x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Nicolae Boțu. SF-ul autostrăzilor distruse în România: nimeni nu e responsabil pentru dezastru

0
Autor: Diana Scarlat 01 Feb 2016 - 14:08
Nicolae Boțu. SF-ul autostrăzilor distruse în România: nimeni nu e responsabil pentru dezastru Adrian Manolache
Vezi galeria foto


Studiile de fezabilitate stau la baza tuturor problemelor apărute la construcţiile de autostrăzi şi drumuri naţionale, din 2007 până astăzi. Un singur cuvânt modificat în legislaţie a bulversat toate investiţiile publice în infrastructură şi a condus la un adevărat dezastru naţional. Termenul din legea păguboasă a fost înlăturat în 2014, dar în continuare este în vigoare legea achiziţiilor publice la preţul cel mai mic, la care se adaugă decizii aberante de a permite participarea la licitaţii unor firme care nu se ocupă de construcţii.

Doctor inginer Nicolae Boţu este profesor universitar la Universitatea Tehnică Gh. Asachi Iaşi, Facultatea de Construcţii şi Arhitectură, şi coordonează o firmă românească de proiectare în geotehnică. Este autor al numeroase studii ştiinţifice şi lucrări de specialitate apreciate atât în ţară, cât şi în străinătate. A fost, pentru câteva luni, consilier pe probleme tehnice al fostului ministru al Transporturilor, Ioan Rus.

S-a vorbit intens în ultimul timp despre studiile de fezabilitate care costă foarte mult. Ce presupun aceste lucrări, cât costă şi de ce este nevoie de ele?

Dacă studiul este bine făcut, poate costa chiar mai mult decât realizarea proiectului. Un studiu de fezabilitate bine făcut include mai multe elemente: o ridicare topografică pe toată zona care va fi afectată de lucrare, apoi un studiu geotehnic, până la detaliu, dar şi soluţiile tehnice efective care vor fi folosite în cadrul proiectului. În studiul de fezabilitate se dau mai multe soluţii, cu un calcul bugetar pentru fiecare. Beneficiarul trebuie să ştie care va fi soluţia tehnică şi cam ce costuri are fiecare. În condiţiile acestea, trebuie să ai toate datele la dispoziţie, pentru a face calcule. După aceea, în proiect se preia tot ce conţine studiul de fezabilitate şi se dezvoltă doar detaliile tehnice pentru soluţia aleasă.

Ce contribuţie a avut legea achiziţiilor la situaţia dezastruoasă a autostrăzilor şi drumurilor naţionale din România, în ultimii ani?
Acea lege a fost un dezastru pentru construcţii în general, dar în special pentru noi, cei care facem studii de fezabilitate. În afară de legea achiziţiilor, au mai fost o serie de acte normative, inclusiv cel referitor la studiile geotehnice, care indica un lucru incert, deci interpretabil: studiul geotehnic preliminar. Nu a înţeles nimeni ce înseamnă acest termen. Chiar puneam şi noi întrebări, dar n-am primit lămuriri. În cadrul actului normativ nu se preciza în ce constă acest studiu preliminar şi fiecare a interpretat cum a vrut.

Care ar fi posibilele interpretări?

Poate fi o vizită la amplasament, o privire de ansamblu şi atât. Se mai pot face nişte foraje de mici dimensiuni şi o analiză superficială, toate bazate pe experienţa personală, dar fără analize concrete.

Nu sunt prevăzute deloc sancțiuni


Din cauza felului în care a fost formulat textul legii nu pot fi traşi la răspundere cei care au greşit?
Exact. Nu pot fi acuzaţi de nimic, pentru că la momentul respectiv se cerea studiu geotehnic detaliat doar în cadrul proiectului, nu la momentul aprobării. Acest act normativ a intrat în vigoare în 2007 şi abia în 2014 s-a schimbat, în sfârşit. După aceea au intrat în actul normativ explicaţiile termenului „preliminar”, care înseamnă un prim contact cu amplasamentul, fără analiză, fără nimic altceva. Un simplu cuvânt poate distruge foarte multe proiecte de infrastructură. După intrarea în vigoare a acelui act normativ au fost foarte multe proiecte prost făcute, din cauza studiului preliminar, pentru că au avut la bază nişte studii de fezabilitate greşite. Problemele de la autostrada Orăş tie-Sibiu tot de la preliminar se trag, iar cei care au făcut studiul şi chiar au ţinut cont de ambiguitatea din actul normativ n-au făcut ce ar fi trebuit să facă. În mod normal, trebuie să se refacă studiul geotehnic în cadrul proiectului, dar de multe ori nu se mai făcea nimic şi se ţinea cont doar de acel studiu preliminar.

