x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Mentenanță de 1,5 milioane de euro pentru radarele IGPF, de la granița cu Serbia, prestată de firma înființată de un fost director STS

Mentenanță de 1,5 milioane de euro pentru radarele IGPF, de la granița cu Serbia, prestată de firma înființată de un fost director STS

de Ion  Alexandru    |    17 Mai 2022   •   07:45
Mentenanță de 1,5 milioane de euro pentru radarele IGPF, de la granița cu Serbia, prestată de firma înființată de un fost director STS

Compania înființată de unul dintre foștii directori ai Serviciului de Telecomunicații Speciale a fost contractată de către Poliția de Frontieră Română, pentru a presta servicii de mentenanță a echipamentelor care compun sistemul de supraveghere pe Dunăre, la granița cu Serbia.

Este vorba despre SC Marctel S.I.T. SRL, firmă fondată de generalul Tudor Tănase, ex-ofițer de Securitate, așa cum a dezvăluit istoricul Marius Oprea, firmă care va primi de la IGPF 1,5 milioane de euro pentru a verifica, unge și curăța echipamentele radar instalate în respectiva zonă de frontieră. Printre sarcinile prevăzute în contract se află și „verificarea auditivă” a stativelor pe care se află montate antenele radar, pentru a sesiza dacă acestea scot zgomote neobișnuite. Anul trecut, aceeași firmă a mai fost contractată de IGPF, tot pentru mentenanță, iar compania a derulat, împreună cu o societate a lui Claudiu Florică, un contract inclusiv cu STS.

Poliția de Frontieră cheltuie 1,5 milioane de euro pe servicii de mentenanță preventivă și corectivă a sistemului de supraveghere la Dunăre, în județul Caraș-Severin. Acest sistem, al cărui acronim este SCOD, reprezintă o tehnologie rezultată din integrarea mai multor tipuri de senzori și echipamente de procesare a datelor, care oferă informații în timp real în legătură cu activitățile desfășurate în zona de frontieră cu Serbia, asistând, totodată, personalul Poliției de Frontieră în realizarea misiunilor. 

Echipamentele care compun sistemul și care asigură supravegherea frontierei de stat în zonele de reprezentabilitate a acesteia se găsesc instalate în cadrul unor puncte de supraveghere locală, denumite „PSL-uri”, dispuse pe malul Dunării. Iar informațiile colectate de senzorii existenți în aceste PSL-uri (cum sunt radarele, sistemele integrate de observare, consolele de supraveghere și operare sau servere) sunt procesate cu ajutorul unor echipamente IT&C și transmise în Centrele de comandă și control, prin intermediul rețelelor de comunicații de tip radio-releu sau fibră optică. 

Ei bine, IGPF susține, într-un anunț de participare publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), că se impune menținerea în stare de funcționare 24 de ore din 24, 7 zile din 7, a sistemului de supraveghere a Dunării, în județul Caraș-Severin, prin asigurarea serviciilor de mentenanță, precum și a pieselor de schimb.

Două loturi

Pentru contractarea acestor servicii de mentenanță, Poliția de Frontieră a scos la licitație un acord-cadru, împărțit în două loturi, în cadrul unei proceduri finanțate prin Fondul de Securitate Internă. Primul lot vizează mentenanța subsistemului de comunicații IT, iar al doilea se referă la mentenanța subsistemului radar de tip EL/M 2105. 

Pentru echipamentele IT, serviciile vizate constă în: „curățarea și ungerea ventilatoarelor pentru echipamentele din rack-urile de comunicații și din rack-urile IT”, „verificarea conectării echipamentelor de comunicații IT la sistemul de împământare, verificarea cablurilor și conectorilor”, „inspectarea vizuală a elementelor component ale echipamentului radio-releu outdoor și remedierea defecțiunilor (antenă, paragheață antenă, cuplor, elemente de fixare și conectori)”, „verificarea și înlăturarea urmelor de coroziune pentru echipamentele de securitate locație”, „verificarea și menționarea valorilor de emisie și recepție în cazul echipamentelor radio-releu”, „verificarea alinierii antenelor radio-releu și efectuarea alinierii, dacă este cazul”, „înlăturarea urmelor de coroziune și refacerea izolației de protecție a conectorilor pentru echipamentele radio-releu” și „efectuarea de imagini a sistemului de operare și a aplicațiilor pentru servere și console de supravehere”.

Controale auditive la piedestale

Al doilea lot, vizând mentenanța subsistemului radar, implică: „verificarea integrității părților componente ale radarului (piedestal și antenă, a switch-urilor, surselor de alimentare, a butoanelor și conectorilor”, „curățarea elementului exterior oxidat și acoperirea cu agenți antioxidare, lubrifierea conectorilor și a șuruburilor”, „verificarea vopselei radar și revopsirea, dacă este cazul”, „verificarea integrității cablurilor și înlocuirea celor deteriorate”, „verificarea conectorilor, astfel încât să nu aibă pini îndoiți, rupți sau deconectați”, „verificarea împământării radar și refacerea acesteia dacă este cazul”, „verificarea rotației antenei radar”, „control auditiv al piedestalului în funcțiune și refacerea lui astfel încât să nu scoată sunete neobișnuite” sau „verificarea dacă există erori în aplicația de comandă a radarului”.

