x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pictorul Prinţesei Diana de Wales

0
Autor: Eliza Dumitrescu 07 Noi 2010 - 00:00
Pictorul Prinţesei Diana de Wales Arhiva personală Israel Zohar/
Vezi galeria foto


Au trecut treisprezece ani de la dispariţia tragică, într-un accident de maşină, a Prinţesei Diana de Wales, supranumită de britanicii care au idolatrizat-o la propriu "prinţesa inimilor".



Cel mai iubit membru al familiei regale, Lady Di, a rămas în inimile englezilor şi nu numai ca o prezenţă tragică, fragilă şi puternică în acelaşi timp, ca o inadaptată sublimă care a dorit să rămână ea însăşi dincolo de canoanele Curţii Regale şi care a oferit, ori de câte ori i-a stat în putinţă, un exemplu de umanitate. Ignorând eticheta, nu de multe ori, Lady Di s-a implicat în campanii umanitare, a fost prezentă la acţiuni de caritate, a stârnit compasiunea englezilor pentru bolnavii de HIV după ce presa a mediatizat intens imaginea sa cu un copil bolnav în braţe.

Israel Zohar este unul dintre puţinii pictori care au avut şansa de a zugrăvi chipul blândei Prinţese de Wales. Despre întâlnirile cu Diana, Zohar îşi aminteşte că erau extrem de oficiale, cu toate restricţiile impuse de riguroasa etichetă de la Curtea Angliei. "Prea multe nu am de povestit de la aceste întâlniri. Îmi amintesc că era şi părea foarte nefericită în acea perioadă şi nu a vorbit prea mult. De fiecare dată când încerca să spună ceva, însoţitoarea sa de la Curte, care nu ne-a lăsat singuri, intervenea, iar ea tăcea." Când Zohar a prezentat lucrarea finală, Diana a privit o vreme tabloul şi i-a spus pictorului, într-unul dintre scurtele momente în care a rămas cu acesta între patru ochi: "M-ai pictat aşa cum sunt, nefericită".

Viaţa pictorului Dianei este la rândul ei marcată de evenimente excepţionale. Născut după cea de-a doua mare conflagraţie mondială, Zohar pare a fi avut un destin marcat decisiv de război. Atât în copilărie, cât şi mai târziu, când a părăsit Israelul pentru a se stabili în Anglia, războiul a creat traume, a hrănit experienţe estetice, a determinat alegeri. "M-am născut la sfârşitul celui de-al doilea război mondial. În primii ani de viaţă mergeam cu părinţii mei din loc în loc, prin Europa ruinată, încercând să ne construim din cenuşă o nouă viaţă. Am trăit în trenuri şi în tabere de refugiaţi şi cred că povestirile despre războiul care tocmai se terminase au produs asupra mea o impresie foarte puternică... Este uimitor câte dintre desenele pe care le-am făcut în copilărie au legătură cu războiul: avioane, tancuri, soldaţi cu arme, explozii, paraşute, cadavre."

Din această epocă, Zohar a simţit că arta este sensul vieţii lui: "Nu am luat eu decizia de a fi un artist, ştiam asta pur şi simplu, iar interesul meu pentru artă a pus stăpânire pe tot ce eram. Desenez, aşadar, de când eram un copil. Tatăl meu a păstrat multe dintre picturile şi desenele mele de atunci. Îmi amintesc că lucram într-un mod aproape obsesiv, pe fiecare bucată de hârtie şi nu doar pe hârtie. Prin urmare, eram deplorabil la şcoală, nu îmi doream decât să pictez. Simţeam că pierd timpul cu temele. Profesorii mei cred că mă urau şi mă iubeau în acelaşi timp. Pentru mine tot ce mă înconjura nu era nimic altceva decât un material care trebuia transformat în artă. Număram anii, zilele şi minutele până la terminarea şcolii pentru a putea merge să studiez la Academia de Artă de la Ierusalim".

