x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri "Bucurestiul nu e pentru oricine"

"Bucurestiul nu e pentru oricine"

28 Sep 2004   •   00:00

Dupa sedinta furtunoasa de consiliu in care a schimbat directori si a obtinut aprobarea proiectarii Pasajului Basarab, primarul general, Traian Basescu, detine controlul asupra administratiei locale. Nu se stie pentru cat timp, pentru ca el a ezitat sa dea un raspuns ferm atunci cand a fost intrebat daca va ramane primar general si dupa alegerile din toamna.

MONICA ANDREI

  • Jurnalul National: Sunteti un primar fericit, acum cand ati obtinut tot ce ati vrut?

    Traian Basescu: Pasajul Basarab nu este pentru mine. Daca-l faceam pentru mine, probabil ca eram fericit. Acum am doar satisfactia ca s-a deblocat un proiect important.

  • Cat v-a costat sarutul cu Stelica Barna, consilierul PSD cu ajutorul caruia ati obtinut aprobarea proiectarii Pasajului Basarab?

    (rade)

  • Ati discutat cu el inainte de sedinta de consiliu?

    M-a surprins ca a votat pentru Pasajul Basarab. Da, am avut si discutii cu cei din PSD.

  • V-a cerut ceva la schimb?

    Daca as fi avut practica lucrului la schimb, o duceam foarte bine in mandatul trecut.

  • De ce nu v-ati inteles cu consilierii PSD in primul mandat?

    Pentru ca era prea scump pentru Bucuresti, mai scump decat toate proiectele.

    Proiecte finalizate in 2007

  • Pana la sedinta de joi a Consiliului General aveati aprobate toate proiectele finantate de BEI, mai putin Pasajul Basarab.

    Aveam aprobare pentru modernizarea tramvaielor Tatra, Parcarea de la Gara de Nord, angajarea unui credit de 500 de milioane de euro pentru modernizarea strazilor principale si secundare si pentru realizarea statiei de epurare Glina. Singurul proiect din programul meu, care nu era aprobat, era pasajul.

  • De ce sunt importante aceste proiecte?

    Parcarea de la Gara de Nord. Toata zona adiacenta Garii de Nord va beneficia de un loc de parcare cu aproape 3.000 de locuri in subteran. Realizarea parking-ului ne va permite sa descongestionam infrastructura si sa fluidizam traficul. Proiectul va costa 23 de milioane de euro, lucrarile vor incepe in iunie 2005 si se vor termina in doi ani. Apoi, modernizarea a 120 de tramvaie care vor fi ca cele de la Strasburg. Le aducem la performanta tehnica pentru anul 2005, consumuri foarte reduse de energie electrica, fiabilitate mare, zgomot zero. Proiectul este in valoare de 44 de milioane de euro. Programul de modernizare a strazilor nu vizeaza doar abordarea pe care o facem acum, ci si mutarea infrastructurilor subterane, incalzire, canalizare, telefonie, gaze pe canal de infrastructura, in asa fel incat atunci cand apare o avarie sa nu mai fie nevoie sa spargem bulevardul. Se vor moderniza in acest fel 90 de bulevarde si 1.800 de strazi secundare. Programul este evaluat la 475 de milioane de euro.

  • Sa revenim la Pasajul Basarab.

    Are o lungime de 1,4 kilometri si vine ca o prelungire a Bulevardului Milea care e dincolo de Dambovita. Leaga Splaiul de Bulevardul Titulescu si trece peste intersectiile cu Soseaua Orhideelor, Calea Giulesti, Calea Plevnei, Dinicu Golescu, Calea Grivitei si Alexandru Ioan Cuza. Cei care nu au treaba pe strazile astea, venind dispre Vest catre Nord, nu mai au de stat la sapte semafoare. Pasajul inchide inelul principal de circulatie in jurul zonei centrale a orasului.

  • Proiectarea pasajului este romaneasca, ati afirmat insa ca vreti sa testati si una occidentala. De ce?

    S-a facut o licitatie interna, iar proiectanti de prestigiu au dat o solutie acestui pasaj, este insa solutia pur romaneasca. Conform acordu lui de finantare, aveam obligatia sa facem si o licitatie internationala. Vom putea compara cele doua so-lutii, urmand sa alegem din cele doua variante.

  • Votul consilierului PSD Barna in favoarea realizarii pasajului v-a scos dintr-o situatie dificila, trebuia sa platiti 37 de miliarde de lei, bani pe care deja i-ati cheltuit pentru proiectare?

    Banii au fost legal cheltuiti, am avut 40 miliarde in buget destinate proiectarii pasajului pe solutii pur romanesti.

  • Nu puteati sa faceti de la inceput o licitatie internationala pentru a nu mai cheltui 40 de miliarde de lei?

    Puteam sa fac, dar nu avea nici o sansa proiectarea romaneasca.

  • Exista riscul sa pierdeti acesti bani cheltuiti pe proiectare strict romaneasca, daca varianta occidentala este mult mai performanta?

    Cum si banii de la BEI riscam sa-i pierdem, cerand inca un proiect.

  • BEI a vazut varianta romaneascea?

    Da, dar nu BEI alege, ci noi.

  • Cat scot bucurestenii din buzunar pentru a plati aceste proiecte?

