INTERVIU
Adrian Nastase acuza actuala Putere ca este incapabila de orice forma de colaborare politica. Intr-un interviu acordat Jurnalului National, el spune ca PSD pregateste serios alegerile primarului general al Capitalei.
Duelul dintre Adrian Nastase si Traian Basescu nu are pauze. Precum doua sabii care nu pot intra in aceeasi teaca, mesajele, aluziile, acuzele directe intre cei doi politicieni care domina scena politica romaneasca arata ca lupta pentru Cotroceni a fost doar o etapa a unui razboi indelungat.
DAN CONSTANTIN
CULT. Adrian Nastase a citit cartile pe care le-a adus in biblioteca din biroul lui de presedinte al Camerei
|
Jurnalul National: Campania electorala pare ca nu se mai termina. In mod curios, nu Opozitia face campanie, ci Puterea nou-instalata. Cat credeti ca se va prelungi aceasta stare de agitatie?
Adrian Nastase: Exista o stare ca atunci cand pui televizorul in stand-by si nu stii pe ce apesi si pe ce canal o sa mearga. Este si sentimentul pe care l-am avut zilele trecute. Am fost in Germania la o intalnire la care au fost prezenti peste 200 de oameni de afaceri si oameni politici, responsabili din servicii de informatii din Germania si din alte tari europene. Ei spuneau acelasi lucru: "Asteptam sa vedem in ce directie va merge Romania". Aceasta stare de agitatie, in mod evident, este contraproductiva, pentru ca, asa cum spun vanatorii, sperie vanatul. Oamenii importanti, firmele importante care vor sa vina doresc ca lucrurile sa fie asezate, doresc stabilitate politica, stabilitate economica, pace sociala. Sper ca si Puterea, si Opozitia sa inteleaga ca avem un obiectiv comun, care este foarte important, semnarea tratatului de aderare cu Uniunea Europeana, dar si avizul din partea Parlamentului European. Poate este mai complicat decat semnarea de sine a acestui tratat.
Ce locuri poți să vizitezi în Maramureș dacă mergi de Crăciun sau Revelion în 2024. Cele mai frumoase obiective turistice iarna
Intelepciune
Citește pe Antena3.ro
Se vorbeste doar de semnare, care este pana la urma un element, sa-i spunem, festiv si care termina o etapa. Despre ce urmeaza se vorbeste foarte putin insa.
Sunt multe angajamente pe care Romania trebuie sa le indeplineasca. Si nu este vorba de angajamente ale Guvernului anterior pe care l-am condus. Este vorba de masuri pe care Romania trebuie sa le ia pentru a ajunge la un anumit nivel de compatibilitate cu Uniunea Europeana, dupa ce a pornit de la un nivel foarte coborat. De aceea, fiecare zi, fiecare luna sunt deosebit de importante in procesul acesta de a convinge nu doar guvernele tarilor membre, ci mai ales opinia publica din aceste tari. La un moment dat, tratatul de aderare al Romaniei si Bulgariei va trebui sa fie ratificat de fiecare dintre cele 25 de tari membre. Eu sper sa avem intelepciunea de a stabili prioritatile politice. Unii se asteapta ca, in perioada urmatoare, actuala Putere sa se concentreze, mai curand, pe temele trecutului, intr-un fel redescoperind cartea lui Orwell, care e intotdeauna cartea de capatai a oamenilor politici: rescrierea trecutului in functie de noile aliante.
In ceea ce priveste aceasta redescoperire a trecutului, se pune in discutie refacerea conducerilor unor institutii, care au un ciclu normal, cum este radioul public, cum este TVR, cum este Colegiul pentru Studierea Arhivelor Securitatii. Veti accepta asemenea schimbari sub egida Parlamentului?
Actuala Putere, ma refer in primul rand la Traian Basescu, dar si la Guvern, ar dori ca Parlamentul sa fie o structura muta, o structura care sa fie exclusiv un fel de registratura pentru initiativele Guvernului. Vreau sa spun inca o data ca PSD a castigat alegerile parlamentare. Este adevarat, a pierdut dreptul de a forma Guvernul, dar in competitia parlamentara, PSD a avut cu cateva sute de mii de voturi mai mult decat Alianta. A fost, probabil, cea mai mare surpriza pentru multi dintre cei care stiu ca erodarea guvernarii inseamna pierderi deosebite pentru partidul aflat la putere. De asemenea, a fost o mare surpriza pentru multi faptul ca, in competitia directa cu ceilalti 11 candidati, eu am obtinut rezultatul cel mai bun, peste 40% din voturile exprimate, cu peste 7% mai mult decat Traian Basescu.
