x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Modernizare - Vagoane de lux marca Grivita

Modernizare - Vagoane de lux marca Grivita

de Lucian Florea    |    29 Iun 2006   •   00:00
Modernizare - Vagoane de lux marca Grivita

In 1897, din nevoia de intretinere si reparare a locomotivelor cu abur si a vagoanelor de calatori, luau fiinta Atelierele Grivita. Dupa 109 ani, pe poarta fabricii ies vagoane moderne, cu televizoare LCD, toalete ecologice si alte dotari la standarde europene, capabile din punct de vedere tehnic sa goneasca spre Occident cu pana la 200 km/h.

Curtea de pe Calea Grivitei, unde in 1933 Vasile Roaita suna sirena care vestea greva sindicalistilor comunisti de la CFR, pastreaza din acele vremuri doar cateva locomotive vechi si halele de lucru. Atelierele Grivita sunt astazi o societate privata, la care principalul actionar este o asociatie a angajatilor. Peste 1.000 de oameni muncesc la intretinerea periodica a vagoanelor CFR, dar si pentru a pune in circulatie alternative moderne la garniturile de tren ce formeaza peisajul dezolant in majoritatea garilor romanesti. Concret, aici sunt aduse vagoane care au fost scoase din uz inainte de vreme in Occident, in special din Germania, si sunt reconditionate si echipate cu dotari de ultima generatie. Peste 100 de vagoane de dormit modernizate la Grivita au fost puse in circulatie, iar principalul client al uzinelor, CFR Calatori, are comenzi si pentru alte cateva zeci de unitati.

MOTIVE. Directorul general al Atelierelor Grivita, Claudiu Alexandru, sustine ca productia acestor mijloace de transport este ceruta, in primul rand, de apropiata aderare la Uniunea Europeana. Pe langa standardele de confort, tarile UE au si solicitari tehnice pentru garniturile de tren care le traverseaza. Astfel, la momentul de fata, capacitatea de a rula cu o viteza de 160 km/h este o conditie pentru a patrunde in spatiul comunitar, in vreme ce un plafon apropiat de 200 km/h este perceput ca fiind nivelul optim de confort.

Unul dintre initiatorii acestui program si totodata cel care importa vagoanele este omul de afaceri Cornel Tabacaru. "Noi venim in interesul pasagerilor si vrem sa oferim aceleasi servicii ca si in Europa, inainte ca UE sa ne-o impuna. Daca am vazut ca in trenurile de acolo exista prize pentru laptopuri si televizoare, le-am pus si noi", sustine Tabacaru.

SA TOT CALATORESTI! Asa va arata interiorul unui vagon-restaurant

OFERTA. Programul de modernizare a "flotilei" CFR a fost demarat in urma cu cativa ani, cu vagoanele de dormit. Pentru ca acestea "au prins" la calatori, al doilea pas a fost lansarea unei alternative mai ieftine - cuseta, explica Cornel Tabacaru. O noutate o constituie diferenta de clasa la cuseta: astfel, daca la clasa a II-a sunt cate sase locuri in compartiment, la clasa I sunt doar patru paturi, iar clientii au si doua televizoare unde pot vedea DVD-uri. 25 de astfel de vagoane vor intra in dotarea CFR Calatori. Urmatorul obiectiv a fost vagonul-restaurant. Acesta a fost practic reinventat, conform cu standardele europene si adaptat la nevoile autohtone.

DOTARI. Noua generatie de vagoane care ies pe poarta Atelierelor Grivita este echipata tehnic cu toate accesoriile necesare traficului la viteze mari. Insa calatorul va putea simti si confortul sporit: aer conditionat, toalete care nu polueaza, televizoare cu cristale lichide, prize pentru laptopuri si dus in vagoanele de dormit. La Restaurant, cateva cuptoare cu microunde si frigidere echipeaza bucataria, asa cum ne-a fost prezentata de directorul tehnic Dan Baiasu. Planurile producatorilor nu se opresc aici. Ei promit ca in aceasta vara va fi lansat modelul "amiral" al vagoanelor modernizate la Grivita. Este vorba despre un vagon de dormit, care va avea dus si grup sanitar in fiecare compartiment.

COSTURI DE PATRU ORI MAI MICI

FINISAT. Vagon pregatit pentru a parasi Atelierele Grivita
Durata de viata a unui vagon este circa 40 de ani. In Occident insa, ele sunt scoase din uz cu mult inainte de vreme, dupa 15, zece sau chiar opt ani de folosinta. Astfel, garnituri folosite, dar in stare buna, sunt vandute la preturi rezonabile. Aduse in Romania, ele sunt modernizate si reconditionate, incepand cu tabla si componentele tehnice si terminand cu echipamentele electronice. Daca un vagon nou poate costa pana la doua milioane de euro, unul astfel reconditionat valoreaza maximum 500.000 de euro. Transportatorul nu este nevoit sa majoreze tarifele, astfel ca pasagerii pot avea parte de confort sporit la acelasi pret al biletului. Productia noilor tipuri de vagoane este proiectata si realizata integral in Romania, utilizand mana de lucru autohtona si echipamente si accesorii de provenienta interna.
×
Subiecte în articol: special vagoane grivita