x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ordonanta vacilor de muls

Ordonanta vacilor de muls

de Oana Stancu Zamfir    |    Victor Ciutacu    |    08 Dec 2006   •   00:00
Ordonanta vacilor de muls

PNL vrea sa centralizeze puterea  economica  in mainile  unui  singur om. Dupa  trecerea  Oficiului de Privatizare din MEC la AVAS, liberalii  vor  sa transfere si toate vacile de muls de la Transportu-ri, Agricultura, Sanatate si Comunicatii la Autoritatea condusa de Teodor Atana-siu. Astfel, ex-ministrul Apararii, fost administrator la o firma a lui Patriciu, ar deveni cel mai puternic om din Romania.

Transferul OPSPI la AVAS, caruia i se anunta si continuarea - transferul tuturor societatilor de la Transporturi, Comunicatii, Agricultura si Sanatate - face din liberalul Teodor Atanasiu, fostul ministru al Apararii, cel mai puternic om din Romania, in mainile caruia se va concentra mai toata puterea economica. Energie, infrastructura, aeroporturi, porturi, turism, terenurile generoase ale fostelor statiuni de cercetare sunt pe cale sa treaca in mainile domnului Bijboaca printr-o simpla semnatura a sefului sau de partid.

Lupta acerba dintre PNL si PD de zilele acestea scoate la iveala o miscare uluitoare pe care o pregatea Cabinetul Tariceanu. Primul pas s-a desfasurat miercuri, cand ministrii PNL au adoptat, in absenta democratilor, retrasi din sedinta, ordonanta de urgenta prin care Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a fost transferat la AVAS, institutie care trebuia desfiintata inca de pe vremea cand se chema FPS. Timp de cateva ore nu s-a stiut care este situatia actului normativ, in conditiile in care ministrul Justitiei, Monica Macovei, avertizase ca ordonanta nu poate fi supusa aprobarii Guvernului fara avizul ministerului pe care il conduce. Printr-un comunicat de presa, la ora 21, Guvernul confirma ca ordonanta a fost adoptata prin "decizia prim-ministrului Tariceanu". Jurnalul National a intrat in posesia actului normativ, asa cum el a intrat ieri in sedinta de guvern. Ordonanta poarta semnaturile presedintelui AVAS, Teodor Atanasiu, pe post de initiator, in conditiile in care Autoritatea nu are drept de initiativa legislativa. Contrasemneaza ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, din partea Cancelariei primului-ministru secretarul de stat Ioan Mircea Plangu, iar din partea Ministerului Economiei, secreatarul de stat Darius Mesca, sub rezerva unor obiectii insa. Reprezentantul MEC punea problema stocurilor de iarna, avertizand ca transferul nu se poate face mai devreme de 30 de zile de la asigurarea acestora si nu fara o comisie mixta MEC-AVAS.

COMORILE MEC. Potrivit actului normativ, AVAS urmeaza sa administreze - nu doar sa se ocupe de privatizare - toate societatile aflate in subordinea Ministerului Economiei. Vaci grase de muls in jurul carora se desfasoara cateva din scandalurile cu iz penal din ultima vreme. Societatile din domeniul energetic sunt chiar blocate la privatizare in urma sedintei CSAT, cand s-a decis elaborarea unei strategii energetice a Romaniei. De interes pentru oamenii puterii - odata consiliile de administratie remunerate la nivelul zecilor de milioane de lei pe luna, atingand si 200 de milioane in unele cazuri, dar mai ales contractele pe care le pot intermedia si despre care vorbea recent chiar fostul ministru Seres. Care sunt, potrivit anexei la Ordonanta, comorile statului trecute in mainile liberalului Atanasiu, apropiat al lui Dinu Patriciu si fost administrator la una din firmele acestuia? Prima pe lista PETROM. Urmeaza stocarea si distributia de carburanti - Oil Terminal, CONPET, PETROTRANS. Uluitor, ROMGAZ si TRANSGAZ (neprivatizabila prin lege) sunt si ele pe lista. Apoi Distrigaz Sud si E.ON GAZ Romania, deja privatizate, unde statul detine pachete minoritare, indemnizatiile din consiliile de administratie sunt insa tentante. Importul de pacura de la Termoelectrica, tinta urmatoare. Complexele energetice de la Rovinari, Turceni (unde se pot incheia contracte de genul celor cu Beny Alex si Green Energy) si Craiova. Uzina Termoelectrica Midia, pentru care Dinu Patriciu a si castigat licitatia, dar nu s-a semnat contractul. Strecurate pe locurile 15,16 Hidroelectrica si Nuclearelectrica, subiectul atacurilor lui Traian Basescu si sursa contractelor cu energie ieftina. 17 - distributia de energie electrica, Transelectrica (tot neprivatizabila). 18 - inca o "vaca grasa" - Electrica SA, cu toate sucursalele inca de privatizat. Apoi companiile din minerit - CN a HUILEI, Lihnitul Oltenia, Minvest SA, Remin SA, SN a Carbunelui, SC Miniera Banat. Doua companii strategice, CN a Uraniului si SC Radioactiv Mineral Magurele, sunt si ele transferate multilateral dezvoltatului si competentului Atanasiu - Bijboaca. Revenim la maruntisuri banoase tare - salinele de la Salrom SA si izvoarele de la SN a Apelor Minerale.

