Lumea interlopa nu are varsta.
Anul 1984. Intr-o perioada in care Epoca de Aur era prezentata idilic, de parca Raiul, coborat pe Pamant, ar fi aterizat exact in Romania socialisa, monotonia de pe marile ecrane a fost sparta de un film cu adevarat straniu: "Secretul lui Bachus". Sub masca unei comedii de moravuri se ascundea o radiografie dura si nemiloasa a chipului real, niciodata recunoscut, al societatii socialiste.VASILE SURCEL
Realizat dupa un scenariu semnat de Titus Popovici, in regia lui Geo Saizescu, "Secretul lui Bachus" a avut un succes formidabil, in tara si peste hotare. Personajul principal, creat cu un har inegalabil de regretatul Stefan Mihailescu Braila, era "Nea Puiu Bumbescu", alias "Bachus". Un omulet jovial, care nu avea nimic din "staiful" unui mafiot. Imagine aparent banala, in spatele careia Mihailescu Braila crea un veritabil "rechin", stapanul unei retele imense, compusa din negustori mari si mici, dar si "granguri", ale caror functii erau doar abil sugerate. Toti se invarteau in jurul lui "Bachus" si ii ciuguleau din palma. Puterea absoluta pe care el o exercita asupra tuturor provenea dintr-un har de veritabil vanator, care mai intai isi studia "prada", apoi o invaluia intr-un lat sclipitor construit din cadouri generoase, oferite exact la momentul potrivit. Mult mai tarziu, urma captura propriu-zisa, care lua forma santajului. Dincolo de maiestria artistica pusa in joc de intreaga echipa, succesul lui "Bachus" a mai avut o cauza, stiuta de toata lumea: filmul reda, cu mijloacele specifice, un scandal real ce cutremurase Romania cu doar cativa ani inainte: "Afacerea Stefanescu". Avizati, spectatorii stiau ca "Bachus" era, in realitate, chiar Stefanescu, iar filmul a fost receptat ca o sarada, la sfarsitul careia fiecare incerca sa descopere identitatea adevarata a fiecarui personaj.
Regizorul Geo Saizescu ne-a relatat ca, la un moment dat, in cursul documentarii, a fost la Directia Cercetari Penale, unde anchetatorii i-au aratat schema "retelei Stefanescu". "Era o un tablou complicat, care cuprindea si fotografiile inculpatilor. Un perete intreg, acoperit cu fotografii, unite prin sageti."
Braila, bonomul
cu priviri de lasere
Geo Saizescu ne-a relatat
ca pentru documentarea filmului
"Secretul lui Bachus" realizatorii
nu au avut acces la informatii de prima mana legate
de "Afacerea Stefanescu". Maestrul
ne-a povestit ca Titus
Popovici si-a pus la bataie toate
relatiile posibile ca sa intre in
posesia dosarului penal al lui
Stefanescu, dar in zadar. "Am
pornit de la povestile si zvonurile
care circulau despre vinurile
lui Stefanescu, am vorbit
cu oameni care l-au cunoscut,
si asa a prins chip, putin
cate putin, atat scenariul filmului,
cat si Bachus. Abia
cand am primit rechizitoriul
am avut placerea sa vedem ca
intuisem corect realitatea, iar
"Nea Puiu Bumbescu" al nostru
si liota care roia in jurul
lui semanau foarte bine cu
realitatea. Dupa realizarea filmului,
am discutat cu cativa
anchetatori care s-au aratat
uimiti: "Domle, ati cazut exact
pe realitate. Cam asa au stat
lucrurile, iar Bachus-ul vostru
seamana perfect cu Stefanescu
"." Filmul a fost primit foarte
bine de public. "Daca am
mai avea acum succesul pe
care l-a avut Bachus, am deveni
miliardari", considera Geo
Saizescu. Incepute la 16 mai
1983, filmarile s-au incheiat
in primavara lui 1984, cand a
avut loc si premiera. "Domle,
eram o echipa extraordinara.
La "Secretul lui Bachus" am
lucrat cu cei mai buni actori
ai timpului. Pleiada de aur."
Saizescu isi aminteste ca, pentru
rolul lui Bachus, l-a "ochit"
inca de la inceput pe Mihailescu
Braila. "Era extraordinar! A
studiat rolul si apoi a intrat
perfect, din prima, in pielea
lui Bachus. Nu-ti venea sa
crezi cum omuletul ala, care
se gudura umil pe langa cei
luati in vizor, se preschimba
intr-o fiara cand simtea ca i-a
prins si trebuia sa le infranga
ultima rezistenta. Atunci
capata o privire de gheata, care
parca taia ca un laser."
"Bachus
pana la moarte"
"Bachus" a fost ultimul
mare rol al lui Stefan Mihailescu
Braila. Ani la rind, el povestea
ca bucurestenii il identificau
cu "Bachus", si de cate
ori iesea sa-si cumpere vreo
sticla de vin, cei care-l vedeau
il abordau sagalnic: "Ce faci,
nea Bachus? Ai ajuns sa cumperi
vinul astora?".
