-și cumpere utilaje, le închiriază de la o altă firmă a acționarului german, plătind sume astronomice. „O autogu­noieră Mercedes e închiriată de RER din anul 2003 Retim-ului în schimbul sumei de 6.750 lei pe lună. Deci, în ultimii 12 ani, plata chiriei pentru această maşină este de aproximativ un milion de lei, atât a plătit Retim-ul pentru o autogunoieră închiriată. Asta în condiţiile în care o astfel de maşină nouă costă 80.000 euro. S-a plătit chirie de trei ori şi ceva preţul maşinii. De asemenea, o Skoda Superb este închiriată din anul 2009 de la RER cu 3.000 lei pe lună. S-au plătit în ultimii şase ani pentru această maşină 55.000 euro, iar o maşină nou-nouţă costă 20.000 euro. RER a închiriat Retim-ului şi trei Dacii Logan, din 2014, cu 415 euro lunar fiecare. Pentru fiecare maşină s-au plătit 17.000 euro chirie până acum, deşi o astfel de Dacie Logan nouă costă cel mult 8.000 euro. De asemenea, o autogunoieră Iveco este închiriată cu 8.000 lei lunar din anul 2014. Iar din septembrie anul acesta, trei autogunoiere sunt închiriate cu 2.000 euro pe lună fiecare”, a declarat Simonis anul trecut, în decembrie.

„O acțiune de intimidare”

Acum, consilierul local s-a trezit chemat la poliție pentru a fi anchetat după ce Retim a depus o plângere penală și împotriva sa pentru că „aș fi făcut publice informații cu caracter secret și am distribuit materiale cu caracter secret. Toate informațiile pe care le-am dezvăluit la PressA­lert Live despre acele închirieri au fost considerate de cei de la Retim secrete. Mi s-a reproșat că am spus și că primarul Robu are doi oameni în Consiliul de Administrație și că în mandatul său sunt cele mai multe mașini închiriate – 22. Retim are 50% din acționariat Consiliul Local Timișoara și nu am făcut decât să atrag atenția asupra modului în care este prejudiciat bugetul local, prin diminuarea profi­tului. Fondurile publice nu au caracter secret. Este disperarea unor băieți care, pe lângă faptul că au o relație extraordinară cu primarul Robu, nu știu cum să-i oprească pe cei care atrag atenția că se înfruptă din bani publici. Plângerea penală este o acțiune de intimidare la adresa mea și a colegilor mei. Nu știu dacă-și dau seama de ridicolul situației – societatea a făcut plângere penală împotriva unor reprezentanți ai acționarului CLT”. Simonis a fost audiat în calitate de martor, fiind începută urmărirea penală „in rem”.

Explicația manevrelor de la Retim

Închirierea utilajelor la prețuri umflate este doar vârful icebergului ilegalităților care au legătură cu Retim. Asta pentru că primarul Robu a prelungit în mod ilegal contractul de salubrizare cu societatea care i-a cumpărat Mercedes. În 28 ianuarie 2014, primarul Nicolae Robu a semnat cu Retim actul adiţional prin care a fost prelungit contractul de concesiune până la data de 4 august 2018, documentul fiind semnat fără a exista o hotărâre de consiliu local, aşa cum s-a întâmplat în cazul tuturor modificărilor de la contract. Există doar asumarea primarului, în numele Consiliului Local Timi­şoara, de prelungire a contractului. În plus, în Legea 51/2006 privind serviciile comunitare se prevede că „prelungirea va fi aprobată (...) de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale”, în cazul de faţă Consiliul Local Timişoara.

După ce a prelungit ilegal contractul cu Retim, Nicolae Robu a închis ochii și la schimbarea ilegală a acționariatului societății. În AGA de la Retim Ecologic Service SA, în şedinţa din 8 aprilie 2015, s-au votat mai multe modificări ale actului constitutiv, printre altele înlocuindu-se unul dintre acționarii companiei – în locul RER Recuperare Ecologică și Reciclare SRL, care avea un capital social de 7.880.000 lei a apărut SC RER Timișoara SRL, cu un capital social de doar 647.600 lei. Conform actului constitutiv, modificarea ar fi trebuit aprobată de Consiliul Local, dar acest lucru s-a făcut în secret, în AGA, doar cu votul reprezentantului CLT, consilierul liberal de atunci, Vasile Vesa, care a refuzat să dea orice fel de informații.