ULUITOR. Inimaginabil ca cineva sa se gandeasca sa le privatizeze, insa CONVERSMIN SA si SC pentru Inchiderea-Conservarea Minelor SA - adica societatile care primesc bani grei de la Banca Mondiala sa inchida/conserve minele romanesti - sunt si ele trecute la AVAS. Nu lipseste industria de armament in frunte cu ROMARM SA. Fabrica de elicoptere IAR Brasov si Avioane Craiova vin la pachet cu ROMAERO. Santierul DAEWOO Mangalia, unde statul mai are 49% iar reprezentantii sai in CA indemnizatii grase, e urmat si de fostul santier miliar 2 MAI, detinatorul unui megateren situat pe malul marii. Valceanii de la OLTCHIM - o afacere care "produce" sunt si ei ravniti de penelisti. Ca si spatiile de la IOR si brandul Plafar. Automobile Craiova (actionar unic la DAEWOO Automobile) e abia la coada listei, dar numai buna de privatizat. Si pentru ca sirul uimirilor sa fie complet, Guvernul Tariceanu s-a gandit sa privatizeze sau doar sa dea AVAS in administrare ISCIR, monopolul standardizarii in domeniul cazanelor si recipientilor sub presiune (toate centralele termice de apartament, spre exemplu).

VA URMA. Cele de mai sus nu constituie decat prima parte din demersul Cabinetului Tariceanu. Potrivit ministrului Radu Stroe, ordonanta de ieri va fi urmata de transferul tuturor societatilor de la Transporturi, Comunicatii, Agricultura si Sanatate la acelasi AVAS. Acesta era de altfel si continutul articolului 1, aliniatul 3, din ordonanta adoptata ieri, in varianta ei de saptamana trecuta, aflata si ea in posesia Jurnalului National. Teodor Atanasiu va deveni astfel sef peste CFR, Compania de Autostrazi, TAROM si toate aeroporturile care nu sunt la Consiliile Judetene, porturi si zonele libere, peste toate societatile din turism, peste Romtelecom, Posta Romana si Societatea de Radiocomunicatii, peste Antibiotice Iasi si ce-o mai fi pe la Ministerul Sanatatii, precum si peste ce-a mai ramas din fostele IAS-uri si, mai tentant, din intinsele terenuri ale fostelor statiuni de cercetare.

LEGEA-I UNA. Biroul de presa al Guvernului a difuzat un comunicat de presa care, pe langa faptul ca n-are nici o legatura cu realitatea, ar trebui sa-l faca sa se ascunda de rusine pe cel care l-a aprobat. Justificand utilitatea emiterii controversatei ordonate de urgenta, ganditorii de la Palatul Victoria sustin, intre altele, ca "masura va permite ca privatizarea societatilor comerciale aflate acum in portofoliul OPSPI sa se desfasoare dupa procedurile simple si transparente utilizate de AVAS, punandu-se punct practicii privatizarilor prin legi speciale, care era specifica Oficiului". Afirmatia este, pur si simplu, o gogomanie, pentru ca pe de o parte AVAS privatizeaza fix dupa acelasi act normativ ca si OPSPI (Legea accelerarii procesului de privatizare), respectiv, pe de alta parte, ca si AVAS a trecut privatizari prin memorandumuri guvernamentale urmate de legi speciale (Sidex sau Alro sunt doar doua exemple). Acum, AVAS nu mai face legi speciale, fiindca n-are pentru ce. De la instalarea liberalilor in fruntea institutiei si pana azi, AVAS a vandut fix 9 pachete majoritare de actiuni. Era sa faca 10, cu Tractorul Brasov, dar Consiliul Concurentei nu a dat unda verde... legii speciale pe care o solicitase taman AVAS. Cat despre transparenta, nici o entitate care vinde societati de stat nu o practica; din obisnuinta.