Curand se vor implini doua
decenii de la lansarea "Secretului
lui Bachus", dar filmul a
ramas inca actual si reflecta
fidel si epoca noastra. Adevarul
acestei idei pare a fi confirmat
de actualii clienti ai vechilor
bodegi, care bombanesc si
acum: "De ce dracuâ l-or fi impuscat pe Stefanescu? Daca
traia, era mic copil pe langa
mafiotii astia de acum. Bautura
adevarata este atat de
scumpa incat am ajuns sa intram in restaurant ca in muzeu:
ai voie sa te uiti, dar nu
poti sa te atingi de nimic. Noi,
astia amaratii, ne matrafoxam
cu "genocide" si cu vin de
surcele, prost de-ti crapa capuâ
de durere dupa o sticla. Iar pe
astia care au umplut piata cu
"cocart" dintr-asta nenorocit
nu-i mai impusca nimeni"
STORY
La mijlocul anilor â70, Bucurestiul a fost zguduit de
"Afacerea Stefanescu". Un
scandal imens, in care autoritatile s-au vazut obligate sa
recunoasca existenta unui
adevarat "imperiu" mafiot.
Specializata in falsificarea
bauturilor, "reteaua Stefanescu" a fost un navod
imens in care s-a prins "plevusca", dar si "rechini", inclusiv
un activist de partid.
Multi bucuresteni isi amintesc
si acum pravalia de langa
vechiul Pod Basarab, de
unde se cumpara un vin bun
si relativ ieftin. Ghinionistii
care luau o cantitate mai
mare, pe care nu o "dovedeau
" in scurt timp, constatau
insa ca, dupa cateva
zile, licoarea se preschimba
in apa chioara. Magazinul
insusi era un punct de atractie ce facea ca "vinul lui
Stefanescu" sa fie si mai
cautat. Avea o vitrina mare,
ocupata de macheta unui
car cu doi boi dolofani, care
trageau din greu un butoiasdin stejar. Cei care l-au cunoscut
pe Stefanescu il descriu
ca pe un omulet jovial,
intre doua varste, despre
care n-ai fi crezut ca este
"mogulul" unui imperiu intins
in toata tara. "Scandalul
Stefanescu" a izbucnit
brusc, iar bucurestenii au
aflat cu mirare ca butoiasul
de lemn din vitrina pe langa
care multi trecusera de sute
de ori fusese, in realitate, un
adevarat seif, in care anchetatorii
Militiei gasisera cateva kilograme de bijuterii de
aur. Apoi s-a aflat ca intreaga
pravalie putea sa concureze,
cu sanse mari de castig, cu orice filiala a Bancii
Nationale. Atunci s-a calculat
ca averea lui Stefanescu
consta din aproape 19 kg de
aur si peste 39 de milioane
de lei. Arestat imediat, el nu
a mai iesit viu din puscarie.
Imensa lui avere nu a insemnat
insa mai nimic in raport
cu ceea ce au scos la iveala
registrele sale, din care s-a
aflat ca tentaculele "caracatitei" cuprindeau aproape
toata tara: directori de
IAS-uri si de intreprinderi producatoare sau utilizatoare
de alcool etilic, negustori
marunti, care ii vindeau bautura
in toata tara, dar si procurori,
judecatori, avocati si
cativa militieni. Au urmat
procese incheiate cu ani
grei de puscarie. Cu o singura
exceptie: Stefanescu,
care a fost condamnat la
moarte. Cererea de comutare
a pedepsei capitale, in
detentie pe viata, i-a fost
respinsa si a fost executat,
la inceputul anilor â80, la
Jilava. A existat si o legenda
conform careia Stefanescu
ar fi "dat la pace" cu autoritatile, care l-ar fi facut scapat, in schimbul "retetei" de
falsificare a vinului. A fost
doar o legenda, intarita insa
de comentariile sarcastice
ale "sprituitorilor" din bodegile
Capitalei: "Domle, vinul
lui Stefanescu, facut din
chimicale, n-a omorat pe
nimeni din cauza lui. Acum
bem vinul lui Ceausescu,
care dracuâ stie din ce e facut, ca murim pe capete".
Echipa
Scenariul: Titus
Popovici; Regia: Geo
Saizescu. In rolurile
principale: Stefan
Mihailescu Braila,
Emil Hossu, Dem
Radulescu,
Sebastian Papaiani,
Gheorghe Dinica.
CENZURAT
Geo Saizescu ne-a relatat ca
si "Secretul lui Bachus" a
fost cenzurat. "In scenariul
original aparea si un fiu al lui
Bachus, plin de ifose si fite,
care isi facea de cap, pentru
ca-l stia pe taica-sau in
spate. In el "cerberii" au vazut o aluzie la Nicu Ceausescu. Ni s-a atras clar
atentia ca, daca vrem sa facem
filmul, trebuie sa renuntam la acest personaj pentru
ca prea seamana cu "baiatu
â lui baiatuâ ala mare". Am
renuntat si, o data cu el, am
renuntat la o ora de film, cat
totalizau scenele in care el
ar fi trebuit sa apara.
CONTINUARE: Cenzurat de trei ori