Aceste studii preliminare cum au fost bugetate?
Fiecare făcea bugetul cum credea de cuviinţă, cu o valoare estimată, fără să aibă la bază niciun fel de metodă prestabilită.

Cum a fost posibil ca firme cu probleme să câştige licitaţiile pentru cele mai importante lucrări ale CNADNR?

Când criteriul de atribuire este preţul cel mai mic, poate câştiga licitaţia orice firmă care participă cu o ofertă bună, în detrimentul uneia care se bazează pe calcule exacte. De 30 de ani încercăm să fim cât se poate de corecţi, am făcut studiile reale şi din cauza aceasta pierdem foarte multe licitaţii, deşi niciodată nu a venit un beneficiar care să spună că am greşit ceva. În România nu ai şanse de câştig pe criteriul preţului celui mai mic. Eu ştiu ce trebuie să fac într-un studiu geotehnic preliminar, pun tot ce este necesar, dar unul care nu ştie ce are de făcut poate câştiga licitaţia cu 10-15% din preţul real.

În continuare ne putem aştepta la aceleaşi probleme?
Încă este în vigoare aceeaşi lege a achiziţiilor. Se doreşte modificarea, este în dezbatere de mult timp, dar e posibil să iasă chiar o lege mai proastă decât cea de până acum, pentru că sunt câteva criterii. Se încearcă să se schimbe criteriul preţului celui mai mic, ceea ce este foarte corect, dar se introduc nişte criterii tehnico-economice care cu greu pot fi cuantificate şi transformate în puncte.

Care sunt aceste criterii?
Se cer garanţii, soluţii aplicate, anumite utilaje pe care fiecare firmă trebuie să le aibă în dotare. Dacă până acum au fost multe contestaţii care au blocat lucrările, s-ar putea să fie şi mai multe de-acum înainte, pentru că nimeni nu ştie cum să stabilească dacă o tehnologie este mai bună decât alta. Poate fi mai nouă sau mai scumpă, dar nu poţi spune dacă e mai bună.

Este o lipsă acută de experți

Ce alte probleme mai sunt în legătură cu licitaţiile?
Cel mai important lucru la o licitaţie este caietul de sarcini, pentru că acolo trebuie să se scrie foarte clar tot ce trebuie să facă viitorul executant. Pe baza acestora trebuie să se definitiveze valoarea finală a lucrării scoase la licitaţie. Dar caietele trebuie să fie făcute de nişte specialişti. Problema este că nu îi avem.

Cine face caietele de sarcini la CNADNR?
Sunt câţiva specialişti la companie, dar de multe ori sunt depăşiţi de problemele de detaliu. O expertiză care trebuie să se facă pe tot tronsonul de 22 de kilometri realizat de Impregilo ridică probleme în legătură cu a stabili cine va face caietul de sarcini şi cine va cere punct cu punct ce trebuie să facă un expert. Atunci am propus să se aducă un expert care să decidă, dar este foarte complicat pentru că CNADNR nu are bani suplimentari să plătească acest expert. Nu există pârghiile necesare. Dacă este încredinţare directă, iar este o problemă care ar putea fi interpretată. Şi atunci nimeni nu vrea să mai lucreze, nimeni nu vrea să se mai angajeze în aşa ceva, pentru că, dacă sunt scrise prea multe lucruri, se poate spune că a fost cu dedicaţie caietul de sarcini, dacă se scrie prea puţin, se poate comenta că cel care a făcut documentul nu este specialist şi nu a ştiut ce să ceară. Toate acestea se interpretează.

Nimeni nu vrea să mai semneze, nimeni nu mai vrea să-şi asume responsabilitatea, pe de altă parte, foarte mulţi dintre cei care sunt implicaţi în diferite etape ale realizării lucrărilor sunt efectiv incompetenţi sau nu au competenţe în domeniul respectiv, ci în alte domenii.

Din punct de vedere legislativ, un studiu geotehnic trebuie să fie verificat de un specialist atestat. Niciodată nu a existat vreun verificator care să fi fost sancţionat sau măcar luat la întrebări în legătură cu aceste proiecte pe care a pus ştampila.
Niciodată nu a plătit nimeni.
 