HENT LA BUGET. Mai departe, lefegii Oanei Marinescu sustin ca "AVAS va putea sa puna in aplicare un program unitar de privatizare, construit in functie de prioritati. In formula de pana acum, AVAS ar fi raspuns doar de coordonarea aplicarii acestui program, in conditiile in care nu putea sa exercite nici un control asupra modului in care OPSPI isi indeplinea atributiile". In toata istoria sa, actuala AVAS (indiferent ca s-a numit FPS sau APAPS) n-a coordonat toata privatizarea din Romania, iar cadrul unitar trebuie sa fie asigurat prin programul de guvernare, nu prin concentrarea deciziei economice. Urmatoarea precizare - "se separa sursele de finantare, care pot fi acordate de ministere societatilor comerciale, de procesul de privatizare. AVAS nu este obligat prin lege sa acorde finantari" - denota faptul ca scribii cu simtiri liberale habar n-au de legislatie. AVAS nu doar ca "nu este obligat(a)" sa acorde finantari, ci are interzis prin lege, la fel ca si OPSPI. Doar MEC poate aloca bani societatilor din portofoliul OPSPI, dar numai sub forma de subventii (mineritul e un exemplu), in acord cu intelegerile cu UE si marii finantatori institutionali si in limita aprobata de Guvernul Romaniei prin Legea bugetului de stat.

