Cea din urma dragoste a poetului Nichita Stanescu i-a dublat opera, ca intensitate si simt artistic.
Ea avea 22 de ani, el implinise 45. S-au cunoscut in 1978, in apartamentul-laborator, cu doua camere, din Piata Amzei, al poetului, sub binecuvantarea unui plop-prieten, "Copacul Gica". Dora era pe atunci studenta la franceza, colega cu Traian T. Cosovei, Florin Iaru, Ion Stratan, viitoarele vedete ale generatiei â80. CIPRIAN CHIRVASIUInca nu debutasera editorial,
publicau doar
prin revistele literare,
dar creasera emulatia care
avea sa-i tina apoi mult
timp impreuna si sa-i protejeze:
se intalneau cu
bucurie, isi citeau reciproc
poemele, faceau planurile
care au devenit mai apoi
paradigma postmodernismului
romanesc. In fata
Dorei, Traian T. Cosovei
pierdea cavalereste la badminton
(ea devenise campioana
universitara!), dar
asta il rodea. Era singurul
din grup care il cunoscuse
pe Nichita si s-a gandit sa
joace asta ca pe un atu.
Si-a invitat deci prietenii la
Nichita acasa.
"Tu vei fi nevasta
mea!"
Poetul uitase ca-si fixase
intalnirea, a aparut in prag
usor fastacit, a vazut ca sunt
cinci musafiri deodata, "Dar
intrati o data!", le-a zis.
Intrega dupa-amiaza si-au
citit poemele. Cand a venit
randul Dorei, Nichita i-a
poruncit: "Hai, citeste si
tu!". "Eu nu scriu", i-a
raspuns. "Atunci de ce ai
venit?", s-a burzulit el. Nu
putea sa conceapa ca cineva
care nu scrie ar putea sa-i
intre-n casa. Le-a spus ca
zilele urmatoare va trebui
sa plece la Cluj pentru un
colocviu poeticesc. S-au ridicat
sa plece, dar poetul i-a
mustrat morocanos: "Adica
m-ati obosit si acum ma
lasati singur? Veti pleca pe
rand, din sfert in sfert de
ora. Ea (Dora - n.n.) va
pleca ultima!". Cand a vrut
sa iasa, a oprit-o, a asezat-o
la loc si i-a dictat, aproape
strigand, un poem. Dora
scria spaimoasa, insa avea
sa afle mai tarziu ca Nichita
se alinta. Dupa un timp a
venit Florin Iaru, s-o recupereze.
Nichita i-a dat
intalnire peste doua dimineti. Din prag, a privit-o
adanc si i-a zis: "Sa stii ca tu
vei fi nevasta mea!".
"Cand ma
gandeam la tine,
mi se rasucea
un cutit in inima"
Desi aflase ca va fi plecat,
peste doua zile i-a sunat
la usa. Nichita i-a deschis, a
poftit-o la masa rotunda,
"masa pentru prieteni", pusese
la indemana o farfurie
cu fursecuri, tacea crancen,
isi aprindea tigara de la
tigara, se plimba agitat prin
camera, trecea in balcon,
venea inapoi. Intre doua
tigari sudate, spunea ca
pentru el: "Mai ia un fursec!
". Dora spunea speriata
cate un "multumesc", tensiunea
devenise insuportabila.
Deodata, el a hotarat
s-o rupa: "Stii ce mi s-a
intamplat? Am ajuns aseara
la Cluj si mi-am adus
aminte ca azi trebuia sa ma
intalnesc cu tine. M-am suit
in tren si m-am intors in
Bucuresti. Cand ma gandeam
zilele astea la tine,
parca mi se rasucea un cutit
in inima". S-au intalnit
vreme de-un an, o lua cu el
pretutindeni. Peste inca doi
ani, s-au casatorit.
O munca fara
odihna
Nu a fost o casnicie tocmai
usoara. Prin casa lui
Nichita se perindau zilnic
zeci de oameni, vechi prieteni,
necunoscuti. Nu respingea
pe nimeni. Mai ales,
avea o grija princiara de
tinerii poeti. Mereu ii spunea
sotiei sale: "De unde sa stiu
ca nu bate la usa Eminescu?
Daca ii spun ca a scris un
text prost - asta i se poate
intampla oricui! - si el
renunta sa mai scrie?!". Beau
cafeaua de dimineata cu
oaspetii de atunci, dereticau
in prezenta celor ai momentului,
scria si citea impreuna
cu cei din jur. Deseori, cate
unii ramaneau peste noapte.
Nichita isi dicta poemele
intrand in transa,
conectandu-se, cum spunea,
"instantaneu, cu toate
punctele din Univers". Ii
dicta Dorei ziua si noaptea,
zile si nopti, in singuratatea
populata a casei sale (cum
spunea Eugen Simion)
munca sa continua in minte
fara odihna. Cand se adunau
mai multe poeme, trebuia sa
i le citesca de cateva ori.
Cand i se pareau bune, se
bucura ca un copil. Din
cateva zeci de poeme geniale,
ramaneau doua-trei. Restul
le rupea sau le punea deoparte.
Motivele valoroase reveneau
in altele mai reusite.
