INTERVIU
Adriean Videanu, posibil prim-ministru al PNL-PD, prezinta in exclusivitate pentru Jurnalul National programul de guvernare
al Aliantei.
OANA STANCU
Adriean Videanu: Mi s-a dat responsabilitatea din partea PD in elaborarea programului de guvernare. Asta este o certitudine. Urmeaza ca la momentul respectiv sa se stabileasca si cine este cel nominalizat pentru functia de prim-ministru.
Citește pe Antena3.ro
Daca ar fi avut-o, oferta electorala pe care domnul Nastase a prezentat-o la congresul PSD ar fi fost insotita de resurse. PSD, in ciuda faptului ca este un partid aflat la guvernare, vine cu un program de guvernare bazat pe intentii. Asta e marea noutate in programul de guvernare al Aliantei. Nici o oferta, nici o promisiune nu este in afara resurselor. Si ca sa vedeti cat suntem de exacti, eroarea din executia noastra bugetara fata de rectificarea pe care PSD a facut-o de curand a fost de 1.02%.
Bugetul pe 2008
Exact. Pana la ultimul leu. Pana in 2008.
89 de miliarde de euro, din care veniturile la bugetul general consolidat 29,2%.
Pe de o parte din multiplicarea afacerilor. Sunt trei elemente importante care se produc la nivelul economiei nationale: cresterea afacerii in sine, reducerea cotei impozitului pe profit de la 25% la 16% si prin reducerea fiscalitatii, scoaterea la suprafata a circa 7-8 procente din cota de 22% din PIB reprezentata de economia subterana. Asta inseamna in mod natural largirea bazei de impozitare si automat se compenseaza in venituri suplimentare la bugetul statului.
Cea mai importanta masura este reducerea fiscalitatii asupra muncii. Vom reduce impozitul pe venitul global la o rata unica de 16%. Creez astfel premisele ca mediul economic din Romania sa fie oarecum egal cu mediul economic din jurul Romaniei. Stimulez investitiile straine, care sunt cel mai important pilon pe care noi contam in cresterea economica. Ele sunt generatoare de profit, pentru ca nimeni nu vine sa investeasca fara sa castige, iar de cealalta parte este un influx de cash din afara tarii, care nu-ti apasa nici pe inflatie si nu-ti apasa nici pe masa monetara.
Pe de alta parte, noi privim politica fiscala ca un mijloc de stimulare a mediului de afaceri si nu ca un element de strangere a veniturilor la bugetul statului. Azi, salariile brute la nivelul economiei nationale sunt dublu decat salariile brute impozabile. Ce inseamna asta? Angajatorul, din cauza presiunii fiscale extraordinar de mari, este obligat sa aiba comportamentul economic al aceluia care nu vrea sa plateasca taxe si impozite, cautand portite legale sau nelegale in a evita sa le plateasca.
In paralel cu reducerea impozitul ui pe venit la cota unica 16%, ridicam impozitul pe dividende de la 5%, respectiv 10%, la 16%. De ce? Sa-i iau din tentatiile angajatorului de a gasi resurse mai ieftine ca sa poata sa-si salarizeze personalul. Pentru ca daca el are cota unica de impozit pe venit 16% si are si cota unica de impozit pe dividende tot 16%, sigur ca e dispus sa-l plateasca pe angajat la salariul real pe care il are.
Letonia are impozitul pe profit 0. In schimb are impozitul pe dividende 26%. Rusia are impozitul pe profit cota unica 13%, impozitul pe venitul global 13%, impozitul pe dividende 16%. Estonia la fel. In aceste tari veniturile la bugetul statului au crescut in niste coeficienti extraordinari. In Rusia cu 46%.
Pe modelul nostru economic, salariul mediu brut va ajunge in 2008, de la 136 de euro - cat este astazi - la 328 de euro. Dar important este altceva: ca vom mentine corelatia intre puterea de cumparare a populatiei si productivitatea economiei.
Revin insa la program. Am venit si am identificat resursele. De acum incolo incepe oferta electorala pe intelesul tuturor. Iar oferta electorala vizeaza cinci domenii importante pe care noi le consideram prioritare.
Avantaje competitive
Agricultura. In opinia noastra, este cel mai important domeniu care ar crea avantaj competitiv Romaniei in raport cu piata. E un lucru pe care PSD nu l-a facut: nu a identificat avantajele competitive si comparative ale Romaniei in raport cu piata si nu a negociat in acest sens in beneficiul Romaniei capitolele de aderare la Uniunea Europeana.
Romania trebuia sa isi negocieze mai bine cotele in politica agricola comunitara, asa cum a facut Polonia. Polonia si-a valorificat acest potential extraordinar de bine si pana in ultimul moment a spus Uniunii Europene "Nu, asta este un domeniu prioritar pentru mine, pe asta vreau sa-l negociez". Si iata ca Uniunea Europeana a cedat. Si la noi exista un potential nemaipomenit pentru ceea ce inseamna agricultura ecologica. In perioada comunista, Romania nu si-a alocat atatea resurse incat sa otraveasca atat de mult solul cum au facut din nefericire multi europeni.
