Consiliul Superior al Magistraturii a decis ca pe lista cauzelor nonpenale ce urmează a fi judecate de instanțe în perioada în care este instituită starea de urgență cauzată de pandemia de coronavirus să se afle și cele care vizează abuzurile posibile la care sunt supuși cetățenii sau agenții economici, care pot avea ca obiect chiar măsurile prevăzute în Decretul nr. 195/2020 al președintelui României. În perioada stării de urgență se judecă, de asemenea, cauzele care privesc achizițiile publice. Documentul este emis de Secția de Judecători de la CSM, este semnat de președintele Consiliului, Nicoleta Țînț, și a fost adoptat tocmai pentru generarea unui set de măsuri pentru crearea unei practici unitare la nivelul Curților de Apel și a instanțelor judecătorești circumscrise acestora.
Magistrații judecători ai Consiliului Superior al Magistraturii au elaborat și adoptat o Hotărâre pentru punerea în aplicare, la nivelul instanțelor, a prevederilor care fac referire la domeniul justiției din Decretul prezidențial prin care a fost instituită, pe întregul teritoriu național, starea de urgență. Astfel, conform documentului citat, în aplicarea prevederilor articolului 42 din acest Decret, care se referă la suspendarea cauzelor aflate pe rolul instanțelor, altele decât cele de urgență, activitatea de judecată a instanțelor în materii nonpenale este strict limitată la cauzele de urgență deosebită. Iar colegiile de conducere ale Curților de apel urmează să întocmească lista cauzelor de urgență deosebită, ținând cont de două criterii.
Primul criteriu se referă la cauzele a căror suspendare este de natură să pricinuiască reclamantului “o pagubă iminentă, însemnată și care nu s-ar putea repara ori a cărei reparare ar fi dificilă pe viitor”. Iar al doilea criteriu vine ca o lovitură de măciucă pentru instituțiile statului sau a altor entități care, în perioada instituirii stării de urgență, ar putea săvârși anumite abuzuri. Astfel, al doilea criteriu decis de CSM la întocmirea cauzelor nonpenale care se vor judeca în această perioadă se referă la “cele generate de punerea în aplicare a măsurilor prevăzute în Decretul nr. 195/2020 al Președintelui României, inclusiv cele referitoare la procedura achizițiilor publice”. De asemenea, se vor lua în calcul și alte categorii de cauze nonpenale care se judecă fără citarea părților.
Judecătorii pot judeca și alte cauze decât cele din decret, dacă le consideră urgente
Hotărârea CSM mai prevede că activitatea de judecată în materie penală vizează cauzele prevăzute la articolul 43 din Decret și se limitează la luarea măsurilor preventive ori de protecție a victimelor și minorilor, cele privind aplicarea preventivă a măsurilor de siguranță cu caracter imediat sau cele cu părți vătămate minori. De asemenea, se judecă și actele și măsurile de urmărire penală a căror amânare ar pune în pericol obținerea probelor sau prinderea suspecților și a inculpaților, cauzele în care urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel național, infracțiunile flagrante, cele în care au fost dispuse măsuri preventive, contestațiile împotriva măsurilor preventive, cele privind infracțiuni contra securității naționale, infracțiunile de terorism și cele de spălare a banilor.
De asemenea, pe perioada în care operează starea de urgență, se suspendă de drept organizarea licitațiilor publice în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile indisponibilizate din procesele penale. Totodată, sunt suspendate comisiile rogatorii și cauzele în care trebuie să se stabilească primul termen de judecată în materie civilă. CSM a mai stabilit că se pot comunica, în această perioadă, și hotărârile redactate în alte cauze decât cele de urgență deosebită. În materiile nonpenale nu se vor întocmi încheieri de suspendare.
În materia penală, lista cauzelor de urgență deosebită, apreciate ca atare de fiecare judecător de cameră preliminară, de judecătorul de drepturi ș libertăți sau de completuri de judecată, altele decât cele prevăzute în Decretul emis, luni, de Klaus Iohannis, se comunică de îndată președintelui instanței, pentru afișare, pe portalul instanțelor, pe paginile proprii de internet și pentru informarea barourilor de avocați și a Parchetelor.