SENSUL ARTEI
Deşi lucrează de o viaţă, Israel Zohar nu a încetat să îşi pună întrebări asupra artei: "Cred că a picta este o activitate ezoterică. Un artist lucrează zile în şir, izolat în studioul său. Acolo este o lume în miniatură care poate avea propriile ei reguli ori, pur şi simplu, nici o regulă. Doar artistul stabileşte regulile aici şi decide ce înseamnă arta. În ceea ce mă priveşte, încă din tinereţe am fost fascinat de marii artişti ai secolului al XVII-lea. Un secol în care pictorii se ocupau de descrierea luminii şi a formei. Când arta a depăşit idealismul impus de biserică şi a ales observarea nemijlocită a realităţii. Când lucrez mă confrunt mereu cu aceeaşi întrebare: ce e arta şi când devine arta ceea ce este. Aş vrea să ştiu răspunsurile. Dar pe măsură ce lucrezi, an după an, îţi dezvolţi propriul limbaj şi încerci să creşti calitatea muncii tale. Astăzi, când intru în atelier, îmi promit de fiecare dată ca tabloul pe care îl fac să fie mai bun decât precedentul. Uneori, deşi nu foarte des, mă uit la lucrare şi-mi zic: da, am reuşit! Apoi mă simt epuizat şi simt că mă doboară somnul".

Ca formulă artistică, Israel Zohar a optat pentru pictura figurativă pe care o abordează dintr-o perspectivă adusă la zi. Iată ce ne-a povestit despre viziunea sa artistică: "Un pictor figurativ, cum sunt eu, are de a face cu trei elemente: fiinţele umane, obiectele şi spaţiul. Aş compara aceste aspecte cu cele opt tonuri din muzică. Deci, dacă eşti un pictor figurativ, trebuie să te ocupi de aceste trei elemente. De la începutul carierei mele am pictat fiinţe umane. Cu o singură persoană pe pânză poţi acoperi întregul spectru de gânduri şi de emoţii. Am dorit să descopăr părţile ascunse ale personalităţilor, secretele vieţii lor interioare. Dacă mergi în direcţia asta te vei confrunta, inevitabil, cu singurătatea, frica şi fragilitatea existenţei.

Am de pildă o compoziţie în care apar mai mulţi oameni dar în care, totuşi, fiecare este izolat total. O compoziţie în care tu, cel care priveşti, eşti absorbit de contemplarea figurii care te priveşte, în care tu devii o parte a lumii iluzorii care apare pe pânză. De multe ori revin la această temă, în multe variante. Un alt subiect care mă interesează este raportul cu picturile vechilor maeştri. Le reiau şi le reconstruiesc într-o lume modernă care nu mai are iluzii despre viitorul ei.

ÎNTRE RĂZBOAIE
Dacă la început de viaţă războiul i-a marcat dramatic destinul şi compoziţiile artistice timpurii, la maturitate, acesta l-a obligat să-şi părăsească ţara pentru a nu face parte, tacit, dintr-o politică de agresiune teritorială cu care nu putea fi de acord. Iată cum au stat lucrurile la începutul anilor '80: "Fiecare societate este împărţită în două: intelectualii şi... ceilalţi. Când aveam 4 ani, familia mea s-a stabilit în Israel. Când am crescut, am realizat că acestei puteri intelectuale, care acolo era dezvoltată şi sofisticată, i se opunea o forţă şi mai mare: militantă, patriotică şi agresivă. În scurt timp, forţele militare au reuşit să declanşeze un război care a condus Israelul către o catastrofă istorică. În 1967 Israelul a ocupat Fâşia Gaza, ceea ce a declanşat aventura militară pentru păstrarea acestui teritoriu cu preţul escaladării violenţelor şi brutalităţii.

În anii în care am trăit în Israel am luptat împotriva acestei ocupaţii sub orice formă, dar repede am realizat că dacă nu voi fugi voi deveni o parte a ceea ce se întâmpla acolo. Niciodată, nici ca artist, nici ca fiinţă umană, nu aş fi putut să tolerez ceea ce Israelul le făcea palestinienilor. În 1986, ca o formă de protest, am părăsit Israelul cu cei patru copii ai mei şi am venit la Londra. Habar nu aveam ce va fi cu viaţa mea şi cu cariera mea în Anglia, dar ştiam un lucru: toată brutalitatea, cruzimea şi crimele în masă împotriva civililor nu se vor mai face şi în numele meu! În lumea liberă, în Europa, în special, am descoperit că ceea ce se opune puterii intectuale este puterea comercială care poate fi şi ea la fel de distructivă. Se pare că oamenilor nu le place cultura, ci divertismentul. Cultura aşază în faţa ta o oglindă, iar oamenilor nu le place să vadă adevărul, preferă mediocritatea. Din păcate, guvernelor, în democraţie, le place să le dea oamenilor ceea ce aceştia vor.
Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări
Galerie Foto Într-un document oficial emis, în data de 13 octombrie, de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, se arată că succesul luptei polițiștilor de penitenciare în lupta cu pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 rep...

