"Unde esti tu, Tepes Doamne?", se intreba Eminescu acum mai bine de un veac. Marti seara, intrebarea a primit un fel de raspuns: Tepes a fost la Capsa, printre invitatii la dezbaterea organizata de Jurnalul National. La Capsa, voievodul si-a lasat deoparte obiceiurile sangeroase, s-a asezat la masa si a asistat cuminte la discutie.
Tepes i-a lasat pe istoricii care i-au studiat ani in sir viata si domnia sa dezbata daca a fost sau nu un tiran sangeros si daca poate fi un model pentru societatea romaneasca de azi. Si daca Romania poate scoate un oaresce profit din turismul bazat pe dublura sa imaginara, preamediatizatul conte Dracula din Carpati. Anul trecut, CURS a realizat, impreuna cu ziarul nostru, un sondaj despre idolii romanilor. Printre intrebari, cea care se referea la personalitatea istorica care a facut cel mai mare bine romanilor a atras atentia cercetatorilor CURS. "Pe locul cinci, cu 9 procente, dupa Stefan cel Mare, dupa Ceausescu, Cuza si Mihai Viteazul, s-a clasat Vlad Tepes", a afirmat Marin Burcea, cercetator la CURS. "Aceste personalitati au reprezentat anumite varfuri in istoria noastra. Am cautat sa aflam cine sunt cei care l-au indicat pe Vlad Tepes ca fiind persoana care a facut cel mai mult bine. Din studiu reiesea ca erau cu precadere adulti, intre 30 si 54 de ani, rezidenti in marile orase, cu o instructie medie, absolventi de liceu. Cei care l-au indicat pe Vlad Tepes se numarau printre cei care nu erau mandri ca sunt romani si ar fi dorit sa se nasca intr-o alta zona, in Europa de Vest." Tepes este privit astazi ca un luptator impotriva coruptiei, un personaj de care romanii cred puternic ca au nevoie. CRUZIME. Dupa opinia sociologului a venit randul istoricilor sa il descrie pe Vlad Tepes. "A fost o perioada de framantari, in care cruzimea atingea anumite apogeuri. Nu negam ca Vlad Tepes a fost un om crud, dar trebuie sa subliniem ca toate faptele si evenimentele care s-au intamplat legat de acest lucru s-au intamplat intr-o perioada cand in tara trebuia pusa ordine, atat in ceea ce priveste pe boieri, cat si pe poporul de rand. Problema cersetorilor, a oamenilor fara rost era si o problema a Europei. Si in tarile apusene, cei care nu prestau o munca in cadrul societatii erau eliminati", ne-a spus profesorul Ionel Zanescu. "Ca Tepes a intrecut poate masura, nu stim in mod cert, pentru ca adeseori punem la indoiala, in afara cronicilor sasesti, care il defaimeaza in mod cert pe domnitor, si alte scrieri de epoca", continua Ionel Zanescu. DRACULA. "Romanul lui Bram Stoker a fost editat pana acum de peste 100 de ori", spune Sabina Ispas |
INTREBARE. A fost Vlad Tepes un domnitor justitiar
sau un voievod insetat de sange? |
COMERCIAL. Agentul literar Simona Kessler crede ca romanul "Colectionarul de istorie" va avea succes la noi |
Citește pe Antena3.ro
"Vampirul nu este o forma de reprezentare proprie culturii romane si nu este acelasi lucru cu strigoiul, cu care se face de obicei confuzia. Vlad Tepes, in cultura populara romaneasca, este privit ca un justitiar, un impartitor de dreptate, poate putin prea aspru, dar sa stiti ca niciodata nu este comentata asprimea lui" - Sabina Ispas, directoarea Institutului de Etnografie si Folclor "C. Brailoiu" din Bucuresti CONTEXT ISTORIC
"Nu negam ca Vlad Tepes a fost un om crud, dar trebuie sa subliniem ca toate faptele si evenimentele care s-au intamplat legat de acest lucru s-au intamplat intr-o perioada cand in tara trebuia pusa ordine, atat in ceea ce-i priveste pe boieri, cat si pe poporul de rand" - Ionel Zanescu, istoric