"Verde rece!"
Zilnic ii dedica Dorei
poeme. Zilnic ii dadea cate
un nume nou. In schimb, ea
i-a vegheat cu dragoste
mare toate daruirile, toate
risipirile. I-a ramas alaturi
pana la capat si inca.
Alaturi i-a fost si in fatidica
zi de marti, 13 decembrie
1983. Povesteste poetul
Aurelian Titu Dumitrescu,
cel care, impreuna cu Nichita,
a scris "Antimetafizica":
"Spunea: "Bre, batrane,
cand o sa mor, o sa fiu curios
sa vad ce simt si vreau sa
spun asta!". In doi ani, cat
aproape am locuit in casa
aia (...) cred ca a spus-o de o
mie de ori. Si, printre dantelele
hazoase pe care le-a
rostit pana sa se aseze pe
patul ultimei crize, cu
privirea lui plina de anecdote
nespuse si tandre, care
te apropiau intotdeauna,
intr-o candoare cu fineturi
distilate, de rafinariile mari
ale creierului sau, glumind
aproape, s-a ridicat in sezut
si, ca si cand ar fi spus un
vers sau poanta la ceva ce se
intampla langa el, a zis:
"Verde rece!", a sfarsit energia,
viata si a murit. (...) A
fost o lectie a curiozitatii in
fata mortii, curiozitate mai
mare decat frica de moarte,
si a dorintei de a transmite
ceea ce simte, fara disperarea
ca intra in moarte
nepregatit: el chiar atunci
scria! Nici macar nu si-a
tras sufletul, nu si-a facut
freza, inainte de a muri cu o
pieptanatura potrivita".
Dupa moartea sotului ei,
Dora si-a trait indelung disperarea.
S-a invelit cu un
val de discretie pana astazi.
I-a facut toate parastasele.
A refuzat sa dea interviuri,
a evitat sa apara la comemorarile de conjunctura, s-a
mutat la Paris.
"Dora era
cenzura sanatoasa."
Alexandru Condeescu
directorul Muzeului Literaturii Romane
Pentru Nichita, intalnirea cu
Dora a insemnat momentul culminant
al unei vieti sentimentale
destul de zbuciumate. El
era cautatorul unui tip de iubire
absoluta. Veti putea observa
cu usurinta ca femeile din viata
sa corespund cumva unei tipologii.
Au acelasi aer, tenul acela
curat, parul negru. Un prototip
fizic. Nichita insusi era un
barbat frumos care, prin darul
cuvantului si carisma sa, avea
mult succes la femei. Fiind un
poet al iubirii, era vesnic indragostit. Cand se indragostea de
o astfel de femeie, facea totul
pentru ca lucrurile sa devina
stabile. Legatura se transforma
fie intr-o casatorie, fie intr-o
convietuire de lunga durata.
Nichita era foarte gelos. Accepta
cu greu pe cineva in preajma
iubitelor si sotiilor sale. In 1978,
Dora era o tanara studenta la
Filologie. Era colega cu "opzecistii" care-l vizitau cu admiratie
pe Nichita. Din aceasta admiratie a izbucnit o mare iubire. In
anii aceia, poetul inca nu era
atat de bolnav, dar dadea
semne evidente de uzura. Din
punctul acesta de vedere, Dora
i-a fost un inger pazitor. Incerca
sa-l fereasca de asaltul multor
asa-zisi prieteni care socoteau
ca Nichita trebuie sa-si tina
casa deschisa la orice ora. Pur
si simplu se pomenea cu ei la
usa. Poetul suferea de o teama
de singuratate, de neant, isi
dorea sa fie mereu inconjurat
de oameni. Dupa ce am lucrat
impreuna la niste selectii din
opera sa, am devenit prieteni
de familie. Pe langa un simt fin
al poeziei si o devotiune extrema
pentru arta lui Nichita, Dora
si-a asumat rolul de inger pazitor pana astazi, dovedindu-si
calitatea umana, dincolo de frumusetea si de farmecul ei. Cu
delicatete, l-a insotit in
periplurile sale poetice. El ii
dicta poemele. Prefera sa
dicteze cuiva apropiat, cu care
avea comunicare. Nu era usor
de trait in atmosfera aceea impregnata
de geniu. Am petrecut
multe momente in patru. Eram
atunci casatorit cu Ofelia, actuala
doamna Cretia. Stateam in
Militari, ei veneau pe la noi tocmai
ca sa scape de acel asediu.
Era un fel de contrapunct al
boemei. "Batrane, lasa-ma sa
nu fiu genial!", imi spunea cu
drag. Dar, dupa trei-patru zile de
lucru si de relaxare, simtea din
nou nevoia publicului. Impreuna
cu Dora alcatuisem un soi
de conjuratie antialcool. Faceam perchezitia oaspetilor.
Toti se simteau datori sa vina
cu cate o sticla de votca, iar el
avea ciroza. Nichita ascundea
sticlute prin cele mai ciudate
locuri: in cutia televizorului, in
pendula. Isi facea mici rezerve,
departe de ochii Dorei. Dora
era cenzura sanatoasa. Nu ingaduia consumul prelungit de
bautura. Dar stia dupa felul lui
de a vorbi ca a adaugat si putina
voiosie. Se confisca atunci
tot ce se putea gasi. Tot Nichita
m-a indemnat sa ma insor:
"Daca o iubesti, ia-o de nevasta!