Prefect la Covasna
Ati amintit de acea diferenta de 7 procente pe care le-ati avut ca avantaj dupa primul tur si ati pierdut in final cursa pentru Cotroceni. Credeti ca a fost o eroare de strategie ruperea oricarei legaturi cu electorii Partidului Romania Mare, pentru ca ei au fost cei care au inclinat balanta?
Probabil. Dar au fost mult mai multe cauze. La Biroul Executiv Central, la sfarsitul lunii, am sa prezint un raport mai complex, in care voi prezenta aceste lucruri. Eu am considerat ca rezultatele Romaniei in perioada 2000-2004 se datoreaza, inclusiv, sprijinului UDMR si am considerat ca putem sa continuam, in interesul Romaniei, sa realizam ceea ce am facut in perioada aceea de guvernare. Aici insa au intervenit mai multi factori. Pe de o parte, UDMR, care a obtinut cu putin peste pragul electoral, dorea si doreste cu orice pret sa nu existe un risc de instabilitate politica si de alegeri anticipate si fiindca ii este teama ca nu ar mai intra din nou in Parlament. De aici si santajul care a fost facut de catre Traian Basescu si care a avut rezultatul pe care-l stim. Electoratul PRM realizeaza paradoxul de a fi sustinut un candidat la Presedintie, care i-a adus un pachet consistent UDMR, si in Guvern, si in Administratia locala. Nu stiu exact care sunt sentimentele lor acum. Am spus foarte clar ca nu voi accepta sa fie numit un prefect UDMR in Covasna. Sigur ca in Covasna rezultatele mele au fost mai putin bune, din acest motiv. Am afirmat de fiecare data ce am crezut, si in legatura cu Legea statutului maghiarilor din strainatate, si cu dubla cetatenie, spunand ca este inadmisibila. Am fost intotdeauna adeptul unei abordari echilibrate, unei abordari de toleranta, dar si de fermitate atunci cand a fost cazul. De aceea, daca revenim la caz, desigur, intre timp am facut si eu multe analize, am discutat cu unii dintre colegi, multi au crezut ca au sacii deja in caruta dupa primul tur de scrutin, dupa alegerile parlamentare. Multi dintre ei au fost mai putin dinamici in pregatirea celui de-al doilea tur de scrutin. Au fost, sigur, foarte multe cauze care au dus la aceasta diferenta. Dar, pana la urma, a fost destul de mica, in jur de un procent, 240.000 de voturi diferenta.
Nervozitatea "Musca"
UNITATE. Liderul PSD spune c` modernizarea partidului nu va determina [i o m`run]ire a acestuia
|
Acest meci Nastase-Basescu continua. Presedintele Basescu si apoi voci din Alianta au cerut schimbarea presedintilor celor doua Camere. Se anunta o lupta politica dura. Va duce la un impas, la o criza politica?
