x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Haosul imobiliar Mamaia Nord, declarat stațiune

Haosul imobiliar Mamaia Nord, declarat stațiune

de Diana Scarlat    |    18 Aug 2023   •   07:40
Haosul imobiliar Mamaia Nord, declarat stațiune

Scandalurile interminabile de la Mamaia Nord (Năvodari) s-au încheiat ca în comediile lui Caragiale: toată lumea fericită, după ce zona cea mai controversată de la malul mării a fost declarată stațiune turistică și va atrage fonduri PNRR. Au contribuit la succes și la stingerea conflictelor și câteva sute de refugiați din Ucraina, care s-au mutat în blocurile din Năvodari.

 

Dacă până acum câteva luni se cerea demolarea mai multor imobile construite fără autorizații, astăzi ne obligă Ministerul Economiei să sărbătorim succesul viitoarei noi „Perle a Litoralului” care-și face OMD ca să absoarbă bani prin PNRR. Procesele care însă sunt în derulare, pe rolul instanțelor de judecată ar putea să se termine tot cu „happy end” pentru investitori, indiferent de problemele celor prejudiciați.

Noua „Perlă a Litoralului”, care acum s-a asociat cu Ministerul Economiei pentru a-și constitui OMD, a avut doar de la începutul acestui an 300 de amenzi și zeci de șantiere oprite, fiind plină de hoteluri și blocuri construite fără autorizație sau fără a respecta regulile de urbanism. În ultimii ani, la Năvodari s-a construit haotic, în zona denumită recent Mamaia Nord. Cele mai multe spații de cazare funcționează și ele ilegal, „la negru”, în blocuri de apartamente și nu în hoteluri. Dar scandalurile interminabile și procesele s-au încheiat prin declararea acestei zone cea mai nouă stațiune turistică. 

Nici nu mai contează că sunt 200 de clădiri construite ilegal, iar pentru multe dintre ele ceruse demolarea chiar prefectul județului Constanța, acum patru luni. Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ştefan-Radu Oprea, a anunțat, recent, că va apărea o nouă stațiune pe litoralul românesc, foarte aproape de Năvodari, iar actele au fost deja semnate - este vorba despre Mamaia Nord, pentru care ministrul a semnat, luni, la Năvodari, avizul de înființare a Organizației de Management al Destinației (OMD) „Stațiunea Mamaia Nord” și l-a înmânat primarului orașului Năvodari, Florin Chelaru. Prin această decizie, Stațiunea Mamaia Nord va fi obiectiv separat de investiții, pentru care ministrul Economiei a declarat că-și dorește să promoveze turismul și să atragă fonduri prin PNRR. Cu această ocazie, ministrul care a preluat și Turismul demonstrează cam cât de bine cunoaște acest domeniu.

 

Mai sunt două OMD-uri constituite legal

 

Mutarea probabil i-a fost sugerată noului ministru al Economiei pentru atragerea investițiilor, dar zona în care se fac aceste investiții este mai mult decât controversată, nu doar din cauza haosului creat de construcțiile care nu respectă nicio normă de urbanism, ci mai ales din cauza ilegalității multora dintre ele. Ca nou ministru care se ocupă și de Turism, Ștefan Oprea ar fi trebuit cel puțin să știe că această activitate nu se face în blocuri de apartamente închiriate refugiaților din Ucraina, ci în hoteluri.

Dar nu mai contează detalii precum lipsa autorizațiilor de construire și procesele de pe rolul instanțelor, pentru că actualul Guvern al României și-a asumat atragerea tuturor fondurilor prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care se pot aloca OMD-urilor - 10 milioane de euro în total, dintre care 8 milioane de euro pentru dezvoltarea OMD-urilor, pe proiecte de infrastructură menite să sporească accesibilitatea, mentenabilitatea și dezvoltarea destinațiilor, iar alte două pentru digitalizarea destinațiilor turistice și elaborarea strategiilor de dezvoltare și marketing turistic, așa cum a explicat ministrul Ştefan-Radu Oprea, într-un comunicat de presă al Ministerului Economiei. 

Primarul oraşului Năvodari, Florin Chelaru, a scăpat, astfel, de toate problemele, organizându-și OMD-ul Mamaia Nord. În zona litoralului mai sunt două OMD-uri, respectiv Mangalia, care a fost primul înființat legal în România, dar și Mamaia-Constanța. Era nevoie de al treilea, ca să se poată atrage fondurile din PNRR. Oricum, până intră în legalitate un nou OMD la malul mării mai e cale lungă, pentru că trebuie să fie constituit conform legii, iar Mamaia-Constanța și Brașov s-au chinuit doi ani să intre în legalitate. Va mai fi nevoie și de un președinte de OMD, conform legii, iar persoana care va prelua această funcție va trebui să meargă mai întâi la un curs special de formare profesională.

 

Zeci de șantiere, închise pentru nereguli

 

Haosul urbanistic din zona Mamaia Nord a fost criticat în mass-media, în ultimii ani, dar de anul trecut au început controalele din partea autorităților statului. Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a început să verifice sutele de șantiere din zona Mamaia Nord-Năvodari în 2022, toate aparținând administrativ de Primăria Năvodari, iar sancțiunile date doar anul trecut s-au ridicat la 1,83 de milioane de lei. 

ISC a descoperit lucrări efectuate fără autorizație de construire sau cu încălcarea acesteia, nerespectarea proiectelor de execuție, neasigurarea nivelului de calitate, neasigurarea verificării execuției prin diriginți de șantier, executarea lucrărilor fără proiecte verificate de specialiști, recepționări de construcții cu încălcarea legii, lucrări făcute inclusiv în perioada sezonului estival, cu încălcarea legii și multe alte nereguli. Toate în Mamaia Nord. Iar situația nu s-a schimbat nici anul acesta.

