x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Țara tragediilor - avem cea mai mare rată a mortalității în accidente rutiere

Țara tragediilor - avem cea mai mare rată a mortalității în accidente rutiere

de Adrian Stoica    |    01 Apr 2022   •   07:25
Țara tragediilor - avem cea mai mare rată a mortalității în accidente rutiere

Potrivit datelor preliminare ale Comisiei Europene, anul trecut s-au înregistrat 19.800 de decese provocate de accidentele rutiere.

Aceasta a fost o creștere cu 1.000 de decese (+5%) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3.000 (-13%) de decese mai puține comparativ cu perioada prepandemică din 2019. În ceea ce privește România, statistica UE nu arată deloc bine, țara noastră continuând să înregistreze cel mai mare număr de morți în accidente rutiere la un milion de locuitori

Clasamentul general privind rata de decese nu s-a schimbat semnificativ anul trecut, cele mai sigure drumuri fiind cele din Suedia, țara care a înregistrat doar 18 decese la un milion de locuitori). În schimb, România a raportat 93 de decese la un milion de locuitori, având cea mai mare rată de mortalitate din 2021. Astfel, la noi, numărul deceselor a crescut cu 8% anul trecut, dar a înregistrat o scădere de 4% între anul prepandemic 2019 și 2021. Procentul de scădere a fost cu mult sub media UE, care a scăzut cu 13%.

De asemenea, media blocului comunitar a fost de 44 de decese rutiere la un milion de locuitori anul trecut, în timp ce în țara noastră s-a plasat cu mult peste această medie.

Țările care stau cel mai bine

Pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat cel mai scăzut număr de decese pe drumuri în 2021 comparativ cu anul prepandemic 2019. Numărul deceselor rutiere a scăzut cu 13% în 2021, dar au fost țări precum Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania unde scăderile au fost de peste 20%.

Obiectivul general este de a înjumătăți numărul de decese până în 2030 comparativ cu 2019. La nivelul UE, ultimul deceniu a înregistrat o scădere de 36%.

Cele mai afectate grupuri

Deși datele detaliate nu sunt încă disponibile, totuși cifrele publicate de Comisia Europeană oferă deja o perspectivă asupra tipului de utilizatori ai drumurilor implicați în accidente mortale și locațiile acestora, indicând totodată sexul și vârsta victimelor predispuse la producerea unor astfel de evenimente tragice. În general, 52% dintre decesele rutiere au avut loc pe drumurile rurale, față de 40% în zonele urbane și 8% pe autostrăzi. Ocupanții mașinilor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43% din toate decesele rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20%, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) - 18% și bicicliștii - 10% din totalul deceselor. În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37%) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Utilizatorii de vehicule cu două roți cu motor au reprezentat 18% din persoanele decedate, în timp un număr tot mai mare de bicicliști (14%) au fost uciși, ceea ce înseamnă că aproape 70% din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.

Bărbații, cei mai expuși

Bărbații au reprezentat trei din patru decese rutiere (77%). Bătrânii (65+) au reprezentat mai mult de un sfert (28%) din totalul deceselor, chiar dacă proporțional mai mulți tineri sunt uciși pe drumuri. Deși 12% dintre cei uciși pe drumurile UE aveau vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7% din populația UE. Prin urmare, statisticile arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.

0 decese rutiere a raportat Liechtenstein anul trecut, după ce în 2021 raportase un deces

„Pe măsură ce traficul revine la normal, trebuie să ne asigurăm că nu revenim la numărul de decese prepandemie pe drumurile noastre. La nivelul UE, ne vom strădui, prin finanțare, legislație și sensibilizare, să contribuim la realizarea unei infrastructuri mai sigure, a unor vehicule mai sigure, utilizare mai sigură a drumurilor și să avem servicii de îngrijiri mai bune după accident. Dar aceasta este o responsabilitate comună a statelor membre, industriei și utilizatorilor de drumuri. Fiecare deces și rănire gravă pe drumurile noastre este de evitat”.

Adina Vălean, Comisarul pentru Transporturi 
 

https://transport.ec.europa.eu/2021-road-safety-statistics-what-behind-figures_en

×