x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ministrul Transporturilor, dezinformat de un secretar de stat. Prin dialogul cu transportatorii se puteau evita actualele proteste

Ministrul Transporturilor, dezinformat de un secretar de stat. Prin dialogul cu transportatorii se puteau evita actualele proteste

de Diana Scarlat    |    18 Ian 2024   •   07:40
Ministrul Transporturilor, dezinformat de un secretar de stat. Prin dialogul cu transportatorii se puteau evita actualele proteste
Sursa foto: facebook

Asociațiile profesionale ale transportatorilor au obținut de la ministrul Sorin Grindeanu aproape tot ce au solicitat, în urma întâlnirii care a avut loc la ministerul de resort, la invitația ministrului, marți.

Transportatorii spun, însă, că în cadrul acelei întâlniri a aflat și ministrul Sorin Grindeanu cum a fost dezinformat de secretarul de stat care a fost desemnat, încă de anul trecut, să poarte discuții cu reprezentanții acestui sector economic. Deși transportatorii au adus, încă din aprilie 2023, liste cu propuneri și soluții la problemele care ulterior s-au agravat, nimic din toate acestea nu a ajuns la ministru. Dacă se luau acele măsuri la timp, protestele actuale puteau fi evitate. Dovada este chiar faptul că soluțiile propuse de reprezentanții transportatorilor au fost acceptate imediat și se vor aplica în cel mai scurt timp

Federațiile și confederațiile transportatorilor au obținut, după discuția cu ministrul Sorin Grindeanu, două măsuri care se aplică imediat: formarea a două grupuri de lucru care să rezolve problemele acestui sector economic și modificarea cadrului normativ referitor la transportul alternativ, pentru eliminarea pirateriei. 

Ministerul Transporturilor a anunțat că va sprijini demersurile partenerilor sociali care țin de competența ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română și Ministerul Finanțelor în problemele legate de RCA, indemnizația de hrană și cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România și țările non-UE, pentru fluidizarea traficului rutier, precum și reducerea timpilor de așteptare la frontierele UE și non-UE, prin implementarea a 2 măsuri – respectiv separarea fluxurilor UE și non-UE, unde este posibil. Se va face o preselecție a camioanelor, inițial în vămile Giurgiu și Nădlac, urmând ca același principiu să fie aplicat, ulterior, la nivel național. 

 

S-a rezolvat totul în trei ore

S-au găsit soluții și pentru rovinietă, aceasta fiind o mare problemă pentru cei care așteaptă prea mult la frontieră și trebuie să plătească de mai multe ori. Ministerul a promis că va aplica măsurile necesare în termen de 7 zile. De asemenea, după ce i s-a explicat ministrului ce înseamnă diferențele la cântar, s-a decis revenirea la toleranța de 4% pe axă și 5% pe masă totală și la toleranțele aplicate la depășirea dimensiunilor maxim admise, în maximum 15 zile.

Toate aceste măsuri acceptate de Ministerul Transporturilor după primele trei ore de discuții cu reprezentanții COTAR, UNTRR, APTE, APULUM, FORT și ATM Bucovina (federații și confederații constituite legal) puteau fi implementate în perioada aprilie-noiembrie 2023, în urma solicitărilor făcute de transportatorii care au venit de fiecare dată la discuțiile de la ministerul de resort și cu soluții, nu doar cu cerințe. 

Faptul că nu au fost luate în seamă solicitările lor și nici nu a fost măcar informat ministrul a dus la protestele din această perioadă – pe care nici măcar nu le-au organizat asociațiile transportatorilor, așa cum anunțaseră din decembrie 2023. Oamenilor le-a ajuns cuțitul la os și au ieșit în stradă înainte de a mai aștepta alte negocieri cu reprezentanții ministerului. 

Și-a bătut joc de oamenii de afaceri veniți la discuții

„Noi am avut întâlniri, dar nu s-a ținut cont de explicațiile și de solicitările noastre. Am discutat cu secretarul de stat Adrian Foghiș, anul trecut, dar acesta nu i-a adus la cunoștință ministrului. Dacă se luau măsurile acceptate acum, agreate cu termene imediate și care nu afectează cu nimic bugetul statului, nu se ajungea aici, astăzi. Măsurile solicitate de noi în 2023 sunt aceleași care există acum în minuta rezultată în urma întâlnirii de marți, de la Ministerul Transporturilor: culoare separate, deblocarea vămilor, rovinieta, cântarele, activitatea neautorizată (pirateria) – tot se putea rezolva de anul trecut, dacă se ținea cont de discuțiile noastre cu secretarul de stat Foghiș”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Acesta mai spune că a existat și un incident, la minister, când secretarul de stat a cremat Jandarmeria pentru a-i evacua pe reprezentanții patronatelor, inventând un motiv hilar: că ar fi vrut să dea șpagă. „La un moment dat ne-am dus la cabinetul lui, în luna iunie, iar directorul de cabinet a declarat incident de gradul zero de securitate, pretinzând că noi ne-am dus acolo cu intenția să-i băgăm bani în birou. L-am informat noi, marți, pe ministru, care nici despre acest incident nu știa nimic. Am solicitat să fie schimbat secretarul de stat, ca să nu mai ajungem la asemenea situații”, mai spune președintele COTAR.

În urma discuțiilor de marți, Ministerul Transporturilor a anunțat că va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR - Convenţia referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele, în caz de daună, în urma unor accidente sau alte incidente - măsura urmând să fie aplicată în termen de 10 zile. 

Ministerul va crea și un Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor și Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. De asemenea, se retrage din procedura de consultare publică modificarea proiectului de OUG privind cadrul normativ referitor la transportul alternativ.

×