Afacerea a fost pusă la cale chiar săptămâna trecută, mai exact la data de 14 iulie 2025, când Serviciul Român de Informații, prin intermediul Unității Militare UM 0929 București, a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare prin care face cunoscut faptul că intenționează să achiziționeze un sistem integrat de drone, în cadrul unui proiect denumit „Sistem integrat de drone pentru intervenție contrateroristă, cu monitorizare centralizată distantă - SID”.
Conform anunțului de participare citat, valoarea maximă estimată inițial de către SRI pentru acest sistem este de 3.543.839,48 de lei fără TVA, respectiv de 4.217.169 de lei cu tot cu TVA, la o cotă de TVA calculată la 19%.
Locul în care sistemul de drone contrateroriste trebuie să fie livrate este București, iar finanțarea este asigurată prin Programul Național 2021 – 2027 – Securitate Internă, apelul „IS.OS3 – Combaterea terorismului, a radicalizării, a extremismului violent și a amenințărilor asimetrice și hibride.
Crește TVA-ul, crește și bugetul
Durata contractului este de 12 luni, iar, pentru atribuirea lui, Serviciul Român de Informații organizează o licitație deschisă, impunând ca și criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.
Concret, prețul ofertei va cântări 40 de procente din evaluarea pe care o vor face reprezentanții autorității contractante. 30 la sută va cântări perioada de garanție tehnică extinsă și câte zece procente fiecare altitudinea maximă de utilizare, viteza maximă de deplasare și autonomia de operare, fără încărcătură.
Ofertele urmează să fie deschise la data de 25 august 2025, adică după data de 1 august 2025, când intră în vigoare primul pachet de măsuri de austeritate asumat de Guvernul Ilie Bolojan în fața Parlamentului. Acest lucru face ca, la momentul când ofertele vor fi deschise, cota de TVA va crește de la 19% la 21%, fapt care va conduce și la majorarea valorii estimate a contractului scos la mezat de către SRI, la 4.288.045,8 lei cu tot cu TVA.
Fără interacțiune cu luptătorul aflat în „câmpul tactic”
Potrivit caietului de sarcini care stă la baza acestei achiziții, în cadrul acestei afaceri, UM 0929 București îndeplinește rolul de achizitor, în timp ce plătitorul real al contractului este UM 0991 București.
Din același caiet de sarcini, rezultă că proiectul licitat își propune să implementeze, la nivel național, o infrastructură UAV (avioane fără pilot) aflată în teren, în dotarea Brigăzii Antiteroriste, “care poate fi operaționalizată într-un timp scurt, în vederea obținerii unor imagini în timp real din zona în care s-a semnalat o amenințare, în vederea identificării țintei și orientarea echipelor tactice cu rol de prim-corespondent”.
SRI susține că „achiziția este necesară pentru consolidarea capacității de reacție a structurilor intervenției antiteroriste/contrateroriste, precum și creșterea nivelului de siguranță”. Astfel, se arată că platformele UAV solicitate sunt unele avansate, dotate cu senzori optici performanți, inclusiv cu capabilități IR, ale căror fluxuri video să fie transmise în timp real către Centrul de Intervenție Multi-Risc. Echipamentul „trebuie să asigure un sistem de comandă și control care să permită gestionarea eficientă a operațiilor la distanță, fără interacțiunea luptătorului aflat în câmpul tactic”. De asemenea, se asigură un software de management, cu posibilitatea de a stabili și implementa diferite misiuni care pot fi executate autonom, cum ar fi itinerarul de patrulare și supravegherea zonei de interes.
Ce conține „pachetul”
Acest sistem integrat de drone va fi livrat la București, va fi instalat și testat, iar personalul SRI va fi instruit în legătură cu utilizarea lor, toate în termen de 120 de zile de la data constituirii garanției de bună execuție, iar durata minimă a garanției solicitată este de doi ani de la data recepției.
Serviciul Român de Informații arată, în același document de atribuire, că nu acceptă decât produse noi, urmând a fi respinse produsele folosite sau uzate.
În aceeași documentație, se precizează că, după punerea în funcțiune, furnizorul va trebui să realizeze o serie de teste care să confirme că sunt asigurate cerințele funcționale ale sistemului. Aceste teste cuprind realizarea unui zbor la o altitudine de minimum 120 de metri pe o durată de minimum două ore. În timpul zborului, se va face conversia între cele două tipuri de propulsie (electrică și termică). Sistemul IAV solicitat este format din mai multe echipamente. Primul echipament este platforma aeriană (drone) care trebuie să aibă dimensiunile de 2,2 X 2,2 metri, cu o greutate de 30 de kilograme, care să atingă o viteză minimă de deplasare de 50 de kilometri pe oră și care să atingă o altitudine maximă de utilizare de 3.500 de metri. Trebuie să poată zbura patru ore fără încărcătură și două ore cu încărcătură, cu o autonomie de zbor fără încărcătură de 150 de kilometri.
Un alt echipament este stația de comandă și control (GCS - de tip ridigizat, prevăzută cu sistem de antene). Echipamentul trebuie să fie însoțit de un kit de conversie mod silențios. De asemenea, se mai solicită echiparea cu un Payload video de tip PTZ cu capacitate de vizualizare pe timp de zi și pe timp de noapte, cu senzor optic color și senzor optic cu infraroșu, cu un generator silențios pe benzină și cu un modem 5G/5G.
Decorații pentru ofițeri de peste 325.000 de euro
Pe lângă dronele contrateroriste, Serviciul Român de Informație mai cheltuie o sumă consistentă pentru a-și decora ofițerii. Acest lucru rezultă dintr-un alt anunț de participare, publicat pe SEAP la data de 15 iulie 2025, de către aceeași unitate militară UM 0929 București.
De această dată, autoritatea contractantă dorește să încheie un contract având ca obiect furnizarea de însemne onorifice „În Serviciul Patrie”, pentru ofițeri. Iar valoarea estimată totală a acestei afaceri este cuprinsă între 1.004.914 lei fără TVA și 1.350.249 de lei fără TVA, ceea ce înseamnă că bugetul maxim pus la bătaie pentru acest proiect este de 1.633.801,3 lei cu TVA inclusă (TVA-ul fiind calculat la o cotă de 21%). Finanțarea este asigurată din fonduri de la bugetul de stat.
Contractul are o durată de doi ani, pentru atribuirea lui se organizează o licitație deschisă, iar ofertele urmează să fie deschise tot în data de 25 august 2025, în aceeași zi cu cele pentru achiziția dronelor.
Din caietul de sarcini aflăm că este vorba despre achiziția a 1.300 de însemne onorifice pentru 15 ani de activitate, despre 1.400 de însemne onorifice pentru 20 de ani de activitate și despre 700 de însemne onorifice pentru 25 de ani de activitate.
Aceste însemne onorifice comandate vor fi livrate la set, care cuprinde decorația, panglica, cutia și bareta.