O sa-ti fiu nas". El se casatorise cu Dora inaintea mea.
Era o oferta pe care nu o puteam
refuza. In 1983 am facut
cununia civila la sfat, apoi cununia
la Turnu-Severin, de unde
erau parintii sotiei. Atunci protopopul
ne-a intrebat ce zi de
praznic ne alegem. M-a luat prin
surprindere, nu auzisem de
asta. Nichita a sarit si a zis:
"Cum care? 15 ianuarie, ziua
Sfantului Eminescu!". Pentru
prima oara, Eminescu era
acceptat intr-o biserica drept
sfant.
Doamna Dora Stanescu a dublat
fiinta unui maestru dezagregat
Aurelian Titu
poet
In vulgaritatea romaneasca, prea putin cunoscuta
si deloc explorabila prin vointa legalizata,
prezenta distinsei si, dincolo de orice dubiu,
frumoasei doamne Dora langa Nichita
Stanescu reprezenta, din magma statutara a
jovialitatii crepusculare a acestui popor, un
contract faustic. Toti porneau de la dubiu si
nimeni nu avea curajul moral de a ajunge la
certitudine. La toate parastasele lui Nichita,
vazand ca nici o alta fiinta de pe pamant nu
stia atat de multe poeme ale maestrului, atat
de multe cate ar fi putut fi spuse si cate deja
au fost, cu discernamant si discretie oraculara,
rostite de Dora Stanescu, am ajuns la dulcea
concluzie ca i se cuvine frumusetea si ca distinctia pe care o are prin nastere este lipsita
de importanta in contextul unei intelegeri atat
de profunde a operei lui Nichita, singurul
geniu din literatura romana acceptat inainte de
a fi cunoscut. In conditiile in care Mihai Eminescu
este si necunoscut, si neacceptat pana
azi. In conditiile in care Lucian Blaga, pentru
cei lipsiti de spirit, trece drept o partialitate
atemporala a unui tron romanesc din Ardeal,
incredintat, din cand in cand, filozofiei germane.
Prezenta doamnei Dora Stanescu, ultima
iubita a maestrului, a aristocratului de
spirit Nichita Stanescu, a germinat atatea
conspiratii intelectuale intre etniile poporului
roman, incat fiecare dintre ele a fost nevoita
sa faca un raport. Nu ne putem salva decat
prin sfiala de a recunoaste ca aceasta femeie,
dezavuata de mai putin una dintre etniile
Romaniei, a dublat, ca intensitate si simt
artistic, fiinta unui maestru dezagregat, care
devenea cosmic prin pudoarea de-a se reconstrui
in prezenta frumusetii ingenue si prin
responsabilitatea iresponsabila a unei doamne
atat de expuse, incat spiritul nostru mistic ne retrage din judecata.
EL
- 31 martie 1933. Nichita Hristea Stanescu se naste la Ploiesti, dintr-un taran venit la oras si o rusoaica stabilita in zona
- 1952-1957. Urmeaza cursurile Facultatii de Filologie a Universitatii din Bucuresti. Se casatoreste cu Magdalena Petrescu, sora celui mai bun prieten al sau, de care se desparte dupa un an
- 1957. Debuteaza simultan in revistele "Tribuna" si "Gazeta literara"
- 1957-1960. Pentru scurt timp, corector si apoi, pana in 1968, redactor la "Gazeta literara"
- 1960. Debuteaza cu volumul "Sensul iubirii"
- 1962. Se casatoreste cu Doina Ciurea
- Dupa 1964, i se tiparesc volumele "O viziune a sentimentelor ", "Dreptul la timp", "11 elegii", "Rosu vertical", "Laus Ptolemaei", "Necuvintele", "Un pamant numit Romania", "In dulcele stil clasic", "Cartea de recitire", "Belgradul in cinci prieteni", "Maretia frigului", "Epica magna", "Opere imperfecte", "Respirari", "Oase plangand", antologii si numeroase traduceri
- 1975. I se atribuie Premiul international "Gottfried von Herder"
- 1980. La propunerea Academiei suedeze, candideaza la Premiul Nobel, alaturi de Elitis, Frisch, Senghor si Borges
- 1982. Primeste Marele Premiu "Cununa de aur", al Festivalului International "Serile de poezie de la Struga ". Din vara, insotit de Aurelian Titu Dumitrescu, incepe lucrul la "Antimetafizica ", pe care o va incheia un an mai tarziu, la sfarsitul lunii noiembrie. Cartea va aparea intre coperte la 13 decembrie 1985. Se casatoreste cu Dora
- 13 decembrie 1983. Moare in urma unui stop cardiorespirator.
INEDIT
Primul poem dedicat Dorei
Ma uitam absent la nu stiu ce
Desigur in spatele meu ningea
O fuga de iepuri lasase urme pe camp
Fara de arme fiind, Doamne,
cum am putut starni atata groaza!