Pentru mine si pentru foarte multi romani, si pentru multi straini, probabil, apare aberanta aceasta incapacitate a actualei Puteri de coabitare politica. Alianta a obtinut 30% din voturi, adica 3,5 milioane de alegatori. Practic, cu 3,5 milioane de alegatori, ei vor sa guverneze in relatia cu 22 de milioane de oameni. Traian Basescu a fost ales cu 5 milioane si ceva de voturi si, in opinia mea, si Alianta - inca nu vorbesc aici de UDMR si de PUR, care au cu totul alte justificari de vot - cu acest numar de vot reprezinta o minoritate, vor sa aiba monopolul tuturor institutiilor statului. Este o tentatie de dictatura, care va trebui reprimata in sistemul nostru democratic si pentru respectarea criteriilor politice ale integrarii europene. In plus, nu se respecta unele dintre cutumele parlamentare. Una este aceea ca rezultatul votului initial si al acordului privind algoritmul parlamentar se respecta de la un capat la altul al legislaturii. In plus, votul in sine, pentru presedinti, a fost dat in conditiile de majoritate parlamentara care exista inainte de exercitarea santajelor, presiunilor care s-au facut dupa aceea pentru modificarea unei majoritati. Si in ceea ce priveste desfasurarea votului, in mod categoric el s-a desfasurat absolut corect, iar cei care vorbesc acum de lipsa de validitate a votului trebuie sa tina seama de faptul ca votul anterior care a fost dat in Camera Deputatilor a aratat, poate, votul in legatura cu modul in care urma sa se desfasoare procedura, a aratat foarte clar raporturile de forte. Deci era foarte clar ca, in acel moment, votul final va fi in defavoarea doamnei Mona Musca. Sigur ca de aici au inceput telefoanele intre palate si tensiunile care au fost imense la acel moment. Probabil ca au fost si unele discutii mai putin principiale cu unii dintre membrii unor grupuri politice. Si de asta se astepta un vot in deplina obscuritate care sa permita, probabil, ca investitiile care fusesera facute, poate, asa cum spunea domnul Bolcas intr-o interventie de-a lui, sa produca rezultate. Mai este un anumit aspect pe care as vrea sa-l subliniez: in ziua respectiva s-a pus problema depunerii juramantului de catre presedintele Romaniei. Depunerea juramantului, in mod normal, conform regulamentului celor doua Camere, nu putea sa aiba loc decat a doua zi dupa ce se alegeau birourile permanente pentru cele doua Camere, nu numai presedintii Camerelor. Curtea Constitutionala, de altfel, nu a acceptat sa prezinte raportul in cadrul sesiunii comune, decat in momentul in care cei doi presedinti ai Camerelor, domnul Vacaroiu si cu mine am trimis o scrisoare prin care am anuntat convocarea sedintei comune. Cei care pun acum in discutie validitatea votului respectiv nu-si dau seama ca pun in realitate in discutie validitatea depunerii juramantului de catre presedintele Romaniei. Daca nu au fost respectate procedurile, atunci inseamna ca tot ceea ce a urmat dupa aceea in relatia cu presedintele Romaniei ar duce la invalidare.
Penalizare
In fond, nu atat acest mecanism se pune acum in discutie, ci se incearca un aranjament in Camera Deputatilor, avand tinta inlocuirea presedintelui Camerei.
Problema nu este de ordin politic sau democratic, eu consider ca ceea ce se incearca acum si aici este rodul muncii, in primul rand al presedintelui Romaniei, care nu ar fi trebuit sa se implice in aceasta chestiune. El a incitat la schimbarea presedintilor Parlamentului, se incearca in mod evident eliminarea oricarei redute a Opozitiei in sistemul de drept, ceea ce eu cred ca va fi penalizat, va fi sanctionat din punct de vedere al opiniei publice si din punct de vedere international. Dar am sa reiau ideea in ceea ce priveste presedintii Camerelor, acestia nu pot fi schimbati pentru ratiuni politice, cum de fapt se doreste. Ei pot fi doar revocati. Aceasta este doar o masura prevazuta de Constitutie ca sanctiune in cazul in care ar fi ratiuni care sa duca la inlocuirea lor, repet, pe baza unor fapte de ordin penal. La fel cum pentru aceleasi ratiuni presedintele Romaniei poate sa fie suspendat. Este o procedura similara si care s-ar datora unor sanctiuni, in urma unor fapte comise. Dar inainte ca astfel de fapte sa fie dovedite, lansarea ideii schimbarii politice arata ca, in realitate, orice motiv care va fi adus in discutie nu porneste de la un aspect obiectiv care sa determine, motivat, provocarea acestei proceduri de revocare si reprezinta cu adevarat o masura politica. Or, acest lucru, in opinia mea, va crea si in plan intern, si in plan extern o problema foarte serioasa pentru actuala Putere, incapabila de dialog, incapabila de a accepta coabitarea politica in conditiile in care, repet, PSD a obtinut mai multe voturi decat liberalii si PD, in conditiile in care presedintele Camerei Deputatilor, spre exemplu, ii reprezinta pe cei aproape cinci milioane de votanti ai sai, dar si pe cei zece milioane de votanti care au votat Parlamentul Romaniei si care nu are nevoie de investitura lui Traian Basescu. Presedintele Romaniei este sub controlul Parlamentului, nu Parlamentul sub controlul presedintelui Romaniei.
