Datele publicate chiar de ministerul condus de Elena Udrea ne demonstrează că achiziţiile publice au fost doar simulate de instituţie. Câştigătorii şi oferta lor se cunoşteau de minister chiar din momentul demarării procedurilor de achiziţii.
Ministrul Elena Udrea a trimis comisia parlamentară de anchetă să-şi ia documentele solicitate direct de pe site, clamând transparenţa instituţiei pe care o conduce. Nu trebuie să fii specialist pentru a observa că atât cererile de ofertă, cât şi licitaţiile, respectiv atribuirile sunt făcute "din scurt", procedurile durând aproximativ o săptămână.
CAIETE DE SARCINI SERVITE
Dar transparenţa decizională este dublată, după cum se vede din documente, şi de o transparenţă a dorinţelor doamnei ministru, precum şi a capabilităţii de ofertă a celor care au câştigat licitaţiile.
Evenimentul "Lumină la malul mării", organizat de Ministerul Turismului în staţiunile Mamaia şi Mangalia de Paşte şi 1 mai, pare a întruni toate datele pentru o licitaţie cu dedicaţie. Beneficiarul contractului de 311.000 de euro a fost firma Media Pro Pictures. Firmele care au depus oferte alături de Media Pro Pictures sunt Stage Expert şi 360 Revolution.
Stage Expert este un colaborator apropiat al Media Pro Pictures şi s-a prezentat la licitaţie fără a prezenta o ofertă completă, lipsind defalcarea cheltuielilor cu cazarea şi transportul artiştilor. 360 Revolution a contestat caietul de sarcini la 1 aprilie, cu două zile înainte de anunţarea firmei câştigătoare. Apoi în aceeaşi zi, contestaţia depusă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, a fost retrasă, reprezentanţii firmei afirmând că nu aveau motiv de contestaţie.
Acestea sunt doar câteva aspecte care ridică semne de întrebare. Încă de la întocmirea caietului de sarcini pentru "Lumină la malul mării", o serie de cerinţe indică foarte clar cine va fi câştigătorul: Media Pro Pictures.
Spre exemplu, caietul de sarcini prevede, printre alte cereri, "Orchestră de muzică populară, 19 aprilie, Mamaia. Condiţii: Va cuprinde 15 violonişti, 7 suflători, din care 2 trompetişti, 2 interpreţi clarinet, 2 naişti, un saxofonist, un grup de acompaniament format din acordeon, ţambal, contrabas, clape, tobă, chitară, solişti vocalişti (minimum 4), prim dirijor".
Ca un făcut, aceasta este exact componenţa Orchestrei naţionale Lăutarii din Chişinău: 15 violonişti, respectiv Corneliu Botgros, Vitalie Dorin, Ion Mangăr, Viorel Scutaru, Victor Mandalac, Simenică Feraru, Dan Bobeicu, Adrian Nistreanu, Slavic Ştefăneţ, Dorel Druţac, Tudor Zotov, Svetlana Turtă, Sergiu Guţanu, Vlad Tocan, Corneliu Panainte; 7 suflători, din care 2 trompetişti, respectiv Simion Târşu (trompetă), Sergiu Cojocaru (trompetă), Igor Tofan (clarinet), Radu Daud (clarinet), Boris Rudenco (nai), Andrei Donţu (nai), Dorin Buldumea (saxofon); grupul de acompaniament cuprinde exact instrumentele menţionate în cererea Ministerului Turismului, adică Oleg Antoci (acordeon), Corneliu Moraru (ţambal), Andrei Ciuhrii (contrabas), Andrei Prohnitchi (braci), Igor Buzurniuc (chitară), Sergiu Cuzuioc (clape, tobă), iar soliştii vocalişti, minimum patru, puteau fi aleşi dintre cei cinci care cântă cu Lăutarii: Adriana Ochişanu, Lidia Bejenaru, Nicolae Cibotaru, Nicolae Glib şi Ion Paladi. Până şi formularea "prim dirijor" respectă titulatura lui Nicolae Botgros, cel care conduce Lăutarii din Chişinău.
BIZARA COINCIDENŢĂ
Nu avem nici o îndoială că în cazul Goran Bregovic şi Wedding and Funeral Orchestra cererile au fost croite chiar pe oferta câştigătorului, Eurofilm Art SRL. Dacă în solicitarea de ofertă "Lumină de la malul mării" Ministerul Turismului anunţa că aşteaptă ofertele până la data de 01.04.2009, ora 16:00, de ce a contactat MT la 30 martie atât Dakino Production SRL (deţinătoarea exclusivităţii permanente de reprezentare a lui Goran Bregovic în România) - prin adresa 172/30.03.2009, cât şi Eurofilm Art (deţinătoarea temporară a aceloraşi drepturi), conform celor declarate în faţa Comisiei Udrea de Andrei Boncea, administratorul societăţii câştigătoare, pentru a întreba tocmai de tariful lui Bregovic? Depunerea de oferte urma să se încheie abia peste două zile!
Elena Udrea însăşi lămurise "misterul" grabei în emisiunea lui Robert Turcescu, "Sută la sută", de la data de 3 august a.c.: "Opţiunea de a avea un concert cu Goran Bregovic în noaptea de Paşte, având în vedere şi genul de muzică pe care îl cântă, a aparţinut ministerului. Noi am vrut să îl aducem pe Goran Bregovic. Norocul nostru a fost că am putut să îl aducem în noapte de Paşte, că a cântat pe preţul ăsta, pe care n-ar fi cântat pentru altcineva". Ca să fim mai clari: doamna Udrea l-a vrut pe Bregovic de la bun început şi, cum singura firmă care i l-a putut livra era Eurofilm Art SRL, a croit împreună cu Media Pro Pictures (sub umbrela căreia se află şi Eurofilm Art) întreg pachetul de servicii artistice şi tehnice pe care le putea oferi Media Pro Pictures (MPP) pentru evenimentul "Lumină de la malul mării". Aşa se explică atât precizia cerinţelor ministerului, cât şi "coincidenţa bizară", după cum o caracterizează chiar Andrei Boncea, că tocmai Media Pro Pictures era singura firmă care putea să-l "vândă" pe Bregovic. Astfel, MPP a câştigat "pe linie".
