x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Privatizarea amenzilor

Privatizarea amenzilor

de Radu Crivat    |    31 Iul 2006   •   00:00

Romania este prima tara din lume unde amenzile au fost privatizate. Peste doi ani, in toate judetele vor fi montate sute de ochi electronici, care vor supraveghea miscarile so-ferilor din toata tara. Afacerea se ridica la 40 de milioa-ne de euro, iar camerele vor fi puse de firme particu-lare, investitiile fiind recuperate din amenzile "ochite" cu noile sisteme. Asadar, amenzile sunt amanetate in favoarea furnizorilor.

AFACERE. Camerele radar au devenit peste noapte mine de aur pentru autoritati

40 de milioane de euro. Un milion pentru fiecare judet. Atat costa sutele de ochi electronici care vor supraveghea miscarile soferilor din toata tara peste doi ani. Camerele vor fi montate de firme particulare, investitiile fiind recuperate din amenzile date de noile sisteme. Romania este prima tara din lume unde amenzile au fost privatizate.

Camerele vor fi montate in cadrul proiectului ProSigur, dezvoltat de Centrul Regional Bucuresti al Academiei Internationale pentru Siguranta Rutiera (IRSA) - organizatie nonguvernamentala, in parteneriat cu Inspectoratul General al Politiei Romane si Administratiile Publice Locale din judetele pe teritoriul carora se vor afla camerele.

AMENZI PRIVATIZATE. Potrivit paginii de web a IRSA, acest megaproiect "se autosustine din punct de vedere financiar". Romania este prima tara din lume in care este introdus in siguranta rutiera un nou "principiu de finantare": contravenientul plateste, adica finantarea programelor de siguranta rutiera din fondurile care reies din amenzile ce sunt date chiar de aparatele nou-instalate. Directorul de operatiuni a IRSA, Dana Voicu, este de parere ca acest "concept" este adoptat si la Mediu, acolo unde "poluatorul plateste". Mai pe larg, sistemul functioneaza cam asa, dupa spusele directorului: producatorii numarul unu si numarul doi mondial de echipamente de supraveghere radar, "Robot" si, respectiv, "Gatsometer", din Olanda, furnizeaza camerele catre organizatia IRSA. La randul ei, IRSA, in baza protocolului incheiat cu autoritatile romane, "monteaza" camerele pe stalpi. Imediat ce acestea sunt montate, amenzile incep sa curga. Spre exemplu, in judetul Ialomita, in primele doua zile de la lansarea sistemului de supraveghere, peste 4.000 (patru mii!!!) de soferi au fost prinsi ca au incalcat regimul de viteza. Amenzile sunt trimise contravenientilor, iar acestia le platesc la Trezorerie. De aici, banii merg la Administratiile locale si centrale, o parte din bani - aproximativ 30% - este virata catre firmele care au pus la dispozitie echipamentele de supraveghere si le-au montat.

"Din incasari platim toate costurile de operare, cerneala de la imprimante, hartia, tot. Nu platim salariile politistilor care deservesc aceste sisteme", spune directorul IRSA. Daca oamenii respecta legea si nu se incaseaza bani din amenzi, "investitia dovedindu-se nerentabila", firmele care au adus camerele au dreptul sa le ia inapoi, dupa o perioada de gratie de trei ani, ne-a spus directorul Dana Voicu. Dupa ce firmele care au pus la dispozitie echipamentele isi primesc inapoi banii "investiti", camerele intra in proprietatea Administratiilor Publice Locale. Pentru ca un judet sa fie complet echipat, conform directorului IRSA, sunt necesare aproximativ 50 de camere, in faza de inceput fiind montate maximum cinci. Costul unui astfel de aparat se ridica la aproximativ 50.000 de euro.

PROFIT. Banii vitezomanilor ajung la firmele care instaleaza camerele

"BATAIE" PE CAMERE. Adevarate mine de aur pentru primariile si prefecturile insetate de incasari fabuloase, dar si de statistici mai roz in ceea ce priveste siguranta rutiera, sistemele de supraveghere sunt dorite cu ardoare de toata lumea. Dupa succesul inregistrat de sistemul de supraveghere de pe DN1, care a adus incasari de peste 900.000 de euro in doar sase luni, Romania pare a fi cuprinsa de isteria supravegherii video a traficului rutier. Si pe Autostrada Soarelui au fost instalate camere, traficul fiind supravegheat si cu ajutorul elicopterelor Unitatii de Aviatie a Ministerului de Interne.

Echipamentele provin de la firma spaniola Telvent. Sistemul este finantat de Banca Europeana de Investitii, cu o participare de 80%, si statul roman, cu o pondere de 20%. In urma cu trei sapta- mani, Brigada de Politie Rutiera a Capitalei a inaugurat un sistemul pilot de monitorizare a traficului din puncte fixe sau mobile. Proiectul, realizat in parteneriat cu SC Cisco Systems Romania SRL, da posibilitatea supravegherii traficului pe bulevardele Nicolae Balcescu, General Gheorghe Magheru, pe tronsonul Piata 21 Decembrie - Piata Romana.

TOT MAI MULTE. In urma cu doua luni a avut loc in judetul Arges, in premiera nationala, inaugurarea sistemului de control si supraveghere a traficului rutier denumit "ProSigur". Proiectul reprezinta un sistem complet de supraveghere video a vitezei de deplasare a autovehiculelor, dar si a respectarii normelor rutiere si va fi extins rapid la nivel national, potrivit reprezentantilor IRSA. Pe langa camerele de supraveghere au fost amenajate dispecerate in cadrul inspectoratelor judetene de politie, unde vor fi preluate si procesate automat sanctiunile contraventionale. In Pitesti au fost montate doua camere radar fixe, urmand ca in aceste zile sa fie date in folosinta alte patru aparate instalate pe stalpi. De asemenea, politistilor le-au fost aduse patru "tripozi" - aparate radar mobile fixate pe trepiede, ce pot fi asezate pe marginea drumului pentru a inregistra cu o camera abaterile la regimul vitezei, fara a fi nevoie de un politist care sa le manevreze. De dimensiuni relativ reduse, "tripodul" este greu de observat pe marginea drumurilor. Poreclit sugestiv "vaduva neagra", aparatul a bagat spaima in soferii autohtoni. Dupa Arges a urmat aproape imediat Ialomita. Au fost montate doua camere radar fixe in localitatea Cosereni, pe Drumul National 2A, in timp ce alte patru radare mobile (pe trepied) vor functiona in judetul Ialomita. Vor mai fi montate, in decurs de mai multe luni, peste 100 de radare fixe pe ruta Sinesti - Urziceni - Slobo- zia - Tandarei - Giurgeni, in 20 de localitati din judet. Printre judetele in care vor fi instalate sisteme de supraveghere a traficului rutier putem enumera: Bacau, Vaslui, Cluj, Constanta - unde este instalata deja o camera in fata magazinului Tomis Mall - Iasi, Ramnicu-Valcea, Suceava, Neamt, Dambovita, Brasov, Bihor si lista ramane deschisa. Directorul de operatiuni a IRSA spune ca, la finele anului 2008, toate judetele tarii vor fi "echipate" cu camere de supraveghere.

EXPLICATIE
"Echipamentele sunt suta la suta luate pe credit de la producatori, firme straine, numarul unu si doi mondial din Germania si Olanda. Nu am platit nici un leu la ei. Ei isi recupereaza in timp, din amenzi"
Dana Voicu director operational,
Asociatia "Centrul Regional pentru Siguranta Rutiera - IRSA"

×
Subiecte în articol: special supraveghere camerele irsa montate