x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Pandemia declanșează revoluția roboților. Mașinăriile iau locul oamenilor

Pandemia declanșează revoluția roboților. Mașinăriile iau locul oamenilor

de Şerban Mihăilă    |    09 Apr 2020   •   08:18
Pandemia declanșează revoluția roboților. Mașinăriile iau locul oamenilor

Pandemia de coronavirus marchează un moment de cotitură în tehnologizarea vieții cotidiene: pătrunderea masivă a roboților în magazinele frecventate zilnic de milioane de oameni. Confruntate atât cu infectarea crescândă a angajaților, contaminați de virusul ucigaș, cât și cu un aflux fără precedent al clienților disperați să se aprovizioneze, prăvăliile locale și marile lanțuri de magazine alimentare americane au recurs la ajutorul inteligenței artificiale.

 

COVID-19 se dovedește aliatul roboților și a devenit, probabil, primul „virus” care ajută inteligența artificială. Luați prin surprindere de efectele devastatoare ale noului coronavirus, proprietarii și acționarii magazinelor alimentare din SUA au achiziționat masiv roboți pentru spălarea podelelor, stocarea produselor în rafturi și distribuirea comenzilor. Ei vor să găsească astfel o modalitate de a mai reduce din presiunea zilnică exercitată de criză asupra angajaților și, în același timp, să crească semnificativ eficiența muncii, într-un moment în care magazinele lor sunt copleșite de invazia clienților și de numărul fără precedent al comenzilor online. „Există un interes enorm într-o shimbare rapidă în această direcție, deoarece toți proprietarii știu că trebuie să crească miza jocului pentru a rămâne competitivi și, până la urmă, este mult mai eficient din punct de vedere al costului să se automatizeze decât să facă angajări, în special în condițiile existente acum pe piața muncii”, a precizat Bill Bishop, co-fondator al cunoscutei firme americane de consultanță pentru retail și produse alimentare „Brick Meets Click”, citat de CNN. De altfel, majoritatea experților din domeniu consideră că pandemia contribuie din plin la accelerarea utilizării roboților în magazinele alimentare, ceea ce va duce la o îmbunătățire a activității și la reducerea costurilor. „Cred cu tărie că această criză va acccelera adoptarea roboților în vânzările cu amănuntul”, spune Steven Keith Platt, director de cercetare la Consiliul de Analiză al Magazinelor pentru Vânzarea cu Amănuntul. „Pe termen scurt, această mișcare are legătură cu preocupările de sănătate” ale angajaților și clienților, a adăugat el. „Pe termen lung, roboții din magazine vor depozita marfă și vor pregăti mâncarea”, a mai spus Platt, citat de CNN. „Walmart”, cel mai mare magazin american cu vânzare en detail, va avea roboți cu autoghidare, de la compania „Bain Corp”, în 1.860 dintre cele peste 4.700 de locații pe care le are în întreaga țară, până la sfârșitul anului. De asemenea, „Walmart” va achiziționa roboți care fac inventarul „la raft” în peste 1.000 de magazine, precum și roboți care scanează automat produsele primite la descărcare și le sortează apoi pe departamente, în peste 1.700 de magazine. Compania spune că „smart asistenții”, cu inteligență artificială, reduc considerabil timpul în care angajații „ar face o muncă repetabilă, predictibilă și manuală”, permițându-le acestora din urmă să vândă marfa sau să se axeze pe activități legate de relațiile cu clienții.

Ce mai fac roboții

„Broad Branch Market”, din Washington DC, a cumpărat roboți cu autoghidare, cu șase roți și o greutate de 22 de kilograme, dotați cu senzori și inteligență artificială, pentru a distribui produse clienților din zonă, după ce și-a închis magazinele, axându-și activitate pe livrări și ridicări de pachete, în timpul crizei. În doar o săptămână, acești roboți au devenit extrem de populari printre clienți, în condițiile „distanțării sociale” impuse de măsurile contra COVID-19. În alte magazine, roboții scanează rafturile, avertizând în timp real angajații când un produs s-a epuizat sau a fost etichetat greșit. Alți roboți fac inventarul, procesează comenzile online sau pur și simplu spală pe jos. Asaltul roboților în magazinele din SUA va duce, inevitabil, la dispariția multor locuri de muncă, în special a celor prost plătite. Peste 15 milioane de angajați lucrează, în prezent, în SUA, în domeniul vânzărilor cu amănuntul.

„Automatizarea erupe în momente grele, pe fondul șocurile economice, atunci când munca oamenilor devine mai scumpă.”

Institutul Brookings pentru Științele Sociale


 


 

×