Astăzi, “mărţişoarele” Swarovski – de la clasicele broşe până la bijuteriile somptuoase, “grele” la propriu şi la figurat, precum toate celelalte expresii ale cristalurilor în diferite obiecte – le putem regăsi pe întregul mapamond.
Mărţişorul este deopotrivă prilej de bucurie, ce anunţă sosirea primăverii, dar şi ocazie de dăruit şi primit cadouri. Treptat-treptat, tradiţionalul mărţişor, care consta într-un şnuruleţ alb-roşu împletit, a început să îmbrace diferite forme, fie “talismane norocoase” (potcoavă, trifoi, coşar), fie flori, ornamentate în fel şi chip, extinzându-se la bijuterii din argint, aur şi pietre Swarovski, fie pluşuri sau felicitări. De fapt, în ziua de azi, mărţişorul se poate concretiza în orice. Chiar şi într-o maşină sau într-o casă. Dacă norocul tău pentru astfel de cadouri nu se numeşte “loto-prono”, atunci sună un prieten şi poate-ţi surâde şansa. Mulţi dintre noi au început să perceapă întâia zi a lunii martie ca pe un prilej de a-şi împărtăşi afecţiunea celor dragi printr-un cadou simbolic, dar totodată preţios sau, dimpotrivă, ca pe o goană nebună, obositoare şi obligatorie.
GIUVAIERELE PRIMĂVERII. Iubitoarele de bijuterii şi accesorii sunt întotdeauna fericite când primesc un cadou. Nu contează mărimea sau culoarea, cadou să fie. Cărei femei nu i-ar plăcea să fie răsfăţată cu o frumoasă bijuterie, fie ea un colier, o brăţară, un pandantiv sau alte accesorii.
Poate că moda cristalelor Swarovski există de mult, însă pe la noi abia începe să-şi facă loc mai bine. Cristale Swarovski în dinţi, pe unghii, pe bijuterii, pe haine, pe lenjerie intimă, la telefoanele mobile, la frigidere, la ochelari şi lista poate continua. Aproape că au devenit o marcă indispensabilă, iar în momentul în care cineva prezină un produs ornat cu Swarovski, automat dă şi impresia că acelui produs îi creşte cota. Prin urmare, aceste cristale au devenit atât de populare, încât au ajuns să fie cadorisite şi pe post de mărţişor. Nu e nimic rău în faptul că moda, indiferent din ce domeniu, evoluează, dar poate că importantă este urma pe care-o lasă această evoluţie. Atâta vreme cât nu se aduc prejudicii prea mari tradiţionalismului, iar aici ne referim, desigur, la frumosul obicei al mărţişorului, totul este bine şi la locul lui. Totuşi, dacă pe vremuri mărţişorul era doar un simbol al primăverii, al renaşterii naturii, al revigorării, astăzi s-a pierdut cu totul sensul. Gestul de a oferi un mărţişor are acum alte conotaţii. Simbolul se bate în ring cu nuanţele mercantile. Simplitatea devine opulenţă. Goana după mărţişoare devine obositoare, alegerea cea mai bună este tot mai greu de definit şi realizat, cadoul a devenit tot mai sofisticat, mai scump, mai departe de semnificaţia iniţială. Un reper în ceea ce priveşte mărţişoarele Swarovski este şi faptul că delicatele cristale nu se prea pot găsi de cumpărat la tarabele comercianţilor ambulanţi, care au invadat în această perioadă trotuarele. Eleganţa lor nu se lasă prăfuită de asocierea cu mărfurile kitsch etalate la orice ieşire din metrou sau colţ de stradă. Strălucirea lor vrea să se reflecte pe un obraz mai fin. Bunul-gust nu se cumpără cu mărunţiş.
DIAMANTUL BOEMIEI. Or fi diamantele cele mai bune prietene ale fetelor, dar nici cristalele nu-s de lepădat, mai ales când au în spate o istorie cel puţin la fel de spectaculoasă şi nume la fel de branduite precum ale marilor case de bijutieri. Născute în inima Boemiei, din pasiunea unui inventator, cristalele Swarovski strălucesc astăzi în toate colţurile lumii. Numele formidabilului boemian Daniel Swarovski este probabil unul dintre cele mai pronunţate nume de pe glob la ora actuală. Inventatorul celei mai eficiente maşini de tăiat şi şlefuit cristale şi-a împrumutat numele pentru a desemna cea mai glamour tendinţă în materie de accesorii şi obiecte miniaturale de decor.
Totul a început spre finalul secolului al XVIII-lea, când Swarovski, în urma patentării invenţiei sale de excepţie, îşi deschide pe plaiuri austriece, în Watten, o fabrică de tăiat cristale. Afacerea se extinde treptat, luând naştere şi compania Swarovski Optics, producătoare de lentile pentru binocluri şi telescoape. E lesne de înţeles însă că tot în modă se văd cel mai bine, de-a dreptul incandescent, rezultatele muncii lui Swarovski.