Un singur ofertant

Toate aceste activități sunt menționate în caietul de sarcini întocmit de IGPR, prin care au fost contractate serviciile de mentenanță, prin organizarea unei licitații deschise, pentru fiecare dintre cele două loturi. Numai că, ce să vezi, la ambele loturi s-a înscris o singură companie. 

Astfel, la data de 6 aprilie 2022, au fost atribuite acordurile-cadru 108/2022 și 109/2022, primul în valoare de 2.295.034 de lei cu TVA inclusă (468.374,3 euro), iar al doilea în valoare de 4.886.140 de lei cu TVA inclusă (997.171,4 euro). Ambele contracte au fost încheiate cu compania SC Marctel S.I.S. SRL, valoarea totală a acestora ridicându-se la 7/181.174 de lei cu tot cu TVA (1.465.545,7 euro).

Marctel, înființată în 1998 de către generalul Tudor Tănase

Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), SC Marctel S.I.T. SRL a fost înființată, în anul 1998, de către nimeni altul decât generalul de Securitate Tudor Tănase, devenit, ulterior, șef al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS). Potrivit istoricului Marius Oprea, „Tudor Tănase, general, fost om de nădejde al Securității, reactivat de Ion Iliescu în funcția de director al STS, a fost și un abonat la creditele preferențiale ale BANCOREX, pentru a-și cumpăra un imobil. Prima lui misiune importantă, primită de la Iliescu, a fost inițierea și «punerea în operă» a Hotărârii CSAT nr. 0048 din 5 octombrie 1993, prin care s-a aprobat «reînnoirea convenției bilaterale româno-ruse în domeniul legăturilor criptate telefonice și telegrafice internaționale» cu Moscova, prin care se refăcea «firul roșu» dintre tovarășii din România și cei din fosta URSS”. Tudor Tănase a părăsit firma în anul 2001, an în care a preluat comanda Serviciului de Telecomunicații Speciale, după ce, în 1997, el a fost trecut pentru prima dată în rezervă, după ce ar fi folosit camioanele Serviciului de Telecomunicații Speciale pentru a căra materiale de construcţii la vila sa.

Cine a preluat compania

SC Marctel S.I.T. SRL a fost preluată, după plecarea din acționariat a generalului Tudor Tănase, de către omul de afaceri Petru Călin Pantea și de o anume Dorina Cadariu, pentru ca, anul trecut, structura capitalului social să fie controlată, în proporție de 84 la sută, de Petru Călin Pantea. Un alt asociat, Gheorghe Stănescu, deține patru procente din capitalul social al societății, iar Mihai Iakab, Ion Ștefănoiu, Ion Vancea, Marius Dinescu, Corneliu Dragoș Istrate, Dorin Daniel Iovu, Mihăiță Gabriel Mitrea, Mariana Alina Popescu, Daniel Gheorghiu, Cristian Constantin Axinciuc și Andrei Ilie Bălan au câte un procent. Generalul Tudor Tănase este nimeni altul decât fostul şef al Serviciului de Telecomunicații Speciale, din perioada 2001-2005. În timpul mandatului său au fost inițiate și implementate două proiecte importante: Serviciul 112 – Sistemul național pentru numărul unic de apel de urgență și Rețeaua WAN de mare capacitate (faza conexiunilor interjudețene).

Parteneriat cu o firmă a lui Claudiu Florică, într-un contract al STS

Nu este pentru prima dată când „Jurnalul” identifică astfel de contracte încheiate de compania Marctel S.I.T. cu IGPR. Poliția de Frontieră a mai contractat de la această firmă, în iulie anul trecut, servicii de mentenanță corectivă a sistemelor fixe de supraveghere ATTICA, pentru echipamentele electronice și optoelectronice din aflate în dotarea instituției. Mai exact, este vorba despre o platformă cu înclinare și rotire, un sistem TX, un sistem RX, un video recorder digital Dallmeier și o consolă de control cu joystick. În ceea ce privește echipamentele optoelectronice din componența sistemelor fixe cu termoviziune ATTICA, pentru care Poliția de Frontieră a contractat serviciile de mentenanță corectivă, acestea sunt o cameră cu termoviziune ATTICA 64, o cameră TV color Sony și un telemetru cu laser – LDM 38, conform documentației care a stat la baza achiziției serviciilor. 

Acordul-cadru nr. 194/2021 a fost în valoare de 39.686.920 de lei fără TVA, respectiv de 47.227.434,8 lei cu TVA inclusă (zece milioane de euro), cu societatea SC Marctel – S.I.T. SRL. Durata acordului-cadru este de 48 de luni, urmând să fie încheiate contracte subsecvente, potrivit anunțului de atribuire. 

 În 2019, chiar și Serviciul de Telecomunicații Speciale a încheiat un „acord cadru de prestări servicii de mentenanţă pentru centre de date” cu societatea fostului șef al acestei instituții. Atunci, asocierea Synotech Global Services România SRL - Marctel S.I.T. SRL a încasat de la STS 1.112.160 de euro, fără TVA. Synotech Global Services România SRL este administrată de Manuela Carolina Popescu, dar este deţinută de Claudiu Florică, celebrul mituitor din dosarul Microsoft.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹


 

×