Lucrurile concrete vin foarte repede. Se anunta un test electoral, batalia pentru alegerea unui nou primar general. Capitala este o zona in care PSD nu a castigat niciodata si va gaseste intr-un moment de schimbari in partid, actiunile in pregatire pentru ceea ce s-ar numi noul PSD. Cum veti trata acest test electoral?
Din acest punct de vedere, alegerile din Bucuresti fac parte din aceasta strategie mai larga pe care noi va trebui s-o decidem in zilele urmatoare. Ne pregatim ca la sfarsitul lunii sa alegem o noua Delegatie Permanenta care va pregati congresul partidului in luna martie. In aceasta dinamica a partidului se inscrie si aceasta operatiune de alegeri la Bucuresti. Dorim ca in lunile urmatoare sa vedem care sunt punctele de vedere, optiunile organizatiilor, ca sa vedem cum ne pronuntam, dar sunt constient ca va depinde foarte mult alegerea primarului de Bucuresti de cateva elemente de baza. Pe de-o parte, un anumit tip de nemultumire in legatura cu faptul ca se organizeaza noi alegeri la doar cateva luni la nivelul Primariei, in al doilea rand, faptul ca, din cauza acestor alegeri si schimbari dintr-o parte in alta, la nivelul Primariei nu
s-a facut aproape nimic pentru ca Traian Basescu ducea campanie prin tara. In al treilea rand, va conta foarte mult impresia despre performanta actualului Guvern. In al patrulea rand, sa vedem daca va exista un un val de modificari de schimbare, o reactie fata de voturile anterioare. Poate ca este prea devreme. In mod evident, Traian Basescu - pentru ca vorbim tot mai mult de Guvernul Traian Basescu, sunt putini cei care vorbesc de Guvernul Tariceanu - a dorit ca aceste alegeri sa aiba loc cat mai devreme, astfel incat eventuala erodare a Guvernului sa nu afecteze rezultatele alegerilor de la Bucuresti. Va fi un vot politic, in mod evident, in Bucuresti. Sigur, va fi un test, suntem constienti de acest lucru si ne pregatim foarte serios pentru acest test.
In ceea ce priveste discutata fuziune PNL-PD, pentru dumneavoastra, sigur, este problema altui partid, dar este vorba de un partid social-democrat afiliat la Internationala Socialista. Credeti ca aceasta presupusa plecare a PD spre centru-dreapta va elibera complet terenul pentru PSD si va fi o oportunitate de a atrage personalitatile dornice de a ramane in zona social-democrata.
Aici, cati oameni politici veti intreba, tot atatea raspunsuri probabil ca o sa primiti. Daca incerc sa ma gandesc la strategia lui Traian Basescu, pentru ca el este cel care a lansat-o, dupa parerea mea, el a incercat mai curand sa creeze o situatie de tensiune in zona dreptei, pe termen mediu. A lansat aceasta formula mai mult ca o capcana pentru analisti si pentru oamenii politici din partidele respective. Ca sa va raspund mai direct, eu nu cred intr-o asemenea formula, asta este varianta de canibalizare a PD-ului pe care a lansat-o Valeriu Stoica; si din punct de vedere al PD-ului, toata povestea asta nu are nici un sens. Ceea ce insa este clar in acest moment, PD, prin alianta pe care o are, prin masurile de participare la un guvern liberal, de dreapta, asa cum a spus Tariceanu in Parlament, nu mai este o forta credibila in zona Internationalei Socialiste, a Partidului Socialistilor Europeni.
Politizare ONG
Ati avut in timpul guvernarii, si mai ales in perioada campaniei electorale, in organizatiile civice, un adversar mai activ decat partidele politice. Incercati o reconstructie a relatiei cu aceste organizatii?