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară
Galerie Foto Dr. Tarek Nazer, chirurg ortoped, este președintele Asociației Europene de Artroscopie și Chirurgie Minim Invazivă. Trăiește în România de 30 de ani. Avea 5 ani când familia lui s-a mutat din Siria la...

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a achiziționat două softuri informatice pentru testarea viitorilor agenți care urmează să păzească demnitarii în tehnici de condus a autovehiculelor instituției, dar și...

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”
Galerie Foto Cu sânge de bănățean curgând prin vene, Erwin Lucian Bureriu le-a făcut pe toate: profesor, jurnalist și secretar de redacție, biliotecar, proprietar de librărie, muzician, grafician, dar mai ales poet și...

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală
Există o polemică între reumatologi şi ortopezi, legat de când este bine să se implanteze o proteză în articulaţia suferindă: de la primele simptome, cum zic chirurgii ortopezi, sau mai târziu, după...

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!
Galerie Foto Diferențe majore între numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale, pentru toate subcategoriile de alegeri care însumează alegerile pentru autoritățile publice locale și numărul...

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc
Galerie Foto Nici nu s-a uscat bine tușul pe buletinele de vot de la alegerile locale care au avut loc în 27 septembrie, că proaspătul liberal, fost PSD-ist, Mihai Chirica, de la Iași, reales primar, a și atribuit un contact de...

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor
Galerie Foto Fata cea mare a lui Traian Băsescu și-a cooptat, cu o lună înainte de alegerile locale, soțul în cadrul companiei de consultanță pe care o deține. Odată cu intrarea lui Radu Petru Pricop în această...

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii
Galerie Foto Numit, prin semnătura lui Ludovic Orban și a Secretarului General al Guvernului Antonel Tănase, în funcția de consilier de stat, Eduard Andi Manciu, cel care conduce celebrul Grup de Comunicare Strategică, nu...

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi
De multe ori observăm că unii oameni se plâng de ochi, aceştia par chinuiţi, se înroşesc, lăcrimează, au mâncărimi. Multă lume crede că se pricepe și îndeamnă cu sfaturi greşite pe cel cu ochii în...

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor

Sistem de supraveghere video de 100.000 de euro, la sediul central al Ministerului Finanțelor
Instituția condusă de Florin Cîțu a investit prețul unui apartament în București pentru achiziționarea unui sistem nou-nouț de supraveghere video, pe care urmează să-l monteze la sediul din Capitală al Centru...

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”

Elena Stoica, Asociația Confecționerilor din România: „Măştile de Panciu, bune la Paris și la Londra, sunt ignorate la Bucureşti”
Galerie Foto Producătorii de confecții trag un semnal de alarmă: mulți români dau banii pe chinezisme de proastă calitate sau pe cârpe frumos colorate cu care își acoperă nasul și gura, în loc de măşti făcute din...

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ

Dosarul unei execuţii comandate politic, cu Dacian Cioloş în rol de paranormal. Telepatia: cea mai mare pagubă inexistentă, anchetată la SIIJ
Galerie Foto Documente explozive, aflate pe masa procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), arată că, în contabilitatea Ministerului Agriculturii, în 2008, când Dacian Cioloș a decis să...

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu

Infractorii sexuali, băgați în bazele de date ale Poliției de o firmă controlată de afaceristul Tiberiu Urdăreanu
Galerie Foto Poliția Română a încheiat cu una dintre firmele înființate de grupul UTI, controlat de Tiberiu Urdăreanu, un contract de 1,3 milioane de euro, pentru realizarea unui registru special. Este vorba despre o...

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig

Astmaticii nu trebuie să treacă repede de la cald la frig
Lumea îşi pune singură diagnosticul când e vorba de plămâni. Cum tuşeşte puţin, omul se autodiagnostichează: „Am pneumonie”. Dar şi cei cu astm ridică glasul când vine sezonul rece.Interviu cu profesor...
Serviciul de email marketing furnizat de