    Platesc aceleasi taxe si impozite locale pe care le-au platit si pana acum. Nu modificam nimic.

  • Revenind la sedinta de consiliu de saptamana trecuta, consilierii PSD v-au acuzat ca ati schimbat directorii pe criterii politice. Cum comentati?

    Directorii numiti joi nu sunt membri de partid, dar toti cei care erau directori erau membri PSD. Intentia mea a fost sa depolitizez administratiile din subordinea Consiliului General si asta voi continua sa fac, pentru ca procesul nu s-a incheiat. Pe masura ce gasim oameni potriviti si neangajati politic, voi continua schimbarile.

  • Veti schimba toti directorii din Primaria Capitalei?

    Nu obligatoriu, dar se vor organiza concursuri si la RADET, RATB, Administratia Cimitirelor, Administratia Strazilor, Gradina Zoologica.

  • Nu era mai normal sa organizati mai intai concurs?

    Organizarea unui concurs presupune timp, iar drenarea banilor catre PSD de acesti directori era continua, trebuia sa opresc scurgerea de bani.

  • Un alt proiect controversat este cel privind transformarea zonei Bulevardul Unirii - Piata Constitutiei intr-una pietonala. Decanul Facultatii de Urbanism a spus ca acest proiect nu e o solutie pentru fluidizarea zonei, ba din contra.

    M-am gandit sa facem un loc de atractie al Bucurestiului. Am cerut sa punem in functiune fantana centrala pe care o s-o numim "Fantana lui Bucur." As incepe prin a face zona pietonala in week-end. Daca va fi o reusita, probabil ca voi extinde perioada de necirculatie pana va ajunge definitiv zona pietonala. Singura problema este cum se dreneaza traficul acolo. Este clar ca intre Cosbuc si Splai trebuie sa lasam circulatia pe Libertatii, problema este daca iesirea in Piata Unirii prin Regina Maria si pe Splai prin Piata Unirii va satisface necesarul de trafic. Vineri voi testa proiectul.

    Taxe mari pentru cladiri abandonate

  • Ati implinit astfel visul lui Ceausescu?

    Nu prea am implinit visele altora, cel mult pe ale mele sau pe ale sotiei din cand in cand.

  • Nu este un proiect prea scump, se spune ca v-a costa milioane de dolari?

    Sa fim seriosi, pentru repunerea in functiune a intregului sistem am alocat circa 40 de miliarde de lei, nu cred ca vom cheltui nici jumatate.

  • O alta decizie a dvs. care a enervat pe multi a fost taxa pe traficul greu. Era necesara o astfel de masura?

    Era clar ca trebuie sa protejam Bucurestiul. Obiectivul major a fost pe termen scurt de descongestionare a traficului, iar pe termen mediu mutarea marilor depozite ale Bucurestiului pe centura.

  • Ce alte surprize mai pregatiti bucurestenilor?

    Bucurestiul are nevoie de gandirea unor solutii cu privire la proprietate (n.r. ajungem pe balcon, unde primarul general incepe sa arate cladirile din centru, abandonate de proprietari). Vezi, proprietarul Hotelului Gambrinus este in Statele Unite. Plateste taxe, dar nu-l mai intereseaza cladirea. Pentru astfel de cladiri si terenuri lasate in paragina vom introduce taxe progresive. Daca in doi ani proprietarul nu reface fatada sau nu desfasoara nici o activitate comerciala, plateste impozit pe cladirea respectiva plus 25%. In al treilea an va plati in plus 50% si tot asa. Astfel il oblig ori sa faca ceva, si astfel va reveni la taxa normala, ori sa-l vanda.

  • De cand veti aplica aceste taxe progresive?

    Anul acesta nu se pot aplica, poate din 2005, trebuie sa anunt proprietarii, nu e o joaca.

  • E o situatie asemanatoare ca in centrul istoric?

    Dar acolo infrastructura este la pamant. Avem un program de modernizare a infrastructurii subterane in centrul istoric. Pentru asta avem 15 milioane de euro cu care refacem canalizariile, telefonia, electricitatea, apoi refacem strazile din aceleasi materiale din perioada interbelica.

  • Si cu persoanele care locuiesc in acele cladiri ce faceti?

    Ii scot, pana la urma trebuie sa stim ca Bucurestiul nu-i pentru oricine, cine n-are loc de munca, cine nu poate sa-si plateasca intretinerea nu trebuie sa locuiasca neaparat in Capitala.

  • Aveti multe proiecte in derulare, insa cat veti mai sta pe scaunul de primar general? Promiteti cititorilor Jurnalului National ca va vor gasi si in 2005, la acelasi loc de munca?

    (Pauza). Eu sunt un om care, de regula, isi respecta angajamentele, doar situatiile exceptionale m-ar putea face sa nu mi le respect.

  • Intotdeauna vor exista situatii exceptionale.

    Daca va fi recunoscuta de toti ca fiind situatie exceptionala, nu situatia mea exceptionala, atunci....

    NO COMMENT

    "Nu prea am implinit visele altora, cel mult pe ale mele sau pe ale sotiei din cand in cand"

    COMPROMIS

    "Eu sunt un om care, de regula, isi respecta angajamentele, doar situatiile exceptionale m-ar putea face sa nu mi le respect" - Traian Basescu, primarul general al Capitalei
  • ×
    Subiecte în articol: interviu psd