Nu cred ca societatea civila a fost fixata pentru totdeauna si identitatea de astazi din 10-15 institutii, organizatii, va fi inghetata in aceste variante. Cu atat mai mult, cu cat aceste organizatii s-a vazut foarte clar ca au reprezentat pentru actuala Alianta ceea ce a fost Alianta Civica pentru fosta Conventie Democrata. Deci practic un aliat, nu a fost o structura independenta, neguvernamentala, nepolitica, ea a fost profund politica, a actionat profund politic, si aceste lucruri
s-au vazut foarte clar la momentul formarii Guvernului si la momentul in care s-au stabilit consilierii prezidentiali. La acest moment s-a vazut care au fost simpatiile si care au fost optiunile unora dintre liderii asa-zisei Societati Civile. Eu cred ca viata publica din Romania sufera tocmai din cauza faptului ca nu s-a reusit sau pentru ca s-a politizat mult prea mult zona asa-zisei Societati Civile. Pana acum s-a discutat mai mult, si termenii au fost mai mult de organizatiile "noastre" si organizatiile "voastre" nonguvernamentale.
In ceea ce priveste alegerile anticipate, ele sunt o solutie de a reveni mai repede la putere. Acum ele sunt invocate ca o sperietoare. Cand credeti, dupa analiza evolutiei politice din Romania, ca ele pot fi o realitate?
Eu cred ca oamenii sunt foarte obositi de politica. Cred ca au nevoie de putina liniste, de aceea cine va genera alegeri anticipate va plati. Eu nu cred ca noi avem o problema sa participam la alegerile anticipate, sunt altii care se sperie de alegeri anticipate. Noi avem nucleul nostru dur, si probabil plus minus cateva procente, probabil ca rezultatele ar fi tot acestea. Dar problema este ca am bloca din nou tara pentru o jumatate de an. Dar asta ar fi o solutie poate pentru Traian Basescu ca sa aiba un Guvern asa cum si-l doreste el. Dar pentru tara, dupa parerea mea intr-o perioada in care Guvernul trebuie sa arate ca este capabil sa-si duca la indeplinire angajamentele, ar fi o catastrofa. Eu cred ca, pentru noi, cu cat va fi mai mult la putere actuala coalitie, cu atat vom avea un rezultat mai bun la viitoarele alegeri.
Doriti deci o amanare a "anticipatelor".
V-am spus de ce. Insa eu consider, pe de alta parte, ca de pe acum trebuie sa ne gandim la o modificare a sistemului electoral, si eu am sa revin la o alta idee pe care la un moment dat am lansat-o si nu a fost luata in calcul. Intr-o tara cu 4-5 partide, practic controlul asupra guvernarii pana la urma il dau partidele mici. De aceea, eu cred ca un sistem electoral cu prima ar fi o solutie pentru sistemul politic de la noi, in sensul ca partidul care are cel mai bun rezultat in alegeri primeste o prima electorala, care il ajuta dupa aceea sa-si formeze Guvernul. Eu nu cred in formulele acestea de majoritati fragile.
Prima vizita
Dumneavoastra ati declarat public si s-a si vazut, s-a perceput ca atare, prietenia cu Tony Blair, Gerhard Schroder, Silvio Berlusconi. Acum adversarii dumneavoastra politici sunt primiti, invitati de ei. Ce sentiment va creeaza aceasta intoarcere a filei?
Guvernele functioneaza fara sentimente. Oamenii politici au si sentimente. Sigur ca dincolo de ceea ce este nivelul de baza, apar si elementele suplimentare, exact ca o masina, poti sa ai o masina standard, poti sa ai si o multime de alte optiuni suplimentare, care asigura o alta functionare a masinii. De aceea, relatiile acestea pot sa fie la un nivel standard, firesc, sau pot sa conteze, pentru ca la un moment dat, cand apare un anumit blocaj, poti sa dai un telefon si sa spui: Romania are nevoie de sprijin aici. Deocamdata, iata, a trecut o luna, nu am vazut decat o vizita a lui Calin Popescu Tariceanu la Budapesta, sigur, este de discutat daca nu era mai bine asa cum am facut eu, ca prima vizita sa fie la Bruxelles, spre exemplu. Depinde ce prioritati are actualul Guvern, si analistii trag in mod evident concluziile lor. Imi aduc aminte ca si Victor Ciorbea a facut in calitate de prim-ministru prima vizita tot la Budapesta.
Aveti doi baieti. I-ati orienta catre politica?
Chiar daca as incerca eu, nu as reusi. Au trecut, desi sunt inca foarte mici, prin foarte multe dezamagiri vazand viata noastra politica.