Curtea Supremă din Coreea de Sud a confirmat joi condamnarea la închisoare pe viaţă a căpitanului feribotului Sewol scufundat anul trecut, considerând că el i-a înecat de fapt pe cei 304 pasageri morţi, în mare majoritate liceeni, pentru a se salva pe el însuşi, relatează agenţiile AFP şi Kyodo.
Feribotul supraîncărcat s-a scufundat în largul insulei sudice Jindo la 16 aprilie 2014 având la bord 476 persoane. Dintre cei 304 morţi, 250 erau liceeni de la aceeaşi unitate şcolară.
Tragedia a bulversat, dar şi scandalizat întreaga ţară, după ce au apărut informaţii că naufragiul ar fi putut fi evitat.
Ancheta a evidenţiat o combinaţie de factori care a dus la producerea catastrofei, de la supraîncărcarea feribotului la incompetenţa echipajului, trecând prin lucrările ilegale de extindere a navei care i-au slăbit flotabilitatea.
Alţi factori au fost lentoarea operaţiunilor de salvare şi lipsa de coordonare.
Căpitanul Lee Jun-Seok şi echipajul său au fost puşi la zid de opinia publică. Membrii echipajului au fost printre primii care au urcat în bărcile de salvare, abandonând sute de pasageri blocaţi la bordul navei care se scufunda.
Furia familiilor s-a amplificat exponenţial după apariţia unor înregistrări video făcute de liceeni cu telefonul mobil şi găsite în timpul operaţiunii de recuperare a cadavrelor din epavă. În acest înregistrări se aude un mesaj transmis prin difuzoare în care pasagerii erau îndemnaţi să nu se mişte, deşi nava se înclina tot mai mult.
Căpitanul Lee Jun-Seok "i-a privat pe pasageri de posibilitatea de a părăsi nava, fugind primul fără a da ordin de evacuare", a precizat Curtea Supremă în textul sentinţei. "Aceasta echivalează cu împingerea pasagerilor în apă şi a-i lăsa să se înece", se mai arată în decizie.
"Numeroase victime ar fi putut scăpa sau supravieţui dacă Lee Jun-Seok ar fi dat ordin de evacuare şi de părăsire a navei pentru pasagerii care aşteptau în cabine sau pe coridoare", a mai subliniat instanţa.
În primă instanţă, fostul marinar în prezent în vârstă de 70 de ani a fost achitat de acuzaţia de crimă şi condamnat la 36 de ani de detenţie pentru neglijenţe grave privind sarcinile sale de ofiţer.
Această decizie a fost anulată în apel, iar el a fost atunci condamnat la închisoare pe viaţă pentru crimă.
"Acuzatul şi-a abandonat deliberat şi complet misiunea de căpitan. Era perfect conştient de decesele care ar fi urmat", a precizat Curtea Supremă.
La primul său proces, căpitanul a recunoscut că este vinovat de o crimă pentru care 'ar merita moartea', însă a dezminţit că a avut intenţia să sacrifice viaţa pasagerilor săi.
Curtea Supremă a confirmat de asemenea pedepsele pentru 14 membri ai echipajului, care variază între 18 luni şi 12 ani de detenţie.
Sursa: Agerpres