Citeşte mai multe despre:   nicolae botu ,   interviu,   cartita jurnalul national,   autostrazi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €
Galerie Foto În anul pandemiei generate de coronavirus, când Guvernul a decis să aplice doar o majorare de 14% a pensiilor, în loc de 40%, cât prevede legea, alagerile scot din vistieria statului peste 37 de milioane de euro. Se...

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj
Galerie Foto Operațiunea de preluare forțată a patrimoniului imobiliar al Stațiunii Băi Boghiș de către familia Veronica Stanca, fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea, prin intermendiul unor împrumuturi rostogolite și...

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice (GIP) atrage atenția că fosta judecătoare Camelia Bogdan a primit vizită în Statele Unite ale Americii, în ciuda faptului că, în urmă cu doi ani, a colaborat cu un portal din...

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante
Oamenii sunt tot mai preocupaţi de ritmul inimii lor, îşi iau pulsul singuri şi comentează amatoristic numărul de bătăi, se tot alarmează de extrasistole și se miră când unii cardiaci sunt lăsaţi în...

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator
Galerie Foto Candidatul susținut de PNL și de USR-PLUS la Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a primit, pe persoană fizică, donații totale de peste o jumătate de milion de lei și 1.000 de euro, în perioada 2016-2019. În...

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune
Galerie Foto Când unui om, la un control medical de rutină, i se descoperă ficatul gras, nu prea ia în serios acest diagnostic. Spune: „Cei mai mulţi au ficat gras, e cea mai uşoară boală de ficat”. Dar nu prea este...

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor
Galerie Foto Fostul prim-adjunct al Serviciului Român de Informații, generalul Florian Coldea, a dat explicații, timp de o oră, în fața procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), în...

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI
Galerie Foto Marian Gherman, procurorul din cadrul Direcției Naționale Anticorupție care l-a trimis în judecată, în urmă cu trei ani, pe soțul Giorgianei Hosu, actuala șefă a DIICOT, a solicitat Secției de Procurori de la ...

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane
Galerie Foto Campania electorală pentru alegerile locale, deși nu pare să reprezinte deloc o provocare deosebită pentru actualul edil al municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în intenția sa de a câștiga un nou mandat, scoate,...

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”
Galerie Foto Dinu Săraru, unul dintre cei mai reprezentativi scriitori români în viață - dacă nu chiar cel mai mare - e ultimul țăran din Slătioara natală. Într-un interviu-eveniment acordat ziarului Jurnalul, autorul...

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei
Galerie Foto Compania Națională de Investiții, entitatea care derulează proiecte pentru Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, pare să fi reluat, în perioada guvernării PNL, în plină pandemie generată de noul...

Vertijurile, provocate de starea labirintului din urechea medie

Vertijurile, provocate de starea labirintului din urechea medie
Unii oameni sunt disperaţi de ameţelile bruşte ce îi agasează, totul se învârteşte în jurul lor sau ei se învârtesc precum un titirez. Medicina le numeşte şi vertijuri, iar cel grav este vertijul...

Greu cu Fondurile Europene: șefă acuzată de incompatibilitate, consiliată de coafeză. Cine sunt femeile care vor gestiona miliardele de euro de la UE

Greu cu Fondurile Europene: șefă acuzată de incompatibilitate, consiliată de coafeză. Cine sunt femeile care vor gestiona miliardele de euro de la UE
Galerie Foto Ministrul Fondurilor Europene, Ioan Marcel Boloș, este acuzat din interior că, încă de la preluarea portofoliului, a renunțat la mai mulți specialiști ai instituției, aducând în loc personaje controversate,...

SPP cumpără de la Ioan Rus mașini și autoutilitare pentru misiuni operative

SPP cumpără de la Ioan Rus mașini și autoutilitare pentru misiuni operative
Compania controlată de fostul ministru de Interne, din timpul Guvernelor Năstase și Ponta, Ioan Rus a încheiat, recent, cu Serviciul de Protecție și Pază un accord-cadru prin care va livra instituției care se...

Averea Cameliei Bogdan, cercetată de SIIJ

Averea Cameliei Bogdan, cercetată de SIIJ
Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) efectuează verificări cu privire la depozitul de 200.000 de euro apărut fără nicio justificare în declarațiile de avere ale fostei judecătoare...
Serviciul de email marketing furnizat de