x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Inventatorul Loganului de 70.000€, pus să păzească investițiile străine!

Inventatorul Loganului de 70.000€, pus să păzească investițiile străine!

de Ion Alexandru    |    08 Iun 2022   •   07:40
Inventatorul Loganului de 70.000€, pus să păzească investițiile străine!

În 2008, Corpul de Control al Ministerului de Interne investiga o achiziție dubioasă făcută, cu doi ani înainte, de Poliția Română, constând în autospeciale Logan, în valoare de 70.000 de euro bucata. Investigația s-a soldat cu demiterea șefului IGPR, de la vremea respectivă, Gheorghe Popa, dar și cu cercetarea disciplinară a secretarului de stat din MAI, Nicolae Berechet.

Rezultatele controlului efectuat au fost transmise și DNA. Unul dintre protagoniștii acestei afaceri se numește comisar-șef de poliție Ion Peligrad, director, la acea dată, al Direcției Logistice din IGPR, considerat ca fiind responsabil pentru achiziția Loganurilor. 16 ani mai târziu, Ion Peligrad, devenit, între timp, chestor de poliție și director al Direcției Generale Logistice din Ministerul de Interne, este „uns” membru supleant într-o comisie interguvernamentală special constituită, prin Ordonanță de Urgență, pentru examinarea investițiilor străine directe. 

La începutul acestei săptămâni, șeful Executivului, Nicolae Ciucă, a emis o Decizie, având numărul 350/2022, privind constituirea Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD). Conform acestui document, membrii titulari și membrii supleanți ai acestui organism, aprobați de către premier, sunt numiți pentru un mandat de patru ani, în baza prevederilor OUG 46/2002 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului UE 2019.452 al Parlamentului European și al Consiliului, din 19 martie 2019, prin care a fost stabilit cadrul pentru examinarea investițiilor directe străine în Uniunea Europeană.

Ce este și cu ce se ocupă acest organism

Conform acestei Ordonanțe de Urgență, autorizarea investiţiilor străine directe care vin din afara spaţiului european urmează să se facă prin decizia preşedintelui Consiliul Concurenţei, după ce în prealabil este obţinut avizul CEISD. De asemenea, autorizarea condiţionată a investiţiilor străine directe sau respingerea acestora se va dispune prin Hotărâre de Guvern, în baza avizului consultativ al Comisiei, respectiv luându-se în considerare efectele potenţiale asupra infrastructurii critice fizice sau virtuale, inclusiv infrastructura din domeniul energiei, transporturilor, apei, sănătăţii, comunicaţiilor, mass-media, prelucrării sau stocării datelor, infrastructura aerospaţială, infrastructura din domeniul apărării sau infrastructura financiară asupra instalaţiilor sensibile, precum şi asupra terenurilor şi proprietăţilor imobiliare esenţiale pentru utilizarea unei astfel de infrastructuri. De asemenea, vor fi analizate efectele asupra tehnologiilor critice şi produselor cu dublă utilizare, aşa acum ele sunt definite în Regulamentul 428 din 2009 al Consiliului, inclusiv tehnologiile inteligenţei artificiale, roboticii, semiconductorilor şi securităţii cibernetice, tehnologiilor aerospaţiale, tehnologiilor din domeniul apărării şi din cel al stocării energiei, tehnologiilor cuantice şi nucleare, precum şi a nanotehnologiilor şi biotehnologiilor.

Potrivit Guvernului, un alt potenţial efect care va fi analizat, potrivit acestuia, va viza aprovizionarea în privinţa factorilor de producţie critici, inclusiv energie sau materii prime, precum şi în domeniul securităţii materiale, respectiv al accesului la informaţii sensibile, inclusiv la date cu caracter personal sau asupra capacităţii de a controla aceste informaţii.

Nimic nu „mișcă” fără Bogdan Chirițoiu

Revenind, însă, la Decizia premierului privind constituirea echipei care urmează să facă parte din această Comisie de examinare a investițiilor străine directe, aflăm cel puțin două detalii interesante. 

Din comisia respectivă urmează să facă parte 12 membri titulari și 12 membri supleanți, organismul fiind condus, în calitate de președinte, de către Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului. Supleant al acestuia este consilierul Gheorghiță Agafiței.

Apoi, există doi membri din partea Consiliului Concurenței. Titular este chiar președintele instituției, Bogdan Chirițoiu (FOTO), iar supleant este vicepreședintele Dan Virgil Pascu. Din partea Secretariatului General al Guvernului, membru titular desemnat este secretarul de stat Alexandru Cristian Vasilescu, iar supleant este directorul Victor Moraru.

La poziția nr. 10 de pe această listă avem reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Membru titular este secretarul de stat Aneta Matei, iar membru supleant este chestorul de poliție Ion Peligrad.

Din aceeași comisie, mai fac parte câte un membru titular și câte un membru supleant din partea Ministerului Economiei, Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ministerului Finanțelor, Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Sănătății și Ministerului Afacerilor Externe.