Anul trecut, ISC a dispus oprirea lucrărilor pe 55 de șantiere din noua „Perlă a Litoralului”. Apoi a fost sesizată Poliția, pentru trei cazuri în care s-a constatat că se continuau lucrările după ce se efectuase recepția finală. ISC a controlat și documentele de urbanism care au stat la baza celor 200 de șantiere unde s-au găsit nereguli, iar astfel s-a constatat că au fost cazuri de certificate de urbanism eliberate de Primăria Năvodari „incomplete ori cu date eronate și de emitere de autorizații de construire cu nerespectarea prevederilor de urbanism”. Aceeași Primărie Năvodari care acum se laudă cu parteneriatul încheiat cu Ministerul Economiei, pentru atragerea fondurilor prin PNRR.

În urma controalelor ISC s-a constatat că multe autorizații de construire au fost eliberate având la bază documentații tehnice care încalcă prevederile cu privire la parcaje, sau au fost emise în baza unor derogări ilegale privind regimul de înălțime. De asemenea, s-a acceptat, cu încălcarea prevederilor legale, supraetajarea unor imobile care beneficiaseră și în trecut de derogări privind regimul de înălțime. 

 

S-a cerut anularea autorizațiilor date ilegal

 

Prefectul județului Constanța a cerut, la începutul acestui an, anularea autorizațiilor de construire, acolo unde s-a constatat încălcarea normelor și prevederilor legale. Corpul de Control al premierului a efectuat verificări la toate instituțiile care au avizat sau autorizat construcțiile în zona Mamaia Nord și i-a solicitat prefectului să facă o anchetă administrativă pentru aproape 400 de autorizații de construire și certificate de urbanism.

Corpul de Control a fost sesizat și de ISC, în cazul a 12 șantiere unde s-au constatat neconcordanțe în cazul emiterii unor autorizații de construire de către Unitatea Administrativ Teritorială Năvodari, cerându-se în instanță desființarea acelor autorizații.

În legătură cu toate aceste probleme, Primăria Năvodari a susținut că s-a ocupat de verificări și compartimentul Disciplina în Construcții din cadrul Poliției Locale a controlat în 2022 șantierele din Mamaia Nord și a aplicat 74 de amenzi, anul trecut, acolo unde s-au descoperit nereguli, dar „nu au fost constatate abateri grave, cum ar fi probleme la structurile de rezistență, iar pentru abaterile identificate, beneficiarii au venit la sediul Primăriei Orașului Năvodari pentru intrarea în legalitate”.

Un recensământ al tuturor acestor nereguli arată că peste 200 de imobile din stațiunea Mamaia Nord-Năvodari au fost construite ilegal. 

 

PUZ-urile și PUG-urile s-au schimbat pentru dezvoltatori

 

Pentru a se construi haosul din noua „Perlă a Litoralului” Mamaia Nord-Năvodari au fost schimbate periodic Planurile Urbanistice Generale (PUG) și Zonale (PUZ), pentru a permite construirea unor blocuri cu 6 sau mai multe etaje pe malul mării. Deși PUG-urile și PUZ-urile anterioare prevedeau un regim de înălțime al construcțiilor de cel mult două etaje în anumite zone, s-a invocat ulterior oportunitatea dezvoltării pe verticală, cu blocuri înalte, care au încercuit construcțiile ridicate conform legii. 

Degeaba s-au revoltat cetățenii, proprietarii sau unele ONG-uri care au dat în judecată Primăria Năvodari, cerând anularea PUZ-urilor și a autorizațiilor de construire, pentru că, din 2015 până astăzi, toate demersurile au fost sortite eșecului. Deciziile instanțelor de judecată au fost, în final, în favoarea dezvoltatorilor imobiliari, iar în singurele două cazuri în care s-ar fi putut demola construcțiile, s-au găsit soluții de menținere a lor. 

De-a lungul plajei din nordul litoralului, de la Constanța până la Năvodari, se ridică blocuri cu peste 6 etaje, începând din 2015. Se duce o luptă continuă cu dezvoltarea pe verticală a părții de nord a litoralului, dar instanțele de judecată deja dau câștig de cauză doar dezvoltatorilor. Cele mai multe construcții înalte sunt la limita plajei sau chiar pe plajă, iar PUZ-urile s-au schimbat astfel încât unele blocuri să ocupe suprafețe care anterior figurau ca fiind neconstruibile, făcând parte din plajă.

Pentru a se construi este nevoie de decizii politice care schimbă PUG-urile și PUZ-urile după cum vor dezvoltatorii imobiliari, dar nicio instituție a statului nu s-a opus și nu a anchetat modul în care sunt obținute aceste modificări, care sunt contrare planurilor inițiale de urbanism. Conform unui raport de analiză despre piața construcțiilor din România, realizat de Ordinul Arhitecților din România (OAR) în 2021, la Constanța și la Năvodari se construiește aproape la fel de mult ca în București. 

Se duce un adevărat război la Mamaia Nord-Năvodari. Sunt implicate inclusiv partidele politice, însă trendul pare să se mențină, astfel încât viitorul va fi „la înălțime”, cu blocuri de 10 și 16 etaje, la malul mării, după ce PUZ-urile nu permiteau, inițial, construcții cu mai mult de două etaje, în anumite zone.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: perla litoral PNRR