Explicația pentru manevra acțio­narului german de a înlocui „societa­tea-mamă” cu un capital social mare și un profit pe măsură cu un „pui” anemic are o explicație: Retim s-a angajat să realizeze, până în februarie 2014, o stație de compostare a guno­iului, iar pentru fiecare zi de întârziere se percep penalități de 10.000 lei pe zi. Totul a fost ținut la secret până în noiembrie 2015 când Direcția de Mediu din Primăria Timișoara a trimis o informare Consiliului Local în care avertiza că, până la momentul respectiv, s-au adunat penalități de peste 6 milioane de lei.

Nerealizarea staţiei de sortare şi compostare a gunoiului de către Retim a dus și la blocarea altui proiect important pentru Timişoara - centrala de ardere a deşeurilor combustibile (energetice), în valoare de 66 de milioane de euro, care ar fi trebuit construită, prin credit furnizor, în perimetrul CET Sud, producându-se energie termică şi electrică. Incineratorul ar fi trebuit alimentat cu materie primă produsă de staţia de sortare şi compostare. După ce a tăcut ani de zile pe tema penalităților neplătite, Robu a spus cu jumătate de gură că trebuie luate măsuri, dar nu s-a întâmplat mai nimic. Până acum există doar un proces în care Retim a dat în judecată Primăria Timișoara și cere despă­gubiri după ce CLT a anulat hotă­rârea prin care se înceta contractul de concesiune pentru terenul de 43.600 metri pătrați, unde ar fi trebuit construită stația de compostare.

O autogunoieră Merce­des e închiriată de RER din anul 2003 Retim-ului în schimbul sumei de 6.750 lei pe lună. Deci, în ultimii 12 ani, plata chiriei pentru această maşină este de aproximativ un milion de lei, atât a plătit Retim-ul pentru o autogunoieră închiriată. Asta în condiţiile în care o astfel de maşină nouă costă 80.000 euro. Alfred Simonis, consilier local

Cadourile Retim pentru Robu

Nicolae Robu a beneficiat, în mandatele sale de primar al Timișoarei, de servicii importante din partea firmei de salubritate, care, în mod normal, ar trebui verificată de municipalitate. Retim SA a decis să cumpere câte o mașină pentru fiecare dintre acționari – un Mercedes clasa E pentru acționarul Consiliul Local Timișoara și o Skoda Superb pentru partea germană. Primarul a susținut inițial că mașina a costat aproximativ 40.000 euro, autove­hiculele urmând să fie folosite „în interesul societății”.

PRESSALERT.ro a dezvăluit, ulterior, că limuzina a costat nu mai puțin de 73.936 euro. Liberalul Robu a susținut că „nu este nicio mașină de super lux, este o mașină care intră în firescul lucrurilor. Numai pentru populiștii incapabili să facă ceva în viața lor și, drept urmare, preocupați doar să se lege de cei care fac, din frustrarea care îi macină, este un subiect interesant acesta”. Într-o altă dispută cu consilierii locali pe tema Mercedes-ului, Robu a susținut „eu am alt nivel social decât acești terchea-berchea care vorbesc toată ziua și nu am nevoie de lucruri scumpe. Dacă Robu ar fi avut nevoie de lux, ar fi avut altă traiectorie în viață. Robu a avut nevoie de performanțe la un alt nivel, la un alt sector și le-a obținut”.

Conform deciziei AGA, absolut toate costurile sunt suportate de firma de salubritate, inclusiv benzina consumată când edilul se deplasează, de exemplu, prin țară la întâlniri de partid, care nu au nicio legătură cu adminis­trarea orașului. De asemenea, abonamentul pentru mobilul lui Robu a fost mutat la Retim de la primărie, după ce PRESSALERT. ro a dezvăluit că a avut o factură de 3.200 de euro după concediul din Dubai, pentru că a stat pe internet. Deși edilul Timișoarei nu avea nicio relație contractuală cu Retim, societatea i-a plătit costu­rile convorbirilor de pe telefonul mobil, ulterior abonamentul revenind la primărie.

×