6.000 de autospeciale, luate în leasing la prețuri de până la zece ori mai mari decât cele de pe piață


Ion Peligrad, membru supleant în CEISD din partea MAI, a făcut obiectul unei anchete a Corpului de Control al ministrului de Interne, Cristian David, în legătură cu faimosul contract de leasing încheiat de IGPR, pentru achiziţia celor 6.000 de autospeciale Logan la preţuri de până la zece ori mai mari decât cele practicate pe piaţă la acel moment.

Între timp pe această afacere s-a aşezat un strat gros de praf, iar comisarul-şef Ion Peligrad a devenit, mai întâi, şef al Logisticii din Poliţie, apoi al Logisticii ministerului, pentru ca, în 2014, acelaşi personaj să fie „uns” în funcţia de adjunct al inspectorului general al Jandarmeriei Române. 

Interesant este că unul dintre politicienii care l-au ajutat în carieră pe Ion Peligrad a fost nimeni altul decât celebrul Ioan Rus, care, la data de 21 mai 2012, acesta a emis un Ordin prin care l-a numit pe Peligrad la conducerea Direcţiei de Logistică din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. De altfel, tot prin decizia lui Ioan Rus din 2012, adjunct al Direcţiei de Logistică din IGPR a fost numit Marius Dragnea, ofiţerul care s-a ocupat personal de licitaţia în urma căreia societatea giurgiuveană Ager Leasing IFN a livrat instituţiei autoutilitare la preţuri de maşini de lux. 


Scandalul contractului cu Ager Leasing


Reamintim că, în luna octombrie a anului 2008, ministrul de atunci al Internelor, Cristian David, a dispus efectuarea unui control administrativ cu privire la achiziţia de către IGPR a unui număr de 6.000 de autoturisme dotate cu tehnică specială de la societatea Ager Leasing IFN SA, aparţinând omului de afaceri giurgiuvean Mihail Bogdan Savin. 

Contractul, în valoare de 70 de milioane de euro, a fost semnat în 2006, dar s-a derulat efectiv în prima parte a anului 2008. La vremea respectivă, autorităţile vorbeau despre un prejudiciu adus statului de acest contract în valoare de 10 milioane de euro. Spre exemplu, un autoturism marca Logan care, pe piaţa liberă, nu costa mai mult de 10.000 de euro, a fost achiziţionat de Poliţia Română cu 48.000 de euro. 

Au fost însă şi autoturisme Logan achiziţionate la preţul de 70.000 de euro per bucată, adică la o valoare cuprinsă între de şapte şi zece ori mai mare decât preţul pieţei. Atunci, Ministerul de Interne a cerut suspendarea contractului, iar documentele care au stat la baza achiziţiei au fost trimise Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Ca urmare a acestui scandal, Gheorghe Popa, care conducea Poliţia Română în momentul parafării afacerii, şi-a pierdut funcţia. 

Berechet și Peligrad – responsabili direcți
Mai mult, în nota de control se specifica faptul că printre responsabilii direcţi pentru încheierea acestui contract s-au numărat chestorul Nicolae Berechet (fost secretar general al Ministerului de Interne) şi comisarul-şef Ion Peligrad, director, şi la acea dată, al Direcţiei Logistice din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. 

Conform anchetei interne, Peligrad s-ar fi ocupat în mod special de notele de fundamentare şi de criteriile pe care trebuia să le îndeplinească firma ce urma să fie aleasă să achiziţioneze şi să perfecţioneze maşinile Poliţiei. 

Ion Peligrad a lucrat în Ministerul de Interne ca specialist în achiziţii încă din anul 1995, iar în 2003 a fost consilier al secretarului de stat pentru logistică şi director responsabil cu patrimoniul ministerului. În 1993 era tehnician la baza de reparaţii a acestei instituţii. 

Decorat de Iohannis în 2015 și avansat la gradul de chestor în 2020

În prezent, pe site-ul oficial al Ministerului Afacerilor Interne, la rubrica „Organigramă - Aparat Central” găsim structura denumită Direcția Generală Logistică. Iar directorul general al acestei structuri este nimeni altul decât, de acum, chestorul de poliție Ion Peligrad, chestor, deoarece, în anul 2020, fostul ministru al Afacerilor Interne, liberalul Marcel Vela, l-a propus pe acest ofițer președintelui României în vederea avansării în grad. Lucru care s-a și întâmplat, ca urmare a emiterii, de către Klaus Iohannis, a Decretului prezidențial nr. 1.008 din data de 27 noiembrie 2020, cu doar câteva zile înaintea desfășurării alegerilor parlamentare.

Nu este, însă, pentru prima dată când actualul președinte al României îl premiază pe  unul dintre protagoniștii principali implicați în scandalul achiziționării Loganurilor de 70.000 de euro bucata pentru Poliție. La mijlocul lunii februarie a anului 2015, Ion Peligrad a fost decorat de preşedintele Klaus Iohannis cu Ordinul „Bărbăţie şi Credinţă” în grad de Comandor. 

×
Subiecte în articol: ion peligrad