Contele Guy de Poix vede investitia pe care a facut-o in Romania acum zece ani aproape ca pe un act de nebunie. A fost ademenit de potentialul viticol de aici, dar a trecut cu vederea lipsa actelor de proprietate si via batrana din tara. "Nebunia" era sa il coste falimentul. L-a salvat piata autohtona, unde vinde acum unul dintre cele mai scumpe vinuri romanesti.
ALEX NEDEA
La Societatea Euro Romana de Vinuri de Exceptie din Ceptura, in a doua zi de vinificatie nu mai poti deosebi muncitorul de director, de patron sau de inginer. Toti robotesc unde vad ca e nevoie de ajutor: directorul general, Mihaela Badea, si-a infipt unghiile ingrijite in strugurii proaspat culesi, sortand poama de toate frunzele ajunse printre ciorchini, iar oenologul, imbracat in salopeta de muncitor, descarca strugurii din camioanele frigorifice. Contele umbla imbracat ca un ziler, blugii arata de parca ar fi fost cumparati in anul cand a investit primii bani in Romania, in 1994.
ALEGEREA. Cand il intrebam pe conte de ce a hotarat sa investeasca la Ceptura ofteaza lung. Romania este a doua tara in care a bagat bani in vin. Francezul mostenise de la tata 50 de hectare de vie in Corsica in 1986, cand s-a lasat de stomatologie. S-a apucat de vin, "tot o meserie pentru gura". Cauta una din tarile din Europa de Est pentru ca era mai aproape de copiii sai, dar si pentru ca aici erau tari cu traditie in vin, care isi pierdusera insa reputatia din cauza tehnologiei proaste pe care o foloseau comunistii. S-a oprit la Romania, dupa ce a taiat de pe lista tarile vecine: fosta Iugoslavie era in razboi. Bulgaria are potential viticol, dar s-a scarbit cand a gustat un vin facut acolo, iar in Ungaria stia ca nu prind foarte bine soiurile rosii. Rasfoind o enciclopedie, contele a citit ca tara noastra are multa vie.
Feteasca Neagra, soiul despre care oenologii spun ca este autentic romanesc, l-a legat definitiv pe conte de comuna de la Dealu Mare. Mergea cu masina de la Murfatlar la Jidvei si, la Ceptura, cand a vazut vita-de-vie plantata de jur imprejurul drumului a zis ca acolo e de el. A vizitat Intreprinderea Agricola de Stat, unde un tinerel, oenologul cramei, i-a dat sa guste Feteasca Neagra.
PROASTA GUVERNARE. Cand si-a inmuiat francezul mustata in vinul romanesc a fost fermecat de complexitatea soiului Feteasca Neagra. Si atat de vrajit a fost ca l-a angajat pe Aurel Rotarescu, tanarul vinificator. Apoi a adus la Ceptura utilaje noi, din Franta si din Italia: linie de vinificatie moderna, vase de inox in care strugurii sa fermenteze la temperatura controlata, astfel incat numele intreprinderii lui sa aiba o justificare in gustul "vinurilor de exceptie".
Problemele au inceput imediat ce a imbuteliat, in vara lui â94, prima sticla de vin romanesc. Marea durere a investitorului este ca viile romanesti sunt batrane, au in jur de 20-30 de ani. Altele sar de 40 de ani. "In mod normal, un producator de struguri replanteaza cam 3% din intreaga suprafata de vie pe care o are. Statul roman nu stiu daca a replantat 3% in 15 ani", ne spune directorul general, Mihaela Badea. Contele ar fi vrut sa inlocuiasca via veche cu vita noua, sa cumpere terenuri si sa planteze o podgorie a lui. Dar nu avea de la cine cumpara pamant. In comuna Ceptura, Guvernul daduse prea putine titluri de proprietate. Guy de Poix era nevoit sa rupa gura targului in lume cu un vin facut din vie invechita.
IN BULGARIA
"Nu cumparam sticle romanesti. Cele in care imbuteliem sunt cumparate din Bulgaria. Romanii fac sticle strambe, cu gatul deformat. Dopurile sintetice pe care le folosim sunt aduse din SUA, iar cele de pluta,de la vinurile noastre de varf, le cumparam din Franta" - Guy de Poix, presedintele SERVEINAPOIERE
"In mod normal, un producator de struguri replanteaza cam 3% din intreaga suprafata de vie pe care o are. Statul roman nu stiu daca a replantat 3% in 15 ani. La Dealu Mare, via are in medie 28 de ani si, in mod sigur, exista in Romania vii de peste 40 de ani" - Mihaela Badea, director general SERVEPROMO
Conducerea Societatii Euro Romane de Vinuri de Exceptie (SERVE) s-a gadit sa-si promoveze produsele prin ospatari. S-au gandit ca sunt multi cei de la restaurantele romanesti care nu stiu mai nimic despre vinuri, asa ca recruteaza anual aproximativ 20 de ospatari din fiecare judet si ii aduce la crama din Ceptura sa vada procesul de vinificatie si sa deguste "vinurile de exceptie". "Selectia, de fapt, nu exista. Cine vrea sa vina, vine. Dar sunt destul de putini cei interesati. Dupa ce vin, ei se duc la restaurant si o sa reomande vinul nostru", spune presedintele SERVE, Guy de Poix. SERVE vinde cea mai mare parte din productie in restaurante.MEDALII
Contele Guy de Poix crede ca a pune pe sticlele de vin o medalie obtinuta la un concurs, asa cum multi producatori de vin din Romania fac, poate fi un adevarat pericol. "Intr-un an iei o medalie de aur la un concurs mondial si il folosesti ca argument comercial. In al II-lea an iei numai bronz si bum!, scade automat vanzarea", spune francezul adaugand ca jurizarea la vin este un lucru subiectiv. SERVE a castigat pana acum doua medalii de aur la competitiile mondiale: in 1998, pentru o Feteasca Neagra din 1994, si in 2003, pentru "Terra Romana- Sauvignon Blanc Feteasca 2002".FOTO
Citește pe Antena3.ro