Gospodaririle familiale individuale, asta este obiectivul. Aparitia fermierilor privati. Dar ca ei sa poata sa apara, trebuie sa le creez accesul facil la credite, sa ii informez asupra a ceea ce inseamna tendintele pietei, trebuie sa-mi asum un pret minim garantat, iar prin institutiile statului sa-i creez facilitatea de a avea acces la piete. Ceea ce se intampla azi in economia romaneasca e o agricultura de subzistenta. In fiecare comuna din aceasta tara sunt, in medie, doua-trei asociatii agricole, intre 200 si 2.000 de hectare. Asociatia agricola produce, dar aproape 40%-50% din productie revine ca plata proprietarului de pamant, celui care a dat terenul in arenda. Ce face proprietarul de pamant? Ia graul si si-l pune in patul, la pastrare. Aia este averea taranului roman, acele produse agricole. Ce face cu ele? Isi creste pe langa casa un porc, pasari s.a.m.d. Consuma o parte din aceste cereale. Restul se depreciaza, fie ca e mancat de rozatoare, fie ca intra tot felul de insecte in el. Si mare parte din avutia nationala se depreciaza.
Solutia sta in infiintarea burselor de cereale de asemenea maniera incat asociatia sa produca, iar proprietarul de pamant sa primeasca inapoi bani. Nu produse agricole, bani. La un pret minim garantat. Deci lasam piata sa functioneze liber, dar daca pe piata este superproductie si pretul scade foarte mult, la un anumit interval statul intervine. Si acesta este pretul minim garantat.
Daca taranul primeste bani, are acces la sanatate. El nu poate sa aiba acces la sanatate cu produse agricole. Are acces la informatii.
Nu. Trebuie sa pleci de la potentialul pe care il ai. Daca eu ma apuc sa fac sushi in Romania cand stiu ca poporul roman e consumator de carne de porc si nu de peste crud, sigur ca niciodata aceasta afacere nu va avea succes.
Domeniul social si, in special, pensionarii. O alocare cu prioritate a resurselor pe care noi le-am identificat va fi pentru recalcularea pensiilor si aducerea pensiei minime la un nivel decent, avand in vedere principiul pentru munca si calificare egala, pensie egala.
Da. E vorba de 25.400 de miliarde de lei pentru aducerea la un nivel decent si echitabil al pensiei din Romania.
Din 2005.
3.980.000 de lei in 2005, fara a lua in calcul pe cea pentru agricultori, iar la sfarsitul lui 2008, 136 de euro la un curs de 42.080 de lei.
Legat de domeniul acesta, o alta preocupare foarte importanta a noastra este cresterea demografica in Romania. Vom aloca suplimentar 5.400 de miliarde. E foarte important sa incepem acum o politica in scopul cresterii demografice.
Nu. E vorba de fiinta noastra nationala. Esenta noastra. In toate evaluarile, populatia Romaniei pana in 2030 va scadea pana la 15 milioane de locuitori. Avem obligatia pentru ceea ce inseamna viitorul acestei natiuni sa incercam prin masurile pe care le luam sa intoarcem din drum aceasta evolutie demografica. Daca vrei sa fii un popor care sa conteze in viitorul omenirii, trebuie sa fii un popor mare.
Nici un leu in plus la sanatate
Educatia. Vom aloca 6% din PIB educatiei si cercetarii, pentru ca reprezinta alaturi de investitiile straine directe al doilea pilon important de crestere economica pe care noi l-am identificat pe termen mediu si lung. Productivitatea nu poate creste decat prin know-how, prin cercetare. Daca nu am, trebuie sa import. Asta ma costa. In momentul de fata, din pacate, e o brambureala totala in alocarea resurselor din domeniul cercetarii. Domeniile care performeaza in Romania si domeniile in care se aloca bani pentru cercetare sunt total opuse. Se aloca resurse pe constructii metalice, siderurgie, in conditiile in care domeniile performante sunt textile, mobila, IT etc.
Sanatatea. Accesul facil al oamenilor la ceea ce inseamna sanatate. Este inadmisibil ca in Romania anului 2004 sa avem cozi interminabile la medicamente la data de 1 a fiecarei luni, iar omul sa nu aiba posibilitatea unui acces facil la sanatate.
Nu stiu daca asta este solutia cea mai buna. Problema e ca resursele care se platesc de catre contributori pentru sanatate sa fie utilizate pentru sanatate. Specialistii nostri in domeniul sanatatii nu cer o alocare suplimentara de fonduri. Ei nu spun decat atat: ca banii care se platesc pentru sanatate sa fie utilizati exclusiv pentru sanatate.
...O casa independenta. Supusa chiar structurilor profesionale.
Ultimul domeniu. Este mediul de afaceri. Ca sa putem sa alocam resurse pentru agricultura, sanatate si invatamant va trebui sa si producem bani. El nu trebuie sa fie un mediu strangulat, ci liber sa se dezvolte. Dar despre asta am vorbit la inceput.