Rovos Rail este cel mai luxos tren din lume. O minune pe şine, care îi duce pe cei din lumea bună într-o aventură fantastică, ce poartă numele “Africa văzută din tren”. În România nu s-a prea auzit despre el şi nici un român nu i-a ocupat vreodată compartimentele. Pînă acum.
Nu, nu este Orient Express-ul. Este cel mai luxos tren din lume, Rovos Rail. O minune pe şine, care îi duce pe cei din lumea bună într-o călătorie fantastică, o aventură organizată ce poartă numele generic “Africa văzută din tren”. În România nu s-a prea auzit despre el şi niciun român nu i-a ocupat vreodată compartimentele. Pînă acum.Imaginaţi-vă un hotel extravagant, de mai mult de cinci stele, dotat cu tot ceea ce poate fi dotat un asemenea hotel. Numai că… acest hotel de mare lux e un tren! Aspect sofisticat, cu tentă victoriană, capacitate de maximum 52 de pasageri, posibilitatea de a fi remorcat de locomotive cu abur, diesel sau electrice în diverse etape ale călătoriei, 36 de apartamente de lux (nu compartimente), “camere” pentru personal (de la ospătari şi cameriste, la şeful trenului – de fapt un maître d’hotel), săli de baie incredibile, nu mai vorbim de barurile-restaurant, bucătărie fină, cu menu-uri meticulos pregătite, argintărie, etichetă (oarecum obligativitatea ţinutelor de zi, de safari – pentru excursii, de cocktail, de seară), chipuri şi peisaje inimaginabile dincolo de ferestre. Preţul călătoriei? 25.000 de dolari de persoană (inclusiv avion first class), asta însemnînd 1.000 de dolari pe zi de persoană. De fapt, totul a început de la o licitaţie de vagoane vechi, la Milner Park Johannesburg, în 1986. Încă de la înfiinţarea sa (bazată pe o afacere de familie a lui Rohan Vos – de aici şi jocul de cuvinte “Rovos”, un domn pasionat de trenuri) în 1989, Rovos Rail şi-a cîştigat reputaţia internaţională. Atunci cînd a fost creat, dorinţa celor care au “pus pe şine” această minunăţie a fost aceea de a reconstitui farmecul acelor vremuri cînd călători privilegiaţi plecau în vacanţe de experimentare a magiei şi misterului Africii, în con-diţii elegante şi relaxante. Vagoanele trenului provin din diverse locuri, fiecare avînd istoria sa. De pildă, unul dintre vagoane, care a fost construit în 1924, a fost găsit în apropiere de Johannesburg, în anii ’80.
ÎNCEPUTUL. Cînd
au primit un vraf de pagini pe care scria “Itinerary especially prepared for
Mr and Mrs Tăbăcaru – Africa by Rail
Tour – February 2008” (“Itinerar pregătit special pentru Mr şi MRs Tăbăcaru
– Africa by Rail – Februarie 2008), nu le-a
venit să creadă. De mult visau să facă această călătorie. Nu din mania
grandorii, ci din pură curiozitate. E adevărat, o curiozitate costisitoare, atît
din punct de vedere material, cît şi din punct de vedere fizic. “13 Februarie:
Veţi zbura de la Fort Launderdale via Detroit
la Amsterdam cu
KLM. Apoi, Amsterdam /Dar Es Salaam. Sosire la Dar Es Salaam şi formalităţi de cazare, după
care ghidul nostru vă va întîlni şi vă va transfera la New Africa Hotel. Pe 17
februarie veţi fi luaţi de la hotel şi transferaţi la aeroport pentru un zbor
scurt la Zanzibar, o insulă pe jumătate arabă, pe ju-mătate africană, la 35
de km est de continent. Populaţia sa, de 600.000 de locuitori, este un amestec
african, arab şi indian. Un port comercial de secole. Aici se află din abundenţă
nucă de cocos. Turul nostru de insulă trasează istoria de la Vasco da Gama
(1499), dominaţia portugheză, controlul exercitat de sultanii Omanului din 1698
pînă tîrziu, în secolul al XIX-lea, cînd Zanzibarul era principala bază est-africană
pentru comerţul de sclavi şi fildeş, perioada protectoratului britanic din 1890
în 1963 şi, în final, integrarea sa în Tanzania, în 1964. După un lunch la
Restaurantul Mtoni se va face un tur al oraşului. Seara veţi fi conduşi la
aeroport pentru întoarcerea la Dar Es
Salaam (mic dejun, prînz, cină). Informaţii zbor:
februarie 17, Airlines-Precision Air, ora de plecare din Dar
Es Salaam e 09:15, sosirea la Zanzibar e 09:35. Zborul de întoarcere este
la 17 februarie, cu aceeaşi linie aeriană, plecarea de la Zanzibar
e la 17:10, sosirea la Dar Es Salaam
este la 17:30. Februarie 18: Dar Es
Salaam/ Kibe-rege. Mic dejun la hotel. După
transferul la Tazara Railway, unde veţi întîlni întregul staff Rovos Rail şi
pe domnul Rohan Vos. Domnul Vos va primi grupul şi vă va informa despre
facilităţile trenului şi despre serviciile de care veţi beneficia în timpul călătoriei.
Lunga călătorie la destinaţia finală, Cape Town,
cu Rovos Rail începe la prînz, de la staţia Dar Es Salaam. Distanţa este de 6.093 km şi
veţi traversa o diversitate din punct de vedere geografic, de viaţă sălbatică şi
de istorie umană. Amatorii de inginerie pot inspecta locomotiva vintage înainte
de a se instala în apartamentele spaţioase. Fiecare apartament are paturi duble
si baie. Trenul găzduieşte doar 52 de pasageri. 16 membri ai echipajului sînt
disponibili 24 de ore din 24. Doi bucătari de primă mînă asigură meniuri
superbe. Şapte perechi de stîlpi de lemn asigură în salon o atmosferă privată,
de club victorian. Ferestrele din vagonul de observaţie, datînd din 1936, au
fost lărgite pentru a permite o privelişte neobstrucţionată asupra
peisajului african. La trei ore după plecarea de la Dar Es Salaam vom traversa Rezervaţia Selous.
Este denumită după Frederick Courtney Selous, un faimos vînător din sec al
XIX-lea. În timpul primului război mondial, cînd Africa de Est era un teatru de
luptă, el a fost ucis accidental şi îngropat în parc. După străbaterea zonei de
coastă, vom avansa în tipica savană africană, unde este mai răcoare şi mai
uscat. Trenul Rovos va înainta pe linia tanzaniano - zambiană. În 1968,
reprezentanţi ai Republicii Populare Chineze au dorit să ridice aici un
simbol permanent al solidarităţii cu Lumea a treia. Proiectul cîştigător a
fost calea ferată Freedom. 25.000 de chinezi şi 50.000 de muncitori africani au
turnat timp de 5 ani 310.000 de tone de oţel de la Dar Es Salaam la Kapiri
Mposhi. Linia a fost incendiată în 1975. Mai mult de 140 de staţii au fost
construite pe 1.858 de km, ca şi 300 de poduri şi 232 de tunele. Istoricul
nostru, Nicholas Schfield, va ţine o prelegere intitulată “Zanzibar, Bagamoyo şi comerţul african cu
sclavi”.
PREGĂTIRI. Pe Alina şi Cornel Tăbăcaru i-au cam trecut fiorii.
Teoretic, pe nişte oameni stabiliţi de multă vreme în Canada, umblaţi
prin diferite locuri din lumea întreagă, n-ar fi trebuit să-i sperie o asemenea
călătorie. Dar… Nu mai avuseseră de-a face cu o călătorie de acest gen, plus că
nu exista nici un român care să le povestească aşa, pe şleau, cum e în călătoria
asta, pentru simplul motiv că picior de român nu s-a aventurat vreodată în aşa
ceva. Una e să îţi imaginezi cum o să alergi tu sprinţar printre flamingo roz,
elefanţi drăgălaşi şi indigeni simpatici, şi alta e să fii pus în faţa faptului
împlinit. Iar scena pregătirilor de plecare aduce aminte de filmul “Nea Mărin
miliardar”. “Înaintea plecării, soţia mea a făcut cumpărături de la un magazin
românesc, aşa că la cină am mîncat: tobă, fasole bătută, vinete, şunculiţă,
ciolan cu fasole, murături, varză cu carne, telemea... de parcă plecam pe
front! Fiind o călătorie cu trenul şi avînd spălătorie în tren, am limitat
bagajele la strictul necesar.
O valiză de fiecare, cu toate că urma să călătorim 25 de zile. Am mai luat încă o valiză cu haine şi o valiză cu dulciuri, pe care urma să le dăm copiilor indigeni. Aveam şi o geantă cu... dolari! Trebuiau bani mărunţi, că nu prea mergeau creditcardurile prin unele locuri pe unde trebuia să ajungem. Aşa că aveam 2.000 de dolari în devize de un dolar. Asta însemna 20 de teancuri de 100 din hîrtii de un dolar!”, povesteşte domnul Tăbăcaru. “Traseul era: Fort Launderdale – Detroit – Amsterdam – Kilimanjaro (Tanzania). În seara plecării eram în Florida. S-a pornit o furtună violentă, care nu s-a potolit nici a doua zi. În fine, ajunşi în Detroit seara tîrziu, am fost cazaţi la un hotel din apropierea aeroportului, urmînd să plecăm a doua zi la aceeaşi oră (7 seara). Citisem cu cîteva zile înainte că Detroit-ul a fost cotat ca fiind cel mai «ugly» oraş în care poţi să-ţi petreci timpul. Numai că a doua zi era Ziua Îndrăgostiţilor. Hm, să-ţi petreci ziua asta în Detroit, nimic mai promiţător pentru tonusul nostru. Dar... A doua zi dimineaţa am însoţit micul dejun la cameră cu o sticlă de şampanie şi un buchet de flori. Nu am ieşit din cameră pînă la ora 4:00, cînd am plecat la aeroport. Pentru că nu eram pregătiţi de noapte, ne luaserăm cîte un tricou, pasta de dinţi, periuţa şi cîte o cămaşă de schimb din aeroport. Da, frumos început. Chiar frumos, nu am mai stat în pat toată ziua cu soţia mea de Sfîntul Valentin de ani de zile. Drumul pînă la Kilimanjaro a fost un tur de forţă, dar graţie noului sistem de la First Class, care transformă fotoliul în pat, am călătorit excelent şi perfect odihniţi. Spun odihniţi, pentru că ştiam ce ne aşteaptă...”
JURNALUL. Ce îi aştepta?
Ei, aici e aici. Îi aşteptau atît de multe, încît nu ar încăpea în aceste
pagini. Prin urmare, în fiecare duminică, la rubrica “Jurnal exotic” veţi
citi jurnalul de călătorie cu Rovos Rail în Africa al familiei Tăbăcaru. Zi de
zi, pas cu pas. De la ultima roată a trenului, pînă la ultimul dinte al băştinaşilor.
De la relatări naturale, fără fiţe, fără fasoane, cu mult umor, ale întîmplărilor
cu care s-a confruntat această familie pe parcursul călătoriei, pînă la istoria
ştiută sau neştiută a unor locuri deosebite. Să nu uităm de fotografii. În
primul rînd extraordinare chipuri de localnici, în ipostaze interesante. Apoi răsărituri,
asfinţituri, ape, vegetaţie, animale, păsări, case (sau cocioabe!) şi multe
altele. Şi, nu în ultimul rînd, imagini din tren. Pe www.jurnalul.ro puteţi
vedea imagini de prezentare a ceea ce înseamnă acest tren. De altfel, în
fiecare duminică, la rubrica online a Jurnalului exotic veţi putea viziona
imagini de pe parcursul acestei călătorii. Pentru că domnul Tăbăcaru, cu
extravaganţa cu care deja v-a obişnuit, nu s-a putut abţine să nu vă urce,
chiar dacă numai cu ochii minţii, într-un neobişnuit tren de plăcere în Africa.
Glamour-ul prin prisma comercialului
Un tren de lux, care călătoreşte pe diferite trasee din Africa de Sud. Şerpuieşte prin inima Africii, combinînd glamour-ul şi entuziasmul epocii de aur a transportului feroviar, cu pretenţiile prezentului. Opulenţa interbelică învăluită în mod fericit de inovaţiile moderne. De ce este diferit Ravos Rail faţă de Orient Express? În primul rînd este cu totul altceva, reprezintă o nouă viziune asupra a ceea ce înseamnă “lux feroviar a la vintage”. Deşi datele primordiale ale Express-ului duc tot către opulenţă, (în anii săi de aur regii, aristocraţii, oamenii de afaceri, diplomaţii şi burghezii fiind principalii clienţi), în prezent “a devenit” doar o călătorie nocturnă între Paris şi Viena. Dorinţa de a revoluţiona tot ceea ce înseamnă călătorie de lux a făcut din Ravos Rail o maşinărie comercială, ce posedă pînă şi o echipă de “specialişti în călătorie”, ce ajută la planificarea, de exemplu, a unei luni de miere în safari!