Romania este prima tara din lume unde amenzile au fost privatizate. Peste doi ani, in toate judetele vor fi montate sute de ochi electronici, care vor supraveghea miscarile so-ferilor din toata tara. Afacerea se ridica la 40 de milioa-ne de euro, iar camerele vor fi puse de firme particu-lare, investitiile fiind recuperate din amenzile "ochite" cu noile sisteme. Asadar, amenzile sunt amanetate in favoarea furnizorilor.
AFACERE. Camerele radar au devenit peste noapte mine de aur pentru autoritati |
40 de milioane de euro. Un milion pentru fiecare judet. Atat costa sutele de ochi electronici care vor supraveghea miscarile soferilor din toata tara peste doi ani. Camerele vor fi montate de firme particulare, investitiile fiind recuperate din amenzile date de noile sisteme. Romania este prima tara din lume unde amenzile au fost privatizate. Camerele vor fi montate in cadrul proiectului ProSigur, dezvoltat de Centrul Regional Bucuresti al Academiei Internationale pentru Siguranta Rutiera (IRSA) - organizatie nonguvernamentala, in parteneriat cu Inspectoratul General al Politiei Romane si Administratiile Publice Locale din judetele pe teritoriul carora se vor afla camerele. AMENZI PRIVATIZATE. Potrivit paginii de web a IRSA, acest megaproiect "se autosustine din punct de vedere financiar". Romania este prima tara din lume in care este introdus in siguranta rutiera un nou "principiu de finantare": contravenientul plateste, adica finantarea programelor de siguranta rutiera din fondurile care reies din amenzile ce sunt date chiar de aparatele nou-instalate. Directorul de operatiuni a IRSA, Dana Voicu, este de parere ca acest "concept" este adoptat si la Mediu, acolo unde "poluatorul plateste". Mai pe larg, sistemul functioneaza cam asa, dupa spusele directorului: producatorii numarul unu si numarul doi mondial de echipamente de supraveghere radar, "Robot" si, respectiv, "Gatsometer", din Olanda, furnizeaza camerele catre organizatia IRSA. La randul ei, IRSA, in baza protocolului incheiat cu autoritatile romane, "monteaza" camerele pe stalpi. Imediat ce acestea sunt montate, amenzile incep sa curga. Spre exemplu, in judetul Ialomita, in primele doua zile de la lansarea sistemului de supraveghere, peste 4.000 (patru mii!!!) de soferi au fost prinsi ca au incalcat regimul de viteza. Amenzile sunt trimise contravenientilor, iar acestia le platesc la Trezorerie. De aici, banii merg la Administratiile locale si centrale, o parte din bani - aproximativ 30% - este virata catre firmele care au pus la dispozitie echipamentele de supraveghere si le-au montat. "Din incasari platim toate costurile de operare, cerneala de la imprimante, hartia, tot. Nu platim salariile politistilor care deservesc aceste sisteme", spune directorul IRSA. Daca oamenii respecta legea si nu se incaseaza bani din amenzi, "investitia dovedindu-se nerentabila", firmele care au adus camerele au dreptul sa le ia inapoi, dupa o perioada de gratie de trei ani, ne-a spus directorul Dana Voicu. Dupa ce firmele care au pus la dispozitie echipamentele isi primesc inapoi banii "investiti", camerele intra in proprietatea Administratiilor Publice Locale. Pentru ca un judet sa fie complet echipat, conform directorului IRSA, sunt necesare aproximativ 50 de camere, in faza de inceput fiind montate maximum cinci. Costul unui astfel de aparat se ridica la aproximativ 50.000 de euro.
PROFIT. Banii vitezomanilor ajung la firmele care instaleaza camerele |
Citește pe Antena3.ro
|
EXPLICATIE
"Echipamentele sunt suta la suta luate pe credit de la producatori, firme straine, numarul unu si doi mondial din Germania si Olanda. Nu am platit nici un leu la ei. Ei isi recupereaza in timp, din amenzi" Dana Voicu director operational, Asociatia "Centrul Regional pentru Siguranta Rutiera - IRSA" |