PD CONTESTA ORDONANTA DE URGENTA
Ordonanta este ilegala, considera reprezentantii PD, care au anuntat ieri, prin presedintele executiv, Adriean Videanu, ca o vor constesta la Curtea Constitutionala, invocand lipsa unui initiator si lipsa avizului Justitiei. "Am trecut cu mana mea in programul de guvernare infiintarea unei singure autoritati de privatizare. Insa nu putem fi de acord cu lipsirea MEC de resursele necesare chiar in timpul iernii. Avertizez ca exista riscul declansarii unei crize energetice. Nu poti sa treci Turceni si Rovinari la AVAS si sa le privatizezi ca pe buticul din colt", a explicat Videanu pozitia PD. Potrivit acestuia, "nu exista nici o explicatie pentru caracterul de urgenta" al acestei ordonante. "Pe vremea lui Seres nu a fost asa de urgent, cand aliatii lor trebuia sa preia ministerul, este", i-a acuzat Videanu pe liberali, sugerand ca PNL, aflat la conducerea OPSPI, ar avea "ceva de ascuns".
  • Oana Stancu
  • DISPUTA STROE - MACOVEI
    La AVAS trec doar societatile programate pentru privatizare, cele din Sistemul Energetic National raman la MEC, a sustinut ieri ministrul pentru Secretariatul General al Guvernului, Radu Stroe, contrar celor inscrise in ordonanta detinuta de Jurnalul National. "Nici un act normativ adoptat intr-o sedinta de guvern nu poate fi considerat nelegal atata vreme cat el nu a fost publicat in Monitorul Oficial", a sustinut el, aratand ca Ministerul Justitiei are cinci zile la dispozitie sa-si dea avizul, pozitiv sau negativ. "Daca ceva nu-i convine, poate sa anexeze observatiile, dar e obligat sa semneze. Eu nu vreau sa fac trimitere acum la o serie de situatii, nu e cazul sa involburam si mai mult apele, nu m-as referi decat la ANI, celebra agentie nationala de integritate care a intrat in Guvern fara nici o semnatura", a atacat-o Stroe pe Macovei. Ministrul Justitiei sustine insa ca ordonanta i-a parvenit cu o zi inainte de sedinta de Guvern, anuntand totodata ca a avertizat Monitorul Oficial ca actul normativ nu are aviz de legalitate. Seful SGG a mai explicat ca PD si-ar fi dat acordul mai demult pentru acest act, de care Seres nu ar fi stiut insa, intrucat a fost "lucrat la nivelul directiilor de specialitate din MEC".
  • Florina Zainescu
  • PNL: "O DECIZIE NECESARA SI CORECTA
    La AVAS trec doar societatile programate pentru privatizare, cele din Sistemul Energetic National raman la MEC, a sustinut ieri ministrul pentru Secretariatul General al Guvernului, Radu Stroe, contrar celor inscrise in ordonanta detinuta de Jurnalul National. Adoptarea acesteia este considerata "o decizie politica necesara si corecta, in deplin acord cu programul de guvernare", care vine "in intampinarea situatiei create in domeniul energiei". "Nici un act normativ adoptat intr-o sedinta de guvern nu poate fi considerat nelegal atata vreme cat el nu a fost publicat in Monitorul Oficial", a sustinut el, aratand ca Ministerul Justitiei are cinci zile la dispozitie sa-si dea avizul, pozitiv sau negativ. "Daca ceva nu-i convine, poate sa anexeze observatiile, dar e obligat sa semneze. Eu nu vreau sa fac trimitere acum la o serie de situatii, nu e cazul sa involburam si mai mult apele, nu m-as referi decat la ANI, celebra agentie nationala de integritate care a intrat in Guvern fara nici o semnatura", a atacat-o Stroe pe Macovei. Seful SGG a mai explicat ca PD si-ar fi dat acordul mai demult pentru acest act, de care Seres nu ar fi stiut insa intrucat a fost "lucrat la nivelul directiilor de specialitate din MEC".
  • Florina Zainescu
  • Lista companiilor/societatilor nationale si societatilor comercial preluate de la MEC
  • 1.Petrom (privatizata, statul mai detine 40,74%)
  • 2. Romgaz (100% de stat, suspendata de la privatizare)
  • 3. Oil Terminal
  • 4. Conpet
  • 5. Petrotrans
  • 6. Foradex
  • 7. Transgaz (sistemul national de transport al gazelor naturale, societate neprivatizabila)
  • 8. Distrigaz Sud (privatizata, statul detine 49%)
  • 9. E.ON Gaz Romania (fosta Distrigaz Nord, privatizata, statul detine 49%)
  • 10. Termoelectrica
  • 11. Complexul Energetic Rovinari
  • 12. Complexul Energetic Turceni
  • 13. Complexul Energetic Craiova
  • 14. Uzina Termolectrica Midia
  • 15. Hidroelectrica
  • 16. Nuclearelectrica (unic producator de electricitate din surse nucleare, neprivatizabila)
  • 17. Transelectrica BucureSti (neprivatizabila, sistemul national de transport al electricitatii)
  • 18. Electrica (privatizate Electrica Moldova, Electrica Muntenia Sud, Electrica Oltenia, Electrica Banat, Electrica Dobrogea; privatizabile - Electrica Muntenia Nord, Elelctrica Transilvania Sud Si Elelctrica Transilvania Nord.
  • 20. CN a Huilei
  • 21. SN a Lignitului Oltenia
  • 22. CNCAF Minvest Deva
  • 23. CNMPN Remin Baia Mare
  • 24. MinBucovina Vatra Dornei
  • 25. Compania Nationala a Uraniului
  • 26. SC Radioactiv Mineral Magurele
  • 27. SN a Sarii SALROM
  • 28. SN a Carbunelui
  • 29. Miniera Banat Anina
  • 30. Moldomin
  • 31. Baita Stei
  • 32. Cuprumin Abrud
  • 33. Uzina de Agent Termic si Alimentare cu Apa Motru
  • 34. Conversmin
  • 35. SC Pentru Inchiderea-Conservarea Minelor
  • 36. SC Institutul de Cercetare Stiintifica si Inginerie Tehnologica Proiectare Mine pe Lignit
  • 37. Romarm
  • 38. Uzina Mecanica Orastie
  • 39. Santierul Naval Mangalia
  • 40. Avioane Craiova
  • 41. IAR BraSov
  • 42. Constructii Aeronautice
  • 43. Top Therm
  • 44. IOR Bucuresti
  • 45. Romaero Bucuresti
  • 46. Melana- IV Savinesti
  • 47.Oltchim Ramnicu Valcea
  • 48. Zirom Giurgiu
  • 49. Romplumb
  • 50. Automobile Craiova
  • 51. Santierul Naval 2 Mai
  • 52. Plafar Bucuresti
  • 53. IPIU Consulting Engineering
  • 54. ICPE Bucuresti
  • 55. Iprochim Bucuresti
  • 56. Simtex
  • 57. Eurotest
  • 58. ICEM
  • 59. ISCIR-CERT (Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat)
  • 60. BRML- CERT SA (Biroul Roman de Metrologie Legala)
  • DOCUMENTE
    Lista companiilor/societatilor nationale si societatilor comercial preluate de la Ministerul Economiei si Comertului
    Click pe imagine pt a mari.
    Click pt a mari imaginea
    Click pt a mari imaginea

    DOCUMENTE
    Nota de fundamentare
    Click pt a mari imaginea
    Click pt a mari imaginea
    Click pt a mari imaginea
    Click pt a mari imaginea
    Click pt a mari imaginea
    Click pt a mari imaginea
    ×