Jurnalul.ro Special Reportaje Reportaj din infern

Reportaj din infern

11 Ian 2005   •   00:00

REPORTAJ
Romanca Lacramioara Pedersen povesteste pentru Jurnalul National cosmarul din Phuket.

"Am avut noroc sa nu fim pe plaja"

Romanca Lacramioara Pedersen se numara printre norocosii care au scapat cu viata in urma ucigasului val seismic tsunami, care a inghitit peste 165.000 de oameni.
ROXANA I. ANCUTA

LINISTE. Cu numai cateva zile inainte de cosmar, Lacramioara se credea in "Paradisul de pe pamant"
Anul trecut, Lacramioara s-a casatorit cu un cetatean de origine daneza. Impreuna s-au stabilit in Shanghai, iar intre 19 decembrie 2004 si 3 ianuarie 2005 au fost in vacanta in Thailanda, la Phuket. O vacanta care ar fi trebuit sa fie de vis s-a transformat in cel mai mare cosmar pe care l-au trait cei doi. Lacramioara s-a decis sa relateze, pentru cititorii Jurnalului National, cosmarul pe care l-a trait in ceea ce se numea "Paradisul pe Pamant".

VIATA. "Am avut mare noroc sa nu fim pe plaja", spune Lacramioara, intr-o corespondenta electronica pe care am purtat-o dupa evenimentele pe care, cu siguranta, nu le va uita niciodata.

"Pe data de 19 decembrie, desi nu veneam pentru prima oara in Thailanda, a fost o senzatie deosebit de placuta sa aterizam dupa 6 ore de zbor din iarna shanghaieza, in Phuket, unde erau 30°C. Totul a fost minunat. Thailanda este tara marilor calde cu ape cristaline si curate ca lacrima, vegetatie luxurianta, cu flori multicolore in toata perioada anului, fructe tropicale mai dulci ca nectarul.

Este tara bancurilor de corali, cu o incredibila varietate, cu oameni fericiti, priete-nosi, care traiesc in pace si armonie cu animale, vietati si insecte, fara grija zilei de maine. Este tara unde temperatura este foarte placuta datorita brizei si umiditatii. Zi si noapte, pe tot parcursul anului, sunt intre 26 si 30° C. Am avut un Craciun foarte fericit, cu veselie si bucate care mai de care mai alese si aromate - intr-un cuvant, minunat!", povesteste Lacramioara, amintindu-si de partea frumoasa a povestii.

SI MOARTE. La data catastrofei, ea s-a trezit din cauza unei zguduituri puternice pe care a simtit-o in somn. Nu si-a dat seama ca este vorba despre un cutremur. Ceea ce urmeaza este povestea Lacramioarei, pe care o redam asa cum ne-a fost ea transmisa. Fara comentarii, care ar fi de prisos.

"Am crezut ca era un cosmar din cauza delicioaselor feluri de peste si fructe de mare udate cu vinul alb si rece de regiune, de la cina! M-am intors pe cealalta parte si mi-am continuat somnul!", marturiseste Lacramioara.

Dimineata, cand a iesit din camera, a vazut ca tara Paradisului pe Pamant se transformase, in cateva minute, in Infernul pe Pamant.

"Am fost foarte norocosi ca in dimineata respectiva am lenevit in pat! Din camera, am auzit un zgomot extrem de ciudat, timp de vreo doua minute. Ne-am mirat - ce poate fi?! Insa dupa ce a trecut, ne-am gandit ca era femeia de serviciu cu vreun aspirator vechi sau au tarat ceva pe jos!

Am coborat totusi in strada si am vazut lumea ingrozita, agitandu-se si alergand dinspre mal in sus! Intrarea in hotelul nostru, care este cam la 100 metri de mare, era acoperita cu apa care doar se retragea! Acesta este al 5-lea cutremur ca magnitudine din lume de 8,9 grade pe scara Richter! Am coborat spre mal. Toti localnicii disparusera! Nimeni nu a mai vazut sau auzit niciodata asa ceva.

COSMAR. Imaginile distrugerilor provocate de valul seismic nu mai au nevoie de comentarii

S-au refugiat cu totii pe dealuri si in temple, locuri de rugaciune! Cred ca Guvernul thailandez a anuntat ceva la radio si tv, dar turistii au aflat doar pe propria piele!

ZAPACEALA. Thailanda este o tara care isi protejeaza cu mare grija si atentie atat cetatenii, cat si avutul national! Intr-un fel, este foarte bine ca nu am stiut nimic, deoarece tendinta ar fi fost sa fugim de cutremur undeva intr-o zona deschisa, care, cu siguranta, ar fi fost plaja, fara sa luam in calcul valul si fara sa ne gandim la faptul ca epicentrul a fost in mijlocul marii!"

Dupa retragerea valului, Lacramioara si sotul ei, care erau de-a dreptul inspaimantati, au coborat pe faleza. Acolo se aflau numai turisti curiosi care filmau si fotografiau. "

Toti localnicii erau adapostiti pe dealuri! Toate restaurantele, magazinele, hotelurile si locurile de distractie de pe plaja si faleza erau distruse. Faleza acoperita cu nisip, magazinele cu geamurile sparte din cauza masinilor si a altor obiecte luate pe sus de val. Frumoasele plaje amenajate erau acum un amestec de resturi de sezlonguri distruse, umbrele si de tot felul de alte obiecte! Camerele de la parterul hotelurilor erau pline de apa, nisip, resturi si distrugere. Oameni ingroziti si inspaimantati. Nu am cuvinte sa va descriu, vedeti, va rog, imaginile!

Ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost ca nimeni nu a incercat sa "colecteze", nici macar a doua zi, nimic din ceea ce nu ii apartine! Nimeni nu s-a atins de lucrul altuia, chiar daca totul era ravasit si nepazit! A doua sau a treia zi, oamenii au aparut si au inceput sa curete locurile afectate!"

INAINTE "Am avut un Craciun foarte fericit, cu veselie si bucate care mai de care mai alese si aromate - intr-un cuvant, minunat!"

DUPA
"Toate restaurantele, magazinele, hotelurile si locurile de distractie de pe plaja si faleza erau distruse"

IMPRESIONATA
"Nimeni nu s-a atins de lucrul altuia, chiar daca totul era ravasit si nepazit!"

Lacramioara Pedersen
Subiecte în articol: reportaj lacramioara