UN MIC MARE FALS
O explicaţie la fel de "transparentă" nu am găsit în felul în care se numerotează contractele de servicii pe care le încheie Ministerul Turismului cu diverşi prestatori. Din documentele făcute publice de MT pe site-ul propriu, am putut identifica un exemplu elocvent: contractul de servicii "Lumină de la malul mării" este încheiat la data de 7 aprilie 2009 şi este înregistrat cu numărul 1614. O lună mai târziu, mai precis la 8 mai 2009, MT încheie un contract de servicii cu Realitatea Media SA, care poartă numărul de înregistrare 710.
Ordinea firească ar fi fost ca pe contractul din aprilie să figureze un număr de înregistrare mai mic decât cel din luna mai. Cum în perioada 1-2 aprilie MT a semnat contracte ce poartă numerele 207, 222, 237, după cum reiese din documentele publicate pe site, de altfel, nu pricepem cum s-a ajuns ca doar cinci zile mai târziu să fie semnat contract de servicii cu nr. 1614, pentru ca în următoarea lună să se revină la o cifră mai mică (710/08.05.2009).
Fără a fi tendenţioşi, apreciem această ordine haotică ca indiciu al unor posibile falsuri. De asemenea, se observă cu ochiul liber că şi contractul de servicii 237/02.04.2009 prezintă o modificare a numărului de înregistrare: peste numărul 234, scris cu aceeaşi cerneală ca şi toate datele olografe din contract, ulterior s-a scris cu un pix de culoare albastră numărul 237. Modificarea nu poartă caracteristicile unei intervenţii oficiale, respectiv ştampila instituţiei, semnătura, data şi menţiunea "modificat".
DECAUX, DECAUX, DA' S-O ŞTIM ŞI NOI
La începutul lunii iunie, doamna Udrea s-a deplasat la Paris împreună cu Ilie Năstase pentru o reprezentaţie prilejuită de turneul de tenis Rolland Garos, prilej de promovare a campaniei "Land of choice". Cu acest prilej, la Paris au fost afişate nişte bannere dedicate campaniei MT. Execuţia contractului, conform termenilor din acesta, a fost făcută de firma JC Decaux începând de la 26 mai 2009, ca urmare a unui contract semnat la 29 mai 2009 (!!!), adică trei zile mai târziu.
Ciudat, documentele nedatate care reprezintă caietul de sarcini, respectiv cererea de ofertă pentru organizarea evenimentului la care a participat tenismanul Ilie Năstase sunt create, după cum reiese chiar din proprietăţile documentului, la data de 27 mai 2009. Adică, documentele ar fi fost create a doua zi după ce Decaux ar fi început executarea contractului la Paris.
Un detaliu neinteresant, am spune. Interesant este însă că Decaux este azi partenerul gratuit al MT în promovarea unei alte campanii marca Elena Udrea, "Turist în România". Întoarsă de la Paris, Elena Udrea a făcut un apel la agenţiile de publicitate să pună la dispoziţia ministerului gratuit panouri pentru promovarea campaniei "Turist în România", aceasta promiţând că banii astfel economisiţi îi va direcţiona către proiectele de investiţie în infrastructură turistică. Elena Udrea uitase să spună că deja cheltuise banii prevăzuţi pentru activităţi de promovare şi din purcoiul de bani pus deoparte pentru cheltuieli cu infrastructura - 75% din bugetul instituţiei - a alocat în fapt doar ceva mărunţiş pentru telegondola colegei de suferinţă de la Petroşani, Monica Iacob-Ridzi.
Nici ministerul, nici firmele nu au anunţat ce s-a întâmplat mai departe cu strălucita iniţiativă a "blondei de la Cotroceni". Vă spunem noi. Societăţile Affichage şi News Outdoor România au întins o mână Elenei Udrea. Prima este o societate controlată de JC Decaux, iar cea de-a doua este în proces de preluare de acelaşi JC Decaux.
Dar cine este Decaux? Este liderul european pe spaţii de reclamă outdoor şi mobilier stradal. În România, Decaux a preluat prin Affichage Holding, firma Top Media, o societate din sfera de interese a lui Dumitru Bucşaru, un om de afaceri care s-a bucurat de intervenţia directă a preşedintelui Traian Băsescu, care a solicitat în scris ministrului Transporturilor să-şi plătească facturile către patronul Unirii Urziceni. De altfel, Affichage este beneficiara (prin preluare) a 300 de locaţii de panouri publicitare atribuite spre folosinţă de Traian Băsescu din vremea când era primar către firma Top Media SRL. Şi pentru că veni vorba despre preşedintele României: nu vi se pare că solicitarea Elenei Udrea de voluntariat din partea unor societăţi comerciale care trebuie să răspundă mai întâi în faţa acţionarilor seamănă cu celebra intervenţie a lui Băsescu care a solicitat firmelor de salubritate să facă curăţenie în zona Glina în august 2007? Nu uitaţi, firmele care s-au grăbit să-i îndeplinească dorinţa preşedintelui au fost apoi omenite cu contracte serioase de primarul Adriean Videanu.
Citește pe Antena3.ro