x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Disperare. Stelian Ion se gândește la o nouă OUG împotriva Referendumului pe justiție

Disperare. Stelian Ion se gândește la o nouă OUG împotriva Referendumului pe justiție

de Ion Alexandru    |    09 Apr 2021   •   08:58
Disperare. Stelian Ion se gândește la o nouă OUG împotriva Referendumului pe justiție

Pentru a doua oară de la preluarea mandatului, ministrul USR-ist al Justiției, Stelian Ion, analizează posibilitatea emiterii unei Ordonanțe de Urgență în domeniul justiției, în ciuda faptului că, pe data de 26 mai 2019, a fost organizat un referendum, validat, care interzice cu desăvârșire acest lucru. Însă decizia CCR, de la mijlocul acestei săptămâni, prin care s-a decis că prevederile din Codul de procedură penală referitoare la executarea unei sentințe judecătorești doar în baza minutei, urmând ca motivarea sentinței să poată fi redactată în termen de 30 de zile de la pronunțare, sunt neconstituționale. După 45 de zile de la publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial, aceste prevederi dispar din legislație. Problema punerii în acord a Codului de procedură penală cu decizia CCR ar fi putut fi rezolvată imediat de către Guvern, însă, grație susținerii referendumului de acum doi ani, inclusiv de către Stelian Ion, face viața Coaliției, dar și a instanțelor de judecată mai mult decât grea.

 

CCR a decis că că redactarea hotărârii judecătoreşti penale ulterior pronunţării minutei dispuse în cauză lipseşte persoana condamnată de garanţiile înfăptuirii actului de justiţie, aduce atingere dreptului de acces la instanţă şi dreptului la un proces echitabil. De asemenea, a stabilit că punerea în executare a unei hotărâri judecătoreşti penale definitive, anterior motivării în fapt şi în drept a acesteia, este contrară dispoziţiilor constituţionale şi convenţionale referitoare la libertatea individuală şi siguranţa persoanei şi celor care consacră demnitatea umană şi dreptatea ca valori supreme ale statului de drept. Ca atare, spun judecătorii, “dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept”.

Cu alte cuvinte, nimeni nu poate fi încarcerat, în lipsa motivării deciziei definitive de condamnare, iar practica, încălcată, de fapt, și ea, de până acum, anume a impunerii unui termen de 30 de zile pentru motivarea unei decizii, este neconstituțională. 

 

Aberația din mai 2019, cu efect în aprilie 2021

 

Avocatul Adrian Toni Neacșu, fost judecător și ex-membru al CSM, atrage atenția că efectele deciziei CCR nu se răsfrâng numai asupra hotărârilor judecătorești definitive de condamnare. “Panica judecătorilor este firească pentru că declararea ca neconstituțională a textelor din codul de procedură penală care se refereau la minută se aplică și în materia măsurilor preventive.  După publicarea deciziei în Monitorul Oficial nu mai poți aresta o persoană în baza minutei, urmând să motivezi când poți, ci în baza hotărârii (încheierii) integrale. Cum termenele din materia arestării preventive sunt foarte strânse, va fi o provocare uriașă pentru Parlament să găsească modalitatea practică în care acest lucru se va putea face pe viitor”, arată acesta.

Neacșu precizează, pe de altă parte, că “Acum se vede cu atât mai mult aberația referendumului pe justiție care a interzis legiferarea prin ordonanțe de urgență în domeniul justiției. Fără intervenția promptă și profesională a Parlamentului totul va fi aruncat în aer”.

 

Ministrul Justiției “analizează” să mai încalce o dată Constituția

 

Ei bine, la aceeași concluzie pare să fi ajuns și ministrul USR-ist al Justiției, Stelian Ion, care se gândește, nici mai mult, nici mai puțin, decât să analizeze dacă este posibilă emiterea unei Ordonanțe de Urgență.  “Ne aflăm în fața unui iminent blocaj, trebuie luată o decizie politică, unul dintre instrumente fiind o ordonanță de urgență”, a declarat Stelian Ion. După care a revenit, nuanțând că “nu spun că va fi Ordonanță de Urgență, deci e o decizie pe care o vom lua, încă nu am luat decizia aceasta”.

Problema cu care se confruntă, însă, Stelian Ion a apărut, însă, și cu ajutorul demersurilor sale și ale partidului din care face parte, pe care le-au exercitat în primăvara anului 2019. Demersuri soldate cu Referendumul pe justiție, validat, și care interzice emiterea de OUG-uri în domeniul justiției. Ar fi pentru a doua oară când Stelian Ion, în calitate de ministru, ar încălca acest referendum, și, în consecință, Constituția, după ce, în ultima zi a anului trecut, a emis o Ordonanță de Urgență pentru prorogarea termenului constituirii completelor de trei judecători, în loc de doi, care judecă dosarele în apel.

 

 

Președintele CCR, Corina Corbu: Parlamentul trebuie să intervină rapid

 

Înalta Curte de Casație și Justiție, prin vocea președintelui Corina Corbu, solicită ferm o intervenție cât mai rapidă a Parlamentului pentru punerea în acord a dispozițiilor Codului de procedură penală cu dispozițiile Constituției. “Celeritatea intervenției Legiuitorului este cu atât mai necesară cu cât, începând cu momentul publicării deciziei Curții Constituționale în Monitorul Oficial, dispozițiile legale sus-menționate vor fi suspendate de drept, iar, după 45 de zile, își vor înceta definitiv efectele juridice, în condițiile art.147 alin. (1) din Constituția României”, se arată într-un comunicat de presă al instanței supreme.

Din perspectiva ÎCCJ, noua soluție legislativă ce va fi elaborată trebuie să asigure respectarea drepturilor fundamentale ale tuturor persoanelor implicate în procedurile judiciare, conform deciziei CCR, “dar, în același timp, este necesar să fie una realistă și să ia în considerare situația actuală a sistemului judiciar – în special supraîncărcarea și deficitul de resurse cu care acesta continuă să se confrunte de o lungă perioadă”.

×