Emisiile carbon s-ar putea reduce cu mai mult de 25% daca cetatenii fiecarei tari a continentului ar merge pe bicicleta la fel de frecvent ca danezii, se arata intr-un studiu al Federatiei Europene de Ciclism (FEC), comandat de Comisia Europeana. Un danez merge in medie 965 de kilometri pe an, pe bicicleta. Media europeana este de 193 de kilometri pe an.
Procentul reprezentand reducerea emisiilor este subestimat, spun autorii studiului, pentru ca au fost luate in calcul doar emisiile de carbon ale mijloacelor de transport pe care bicicletele le-ar inlocui, nu si cele emanate prin lucrarile la infrastructura sau de intretinere a autovehiculelor.
FEC spune ca factorii politici ar trebui sa se concentreze mai putin asupra solutiilor tehnice complexe pentru rezolvarea problemei emisiilor de carbon, cum ar fi dezvoltarea automobilelor electrice si sa dea mai multa atentie solutiilor simple, la indemana.
Potrivit FEC, o treime din toate calatoriile cu automobilul sau motocicleta sunt facute pe distante mai mici de doi kilometri, bicicleta fiind, deci, o alternativa viabila.
"Exista aceasta retorica despre recurgerea la tehnologie pentru rezolvarea problemei. Insa hotaratoare vor ramane tot deciziile politice", a declarat Julian Ferguson, unul dintre autorii studiului.
"Masinile electrice vor necesita investitii si lucrari masive in infrastructura. Or asta va duce la agravarea problemei. Politicienilor le plac proiectele enorme si complicate. Insa avantajul bicicletelor este ca ele deja exista, nu sunt doar un proiect", a mai spus acesta.
Comisia Europeana a cerut FEC sa calculeze si emisiile de carbon produse de biciclisti. Calculele au fost facute alegandu-se ca model de referinta o bicicleta in fabricarea careia ar intra 14,6 kilograme de aluminiu, 3,7 kilograme de otel si 1,6 kilograme de cauciuc.
S-au luat in calcul si emisiile produse la fabricarea bicicletelor si chiar si dioxidul de carbon emis de un biciclist pe durata unei ore de pedalare.
Media rezultata a fost de 21 de grame pe kilometru pentru fiecare biciclist. Prin comparatie, un automobilist este responsabil pentru emiterea in atmosfera in medie a 271 de grame pe kilometru, iar un calator care foloseste transportul in comun pentru 101 grame.
Julian Ferguson spune ca datele furnizate minimalizeaza intentionat avantajele bicicletei.
"Am fost conservatori in studiul nostru. Am fost ingrijorati ca, fiind o federatie de ciclism, daca datele ar fi fost prea senzationale, nu am fi fost luati in serios. Asa ca nu am luat in calcul infrastructura necesara pentru rularea automobilelor, parcarile, intretinerea automobilelor, in timp pe pentru biciclete toate aceste variabile au fost luate in calcul".
Uniunea Europeana s-a angajat sa reduca pana in 2050 cu minimum 80% nivelul emisiilor de carbon fata de nivelul la care erau in 1990. In timp ce nivelul acestora a scazut cu 15% in cazul poluatorilor industriali, nivelul emisiilor automobilelor a crescut cu 36% fata de 1990.
Julian Ferguson a dat drept exemplu pozitiv orasul Sevilla din Spania, unde construirea de piste separate pentru biciclete a dus la cresterea de 10 ori a numarului de biciclisti in doar trei ani.
"Lucrul este posibil. Trebuie doar vointa politica si dorinta de a accepta o schimbare", mai spune Ferguson.