Anunţarea căştigătorului licitaţiei pentru refacerea principalelor căi de rulare din Arad a scos la iveală o serie de interese obscure in care este implicată municipalitatea, in frunte cu primarul Falcă. Miza? O afacere de doar... 39 milioane de euro, bani pe care municipalitatea ii imprumută de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Anunţarea căştigătorului licitaţiei pentru refacerea principalelor căi de rulare din Arad a scos la iveală o serie de interese obscure in care este implicată municipalitatea, in frunte cu primarul Falcă. Miza? O afacere de doar... 39 milioane de euro, bani pe care municipalitatea ii imprumută de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Cu două săptămăni inainte de anunţarea căştigătorului licitaţiei, la 22 iunie, am fost contactaţi la redacţie de avocatul Florin Kovacs care, prin plăngerea prealabilă trimisă mai multor instituţii importante ale statului, atrăgea atenţia asupra unor amănunte interesante legate de atribuirea lucrării viitorului antreprenor: "Prin prezenta plăngere prealabilă vă solicităm ca in termen de zece zile de la primirea prezentei să procedaţi la indeplinirea tuturor formalităţilor prevăzute de OG 34/2006 in vederea atribuirii către asociaţia noastră a contractului de execuţie a lucrărilor «Proiectului de Transport Urban Arad» ca urmare a prezentării ofertei celei mai avantajoase şi implicit a adjudecării contractului prin licitaţie de oferte" - spunea avocatul in inscrisul inaintat primarului municipiului Arad.
Cabinetul avocatului Florin Kovacs, din Timişoara, reprezintă un grup de patru firme care s-au asociat in vederea adjudecării licitaţiei pentru proiectul BERD: Grupul de firme Martin Rose (Germania), Elektroline (Cehia), Confort SA (Timişoara) şi Drumuri Municipale Timişoara.
La licitaţie au participat firmele Spiel Rail (Franţa) + ICIM Arad, Martin Rose + Electroline + Confort + Drumuri Municipale Timişoara, Strabag (Austria) + Siemens, Vossloh Infrastructure Services (Franţa) + INEO FERROVIARE + SOROCAM SRL, respectiv Terna (Grecia). Procedura de licitaţie pentru alegerea constructorului precalificat a fost lansată la 20 decembrie 2006, după ce o comisie de evaluare a decis care sunt aceste firme precalificate.
Dar pănă in acest moment există incă o fază importantă a intregului proiect: componenta ROMAIR! Firma ROMAIR Bucureşti a realizat studiul de fezabilitate pentru reabilitarea şi modernizarea liniilor de tramvai şi a tramelor stradale adiacente pe o lungime de 8,3 km, situate pe axa principală nord-sud a municipiului Arad. Cine credeţi că a căştigat dreptul de a realiza proiectul in baza studiului de fezabilitate intocmit de către ROMAIR Bucureşti? Nimeni altcineva decăt... ROMAIR Bucureşti. Apoi, licitaţia pentru atribuirea contractului de consultanţă pentru management de proiect şi supervizarea lucrărilor a fost căştigată de⦠ROMAIR Bucureşti in asociere cu IDOM Spania. Aşadar, o importantă felie a celor 39 de milioane de euro va reveni societăţii bucureştene, norocoasă căştigătoare a mai multor teme ale contractului global.
INTERESE OBSCURE. De ce este importantă in toată această ecuaţie societatea ROMAIR? Plăngerea prealabilă a avocatului Florin Kovacs incearcă să lămurească această intrebare. Iată ce conţine această plăngere, care vă reamintim că a parvenit redacţiei noastre la finalul lunii iunie: "In urma deschiderii ofertelor la data de 15 februarie 2007, grupul pe care il reprezint a ofertat suma de 28.479.257 euro, asociaţia Spiel Rail + ICIM a ofertat suma de 33.188.331 euro, Terna (Grecia) a ofertat suma de 35 milioane euro, iar Strabag şi Siemens au ofertat suma de 45.023.808 euro. Este evident că in urma analizării ofertelor asociaţia noastră este căştigătoarea licitaţiei, insă datorită unor interese obscure se incearcă atribuirea contractului către asociaţia calificată pe locul doi - fapt pentru care, dacă va fi necesar, vom cere Parchetului General - Direcţia Naţională
Anticorupţie să declanşeze verificări asupra posibilelor fapte conexe celor de corupţie, prevăzute de Legea 78/2000, săvărşite de cei vinovaţi de refuzul nejustificat al perfectării formalităţilor necesare demarării lucrărilor de construcţie. (â¦) Mai mult, din informaţiile pe care le deţinem, s-a cerut consultantului ROMAIR Bucureşti reanalizarea tehnică a ofertanţilor - deşi acest lucru s-a făcut la precalificare - dorindu-se probabil incredinţarea contractului unui constructor calificat pe un loc secund, care şi-a supraevaluat oferta cu căteva milioane de euro. Pentru toate aceste considerente, vă solicităm să procedaţi la indeplinirea tuturor formalităţilor necesare atribuirii contractului de execuţie lucrări, rezervăndu-se dreptul de a vă acţiona in justiţie in vederea obligării la plata unor daune interese pentru refuzul nejustificat de soluţionare a prezentei situaţii şi in acelaşi timp de a ne adresa organelor de urmărire penală anticorupţie". Ceea ce intre timp, de altfel, s-a şi intămplatâ¦
Revenim la momentul 22 iunie, cănd am primit petiţia avocatului Kovacs.
L-am contactat imediat pe primarul Gheorghe Falcă, iar acesta ne-a dat următoarea declaraţie referitoare la poziţia avocatului: "Să discute cu BERD. Să vă arate şi vouă hărtia că el a căştigat licitaţia! Iată incă un proiect frumos al Aradului de care ne batem joc. BERD nu a transmis incă cine a căştigat licitaţia (vă reamintim că era sfărşitul lunii iunie, n.r.), iar omul ăsta din start are o problemă: el are un răspuns de la BERD?!". Primarul a fost foarte tranşant, explicănd că nu se poate şti cine a fost declarat căştigător şi a cui ofertă a fost cea mai bună.
PE ASCUNS! Iată totuşi că ipoteza avocatului Kovacs s-a confirmat: grupul de firme pe care il reprezintă a pierdut competiţia! Intr-unul din saloanele Hotelului Continental - Astoria a fost semnat contractul dintre Primăria municipiului Arad şi consorţiul care va executa lucrările pentru care municipalitatea a contractat un credit de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), pe proiectul "Transport urban Arad". Odată cu semnarea acestui contract intre beneficiarul lucrărilor şi executant, timpul rămas pănă la demararea amplelor lucrări se poate număra in zile. Primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă, a semnat contractul cu reprezentantul consorţiului J. V. Spiel Rail - ISAF - ICIM S. A., Branch Managerul Manuel Sanchez, consorţiu care a căştigat licitaţia internaţională. Potrivit spuselor lui Răzvan Popa - director tehnic in cadrul Primăriei municipiului Arad, această licitaţie internaţională a fost organizată in conformitate cu regulile BERD, care au prioritate - potrivit legislaţiei internaţionale - in faţa legislaţiei romăneşti.
Avocatul timişorean ne-a informat că a depus o plăngere la DNA Timişoara impotriva primarului municipiului Arad, Gheorghe Falcă. "Am depus o plăngere penală impotriva primarului Falcă pentru fapte conexe celor de corupţie, prevăzută de Legea 78/2000, avănd in vedere că in mod cu totul fraudulos şi ignorănd prevederile Ordonanţei 34 a procedat la semnarea contractului cu ofertantul necăştigător, astfel incăt se impune tragerea lui la răspundere penală şi punerea bunurilor sale sub sechestru pentru asigurarea recuperării prejudiciului (ceea ce s-a şi intămplat intre timp, dar intr-o altă speţă, n.r.). Oamenii pe care ii reprezint nu o să stea cu măinile in săn să vadă cum au pierdut 35 de milioane de euro din cine ştie ce motive. Dacă trebuie, vom depune in fiecare zi căte o plăngere penală impotriva primarului Aradului!" - ne-a declarat ieri avocatul Florin Kovacs. Acesta s-a adresat deja Primăriei municipiului Arad, primarului Gheorghe Falcă şi a trimis căte o petiţie la Preşedinţia Romăniei, Avocatul poporului, la Cabinetul primului-ministru şi la Comisia de cercetare a abuzurilor de la Camera Deputaţilor şi Senat.
Tărăgănare
Referitor la contractul cu BERD, consilierii independenţi din Consiliul Local Arad au ridicat două probleme. "Licitaţia executantului s-a făcut fără să se ţină seama de sumele care ar fi trebuit să fie alocate pentru lucrările respective, astfel incăt s-a ajuns in situaţia ca licitantul să adjudece la sume mai mari decăt erau prevăzute iniţial, lucru total greşit. Valorile care au reieşit din licitaţie sunt cu mult mai mari decăt ceea ce s-a preconizat iniţial că va reprezenta creditul BERD. Acesta a fost şi motivul pentru care s-au suplimentat sumele de executare a lucrărilor, pentru care municipalitatea a contractat creditul BERD, cu incă 11 milioane de euro! In al doilea rănd, cred că tărăgănarea transferării banilor de către BERD pentru inceperea lucrărilor la Arad este o atitudine care se datorează faptului că primarul este cercetat penal pentru luare de mită şi abuz in serviciu, de către DNA", ne-a declarat consilierul Rodica Borza.