Curtea de Conturi Timis a dat primul verdict: Primaria Timisoara, complice la falimentarea penala a Societatii Drumuri Municipale SA, la care este actionara.
Dupa o stratagema bine gandita si o serie de pasi premeditati, Cornel Bota, fostul director al Societatii de Drumuri Municipale SA (SDM), un personaj plin de conexiuni politice, a lasat Primaria Timisoara cu mai multe gauri la bugetul local. La plecarea din functie, acelasi subordonat al municipalitatii a mai pasat administratiei publice locale si o groaza de datorii. Cornel Bota a preluat SDM SA, in plin avant economic, iar la plecare a lasat-o in pragul falimentului si intr-o mizerie juridica de nedescris. Toate acestea sunt sustinute de expertii de la Curtea de Conturi Timis, negru pe alb, intr-un raport de peste 50 de pagini. Si, nu doar despre Cornel Bota, ci si despre 'complicii' sai, consilierii locali, si nu numai!
Societatea de Drumuri Municipale Timisoara apartine municipalitatii, in totalitate, de mai bine de 200 de ani. Pana la nivelul anului 2001, 'firma a avut o activitate profitabila de interes public local, cu influente majore asupra bugetului municipiului Timisoara'. Exact asa scrie in Raportul Curtii de Conturi Timis, finalizat in urma cu mai putin de o luna. Documentul mai scoate in evidenta un lucru interesant: mierea si laptele a curs la bugetul local, pana in momentul in care societate publica, condusa de Cornel Bota, a decis ca e bine sa externalizeze cea mai profitabila afacere a institutiei, si anume semnalizarile si marcajele rutiere.
Practic, asa cum a constatat Curtea de Conturi, cu tot cu mentenanta, o afacere de cel putin 2 milioane de euro pe an! Asa se face ca, prin complicitatea unor consilieri locali, jucaria a fost pusa in miscare printr-o hotarare a Consiliului Local Timisoara, 'total ilegal, abuziv si nestatutar, care a avut drept consecinta afectarea grava a intereselor publice ale comunitatii'. Si asta apare tot in acelasi raport cu antet al Curtii de Conturi Timis. Consilerii locali, mandatati de timisoreni sa vegheze la patrimoniul comunitatii si la bunul mers al orasului, s-au complacut si au pactizat cu interese meschine, in detrimentul Timisoarei.
Rocada mica
Pe scurt, in 2001, Consiliul Local Timisoara a hotarat ca SDM SA sa intre, cu o cota de 35%, 'adica cu intreaga sectie de semnalizari rutiere si cu know-how-ul acumulat', intr-o societate nou-infiintata, recte SC Rosign SRL. In aceeasi firma figurau, la vremea respectiva, si timisorenii de la SC Elba SA (35%) si SC Macropus SRL, dar si SC Rassco Trafic SRL din Bucuresti. In secunda doi, imediat dupa externalizare, SC Rosign SRL a primit cadou, tot de la Consiliul Local Timisoara, cu aceleasi complicitati marsave si perverse, o exclusivitate de 15 ani pe tot ce inseamna marcaje, semnalizari si semaforizari in orasul de pe Bega! Adica, monopol, pana in 2016!
Total ilegal si abuziv, intrucat actul normativ incalca cea mai elementara regula de bun-simt a economiei si concurentei de piata! In fine, cu sacii in caruta, 'intr-un mod absolut premeditat', Cornel Bota, directorul SDM SA, incepe mutarile de sah. In prima faza, subordonatul si angajatul Primariei Timisoara pune piciorul de persoana fizica in SC Rosign SRL prin intermediul sotiei sale, care primeste actiuni din cota celor de la SC Elba SA. In secondo tempo, Cornel Bota cere instrainarea actiunilor detinute de SDM SA in Rosign SRL, in favoarea SC Elba-Com SA. Pe scurt, arunca pe masa un raport de evaluare, intocmit de SC Consultim SA, pe genunchi daca nu la marele misto, iar toata lumea cade pe spate la pretul de aproape 218.736 RON.
Asta, in contextul in care numai dividendele Rosign SRL, in perioada 2003-2005, au fost de fix 427.646 RON. Ca sa nu mai vorbim ca, pana in 2010, firma de semnalizari rutiere, rupta din sanul statului roman, a derulat un volum de plati de 40,6 milioane RON. Adica, 10 milioane de euro!
Rocada mare
Conform planului, de-a lungul anilor, actionariatul de la SC Rosign SRL s-a tot schimbat, incet-incet, pana ce cartile au fost facute, evident, in favoarea lui Cornel Bota, care, de aceasta data, prin fiul sau, a ajuns sa detina controlul Rosign SRL. In traducere libera, afacerea Rosign, in care statul a pierdut un purcoi de banet de ordinul milioanelor de euro, a fost crosetata cu Cornel Bota, in calitate de director la SDM SA, iar, de cealalta parte, cu familia Bota, in postura de actionar la Rosign SRL negru pe alb, Curtea de Conturi Timis spune: 'Suspiciunea asupra caracterului premeditat al tranzactiilor, instrainate nelegal de SDM SA, in interes propriu, rezulta clar din analiza modului de cesiunare a partilor sociale'! Mai mult, 'vanzarea partilor sociale ale statului roman s-a facut la un pret nerealist si la un an de la intocmirea raportului de evaluare, fara a se tine cont de cifra de afaceri a Rosign SRL'.
Normal, la asemenea constatari, Curtea de Conturi Timis a sesizat si organele penale in drept nu doar impotriva fostului director al SDM SA, care a sters putina cand s-a ingrosat gluma, ci si impotriva unor consileri locali si membri ai Consiliului de Administratie care au votat, din motive si considerente stiute numai de ei, intreaga schema financiara care a prejudiciat bugetul orasului.
In episodul urmator va vom arata cum, intr-un mod similar, Consiliul Judetean Timis a facut in asa fel incat societatea sa de drumuri sa incapa, pe te miri ce, pe mana austriecilor de la Strabag. Nu de alta, dar contractele de infrastructura ajung oricum